• Anonym

Jag har blivit vräkt, vad ska jag göra?

Förra månaden (juni) blev inte hyran betald pga att jag inte hade pengar till den.
    Jag hade sökt hos soc men fick avslag.
    Jag överklagade till länsrätten men fick avslag där med.
    Jag har papper på att jag bara fick 3200 i föräldrapenning den månaden och det är långt under normen för vad jag ska ha. (Har ett barn)
    Hyresvärden skickade då ett brev till mig och skrev att det va skickad till kronofogden. Jag tänkte att det va en bra idé då jag kunde betala av den hos dem på de närmsta månaderna.

Innan jag har hunnit ta kontakt med kronofogden ang. detta så fick jag hem ett brev om att jag genast ska flytta ut ur lägenheten. (jag blev vräkt av kronofogden)

Problemet är att jag har betalat in depositionshyra för lägenheten som de kunde använda ifall jag inte kunde betala hyran en månad. De har inte använt sig utav dessa pengarna.

Jag ska gå till kronofogden, soc och hyresvärden imorgon och försöka reda ut detta. Jag hoppas på det bästa eftersom depositionshyran borde de ha tagit ifrån, men jag är ändå orolig.

Jag har ingenstans att ta vägen om jag blir vräkt härifrån. Vad kan jag mer göra? Jag kommer inte kunna sova en blund inatt pga detta.

• Svar på tråden Jag har blivit vräkt, vad ska jag göra?
  • Anonym

Usch och fy vilken situation Är inte alls insatt i sånt här så jag har inga direkta råd tyvärr   Men kan de verkligen sätta dig "på gatan" när du har barn...? Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Kram

• melondoft

Usch va jobbigt det låter. :( har tyvärr inga bra råd men jag hoppas innerligt att det löser sig för dig! jag håller tummarna!! Du har ingen familj eller vänner som kan hjälpa dig med hyran så länge??

• Lena

Ta även kontakt med hyresgästföreningen om du är medlem.

• Anonym

Bor du privat? Tror nämligen inte att man får vräka någon om man bara ligger efter med en hyra.

Vad hade soc för skäl till att ge dig avslag? De har skyldighet att se till barnets bästa så är du och ditt barn hotad av vräkning borde de kunna hjälpa dig. Eller finns det en pappa som barnet kan bo hos om du blir vräkt. (tänkte om det är det soc menar).

• Anonym
    Lena skrev 2009-07-29 14:52:30 följande:
    Ta även kontakt med hyresgästföreningen om du är medlem.
    Har inte hunnit bli medlem där än då jag bara bott här några månader.
    melondoft skrev 2009-07-29 14:51:17 följande:
    Usch va jobbigt det låter. :( har tyvärr inga bra råd men jag hoppas innerligt att det löser sig för dig! jag håller tummarna!! Du har ingen familj eller vänner som kan hjälpa dig med hyran så länge??
    Har en syster, men företaget hon arbetar på har gått i konkurs så hon o hennes sambo lever på hans lön o det räcker inte till att hjälpa mig.
    Finns ingen annan som kan hjälpa mig, det var det första jag kollade upp då soc nekade mig hjälp från början.
  • Anonym

Man har två veckors återvinningsfrist, vilket innebär att om du betalar hyran nu direkt inom 2 veckor så får du bo kvar.

Vad var soc motivering till att du inte fick pengar? Eftersom även länsrätten avslog så måste det ju vara något som gör att du inte uppfyller kraven?

• Anonym

Du kan inte bli vräkt på grund av en missad hyra OM du betalar in den inom en viss tid och inga andra störningar föreligger. Om du inte missat tidigare vill säga.

• melondoft
    Anonym skrev 2009-07-29 14:54:29 följande:
    Har en syster, men företaget hon arbetar på har gått i konkurs så hon o hennes sambo lever på hans lön o det räcker inte till att hjälpa mig.Finns ingen annan som kan hjälpa mig, det var det första jag kollade upp då soc nekade mig hjälp från början.
    Okej... vart i sverige bor du? Tycker också att det verkar konstigt att de kan vräka dig efter en hyra då du har ett barn...
  • puss

varfr vägrar soc hjälpa dig? tydligen är du inte berättigad, varför?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-29 14:53:52 följande:
    Bor du privat? Tror nämligen inte att man får vräka någon om man bara ligger efter med en hyra. Vad hade soc för skäl till att ge dig avslag? De har skyldighet att se till barnets bästa så är du och ditt barn hotad av vräkning borde de kunna hjälpa dig. Eller finns det en pappa som barnet kan bo hos om du blir vräkt. (tänkte om det är det soc menar).
    Privatägd hyresförening eller? Nej det är en ganska stor hyresförening med anställda o hela köret.
    Usch, det där med soc har varit en lång historia. Fick csn innan och de antog att jag fortfarande hade fått csn. Jag hade papper på att csn inte hade kommit in på kontot och även ett brev från csn där jag hade avslutat mina studier. Orkade inte tjafsa med soc och överklagade direkt till länsrätten, men de har bara läst mitt brev och soc beslut och gjorde sitt beslut utifrån det, sen kollade jag runt bland vänner o bekanta, men alla verkar ha dålig ekonomi nu och ingen kunde hjälpa mig.
    Pappan är inte delaktig o jag har bara precis börjat få underhåll från han så jag hade inte det just då räkningen kom in.
Svar på tråden Jag har blivit vräkt, vad ska jag göra?