• yttik

Ändra storlek/ upplösning på bild

Hur i allsin da´r ändrar jag storlken på ett foto i Paint?
    Jag har massa andra mycket bättre fotoprogram, men måste använda mig av Paint då jag ska skicka bilderna vidare. Har fått till svar att bilderna är för små. Hur gör jag dom större?

Någon?

• Svar på tråden Ändra storlek/ upplösning på bild
  • Amacor

Varför måste du använda dej av paint bara för att du ska skicka bilderna vidare?

• lia76

Paint är liksom det mest värdelösa program vad gäller att ändra bildstorlek.
    Sen går det inte att förstora en bild som är för liten.
    Den blir pixlig och förstörd.
    Att förminska bild kan man göra men inte förstora den.

Har du inte bilden i stort format redan så kan du inte få den större utan att den förstörs

• lia76
    BTD skrev 2009-07-29 15:16:40 följande:
    testa MS photo editor
    Spelar ingen roll vilket program man använder.. Att förstora en bild som är liten går inte.
    Om den exempelvis är 300px stor och den skall vara 600px så går dte inte att ordna detta utan att bilden blir förstörd.
  • lia76

Antingen öppnar du i Photoshop (eller något annat) och förstorar bilden 5% i taget, för att de hur mycket/litet som förstörs.
    Eller så tar du hem Photozoom och testar med det.
    Men att förstora en bild utan att bilden förstörs något eller helt går inte, om du inte förstorar upp den bara litegrann.

Mycket beror på hur mycket för liten den är. Är det marginellt så går det bra att förstora. Är den liten i originalutförande så är det ju inte mycket man kan göra åt kvaliteten.

Med risk att låta tjatig.... Det går aldrig att förstora en bild med bra resultat, eftersom det inte finns någon information om vad som ska finnas där. Och datorn är inte smart nog att kunna fylla ut det du lägger till för att det ska bli snyggt. Istället får du förstorade pixlar vilket aldrig blir bra. Om det inte är en vektorbild vi snackar om förståss ;)

• Bidrottning
    yttik skrev 2009-07-29 15:05:42 följande:
    Hur i allsin da´r ändrar jag storlken på ett foto i Paint? Jag har massa andra mycket bättre fotoprogram, men måste använda mig av Paint då jag ska skicka bilderna vidare. Har fått till svar att bilderna är för små. Hur gör jag dom större? Någon?
    Konstigt.. Jag använder mig av Photoshop eller Paintshop Pro för att editera bilder. Det går utmärkt i dessa att göra bilderna lagom storlek för att sedan maila dem, om man skal maila bilder oavsett om de sparas i "png","jpg", "bmp" eller "tiff".

Har aldrig varit med om en enda mailprogram eller webmail som kräver att man skall ha editera bilder i Paint för att kunna skicka editerade bilder.

Dock om man skall förstora en bild så får man se upp och efter editera den så den inte blir "pixlig".
    Så kan man hantera Photoshop eller Paintshop pro så kan man förstora bilderna och samtidigt minska på "pixligheten". Då det föreligger alltid en risk för pixlighet. Dock så kommer alltid att synas att man editerat bilden hur duktig man än är på photo editering och aldrig ge 100% snyggt resultat..
  • BTD
    lia76 skrev 2009-07-29 15:23:44 följande:
    Spelar ingen roll vilket program man använder.. Att förstora en bild som är liten går inte.Om den exempelvis är 300px stor och den skall vara 600px så går dte inte att ordna detta utan att bilden blir förstörd.
    Jo, det går, gäller bara att veta hur ;)
  • yttik

Tack för alla svar! Jag får testa mig fram!

Svar på tråden Ändra storlek/ upplösning på bild