• Anonym (Orolig)

Sluta med p-piller, sexlust

För några veckor sen slutade jag äta p-piller pga av att sexlusten är så gott som obefintlig. Har ätit samma sort i tio år och aldrig reflekterat över att pillren kan ha att göra med det faktum att jag sällan känner mig särskilt intresserad av sex. Tidigare har jag tänkt att det berott på de killar jag varit tillsammans med, att jag inte varit tillräckligt intresserad av dem, men nu har jag en fantastisk pojkvän som det verkligen inte är något som helst "fel" på, och vi har det underbart i övrigt, men jag vill ju ha sexlust också, och den finns där alltför sällan.

Jag har hört att det kan ta lång tid - år - innan kroppen är återställd igen, och börjar känna en hel del ångest över vad jag egentligen stoppat i mig de senaste 10-11 åren (är 27 nu).

Fler än jag har säkert varit med om liknande saker, är det nån som vill dela med sig av erfarenheter med att sluta med p-piller? Hur lång tid efter att ni slutat kom sexlusten tillbaka, om den nu gjorde det? Andra "biverkningar" eller reflektioner i ämnet?

• Svar på tråden Sluta med p-piller, sexlust
  • Neko

Jag hade tagit minipiller länge och fått massor av biverkningar av dem, men alla försvann ca 2-3 mån efter att jag slutat ta dem och det var sååå skönt! =D De började försvinna gradvis efter ca en månad.

Nu måste jag dock ta ppiller igen pga oregelbunden mens och det känns väldigt motigt =/

• Trivia

jag upplevde samma sak med p-piller. slutade för ca två år sedan och sexlusten kom tillbaka väldigt snabbt. min menscykel stabiliserades nästan direkt och jag tror sexlusten kom tillbaka i samband med det. tycker överhuvudtaget att jag blev gladare, men det hänger säkert ihop!

• Mirelena

började med ppiller hösten 2000, gick upp ca 20 på två månader, slutade sen med p-p hösten där på, gick ner till ursprungsvikt+2kg, började sen något år senare med skiten igen, hade aldrig då reflekterat över min viktuppgång, gick nu upp ca 15kg, gick över på minipiller, inget ändrades, gick på pstav för att jagvar hopplös på att komma ihåg.. slutade med allt vad hormoner hette för ungefär tre och halvt fyra år sen, gick ner något kilo, och har legat stabilt där til i somras förra året. då jag började gå ner. innan jag nu blev gravid hade jag gått ner 5kilo, och hade ingen ordentlig blödning förrens i aug förra året, alltså drastisk viktuppgång och inga direkt normala blödningar på över tre år.. Först när jag träffade min sambo så kom min kropp i gång, vilket var i juli förra året.. blev gravid först i nov.. men uscha vad jag mår bra nu mot med pp..
    minskad sexlust ja, och dålig hy, och allt annat!

• Puchiko

Efter att jag slutat med mina p-piller så har jag fått mycket mer sexlust, mitt blodtryck har sänkts, piggare, på bättre humör =)

• Anonym (bara jag?)

Är det bara jag som inte har några negativa bieffekter av p-piller? Har ätit dem i sex år och det enda jag möjligtvis kan se som negativt är att jag får finnar av o till, men det vet jag ju inte säkert att det beror på pillrena...
    har inte gått upp i vikt, inte fått huvudvärk, inte tappat sexlusten, inte blivit deppig eller någonting alls. Är jag den enda som är superdupernöjd med p-pillrena?

• Anonym (blä för hormoner)

jag har ätit p-piller, minipiller och haft p-stav alla dessa sorter gjorde så min sexlust försvann...staven var det dista jag provade...så fort jag tog ut staven kom lusten tillbaka, blev för övrigt på mycket bättre humör oxå...sen blev jag gravid och då försvann lusten igen..men så fort jag fött sonen så kom lusten tillbaka igen..härligt att känna sig kåt och glad!!

• Puchiko

någon som testat p-ring?

• Anonym (Orolig)

Anonym (bara jag?) skrev 2009-07-31 21:41:30 följande:

Är det bara jag som inte har några negativa bieffekter av p-piller? Har ätit dem i sex år och det enda jag möjligtvis kan se som negativt är att jag får finnar av o till, men det vet jag ju inte säkert att det beror på pillrena... har inte gått upp i vikt, inte fått huvudvärk, inte tappat sexlusten, inte blivit deppig eller någonting alls. Är jag den enda som är superdupernöjd med p-pillrena?
    Flera av mina vänner har inga negativa bieffekter av piller, jag trodde inte heller att jag hade det förrän jag insåg att jag aldrig varit vuxen utan dem och alltså inte hade koll på hur jag är utan dem (har ätit dem sedan jag var 15 år). Hade inga rent fysiska besvär alls av dem (vad jag vet, det är ju svårt att ha koll på vad som beror på pillren och vad som beror på annat när man inte har nåt att jämföra med), utan det var först nu jag insåg att nåt inte riktigt stämmer, när sexlust saknas trots att jag är så kär.

Om du är nöjd är det ju bara bra, det är smidigt med piller och många tycks ha det bra med dem.
  • EA 89

Jag slutade med mina p piller för en vecka sen.. eller ja, två egentligen. Jag slutade med dom när jag skulle ha min mens. Så skulle börjat äta dom igen för en vecka sen.

Jag hoppas på att jag ska bli gladare och få ökad sexlust, men jag är lite orolig för att få tillbaka mina cystor som jag hade (därför jag började äta p piller). Men kände nu efter 10årstid att det va dags.
    Däremot, såhär en vecka efter, har jag fått som mensvärk men ingen mens och lite illamående från och till. Vad är detta? Inte kan väl cystorna komma tillbaka så snabbt och ge mig en ömmande mage igen?  

• Anonym

Jag tar p-piller och har inga som helst problem med dem.
    Är bara glad att de finns.

Svar på tråden Sluta med p-piller, sexlust