• linköping68

    när börjar barn sitta?

    Min lilla tjej är nu 7 månader och hon vill inte sitta. Det går bra korta stunder i matstolen men när vi sätter henne med kuddar som stöd hasar hon bara ned och lägger sig på rygg. Hon vill inte heller använda benen när vi försöker uppmuntra henne att stå lite. Hon fäller bara in dem som små grodben..... Många av barnen i min föräldragrupp både står med stöd och sitter jättebra. Börjar bli lite smått orolig för detta. Som alltid på BVC säger de inget mer än "alla utvecklas i sin takt".
    Hur har det sett ut för er andra?

  • Svar på tråden när börjar barn sitta?
  • carola1977

    Min dotter var tidig i jämförelse med barnen i mammagruppen t ex och hon började sitta själv när hon var drygt 5 månader. Kompisars dotter satt inte förrän hon var kanske 8 månader eller så och kröp inte förrän hon var över 1 år och gick när hon var 1,5 år så hon var lite senare, men ändå fullt normal .

  • mamma2kids

    mina använde sina ben redan vid 5mån.då satte jag dom i gåstol.
    ingen av sönerna ville ligga i babysittern.det ville vara uppe minsann
    du kanske ska ta upp det med bvc.
    men jag skulle inte vara så orolig.alla barn utvecklas i sin egen takt hon kommer vara tidig me något annat sen.

  • MissComplicated

    Min dotter är 7 månader exakt och hon var aldrig intresserad av att sitta. Hon sitter nu väldigt bra, men trillar såklart ibland. Hon är fortfarande inte så intresserad av att sitta. Hon tycker det är mycket roligare att åla fram och hon har även tagit sina första "kryp-tag". Benen använder hon, håller jag henne i händerna så går hon:) Men som alla säger det är ju så olika. Trodde dottern var sen eftersom dom flesta jag känner hade barn som satt vid 6 månader. Men min dotter prioriterade annat, som att åla och krypa:) Så hon är ju ganska tidig med det ist :)

  • Vilda musen

    Hej! Mina pojkar började sitta själva utan stöd när de var runt 8 månader och lite efter. Ingenting att oroa sig för. Det kan stå stilla ett tag och sedan händer allt på en gång, oroa dig INTE.

    Min ena pojke har inte visat intresse att stödja på benen förrän nu runt 9,5 månader men det har inte oroat mig det minsta. Han har hela tiden tyckt att det är roligare att hoppa med benen eller så har han bara sjunkit ner helt enkelt och vägrat att stöjda på benen. Han tar sig runt med en j-a fart här hemma (hasar med benen och armarna) så benen är det inget fel på! Min andra son som är lite senare i utvecklingen har älskat att stå på benen, men att spänna benen är ju ingen konst för en bebis!

    Jag kan nämna att jag läst att man inte kan träna ett barn att sitta utan det kommer när muskler och balanssinne är tillräckligt utvecklade. Jag tror inte på det dock. Våra tvillingpojkar började inte sitta förrän jag hårdtränade med dom i några dagar. Därför tror jag att man kan hjälpa till genom att visa hur man gör och hjälpa till.

    Kram vm

  • linköping68

    Tack för svaren. Jag får väl börja öva lite mer på hennes sittande, kanske ett kort träningspass varje dag så att hon får kläm på att det är roligt att sitta.

  • Ankopanko

    Min erfarenhet är att det är väldigt olika med olika barn men en faktor som nog alltid påverkar är om man låtit sitt barn ligga mycket på mage från födseln mer eller mindre. De barnen blir mycket starka mycket tidigt eftersom de gymmar så att säga. Båda våra barn har legat mycket mycket på mage och sovit på mage (med larm) och har varit mycket mycket starkare och tidigare med saker som att sitta, ställa sig (ca 6 mån), sätta sig själva (ca 6 mån), gå (från 9,5 månad) än sina kompisar som blivit burna mycket och inte fått öva själva på mage.

    Men det kommer när de är starka nog och när intresset finns där. Inget att oroa sig för.

  • Fru X
    linköping68 skrev 2009-07-29 15:48:42 följande:
    Min lilla tjej är nu 7 månader och hon vill inte sitta. Det går bra korta stunder i matstolen men när vi sätter henne med kuddar som stöd hasar hon bara ned och lägger sig på rygg. Hon vill inte heller använda benen när vi försöker uppmuntra henne att stå lite. Hon fäller bara in dem som små grodben..... Många av barnen i min föräldragrupp både står med stöd och sitter jättebra. Börjar bli lite smått orolig för detta. Som alltid på BVC säger de inget mer än "alla utvecklas i sin takt".Hur har det sett ut för er andra?
    Vår dotter satt utan först som 9 månaders. Tror att hon "stod" med stöd i knät innan. Hon var/är liten o nätt o var "klassens ljus" på barngympan, de andra var mkt klumpigare än henne.
    Vår som satt stadigt o bra som 5 månaders
  • lovecats

    Vår dotter var knappt året när hon satt helt själv. Man bara längtade efter att hon skulle göra det och var ju jätte orolig men som sagt för det mesta så kommer det när det kommer utan att något är konstigt. Däremot så ålade hon när hon var ca 6 månader.

Svar på tråden när börjar barn sitta?