• lilla carro

Är Oatly vispgrädde gott? Chokladmousse på havremjölk?

Ska ha kalas på söndag för min dotter som fyller ett. Hon är mjölkallergiker och även två av de andra barnen. Men vill försöka mig på en tårta iaf och tänkte använda Oatlys vispgrädde på. Någon som vet om den är god? Tänkte även ha ett lager med chokladmousse på och funderar på om det går att göra med havremjölk? Tack tack

• Svar på tråden Är Oatly vispgrädde gott? Chokladmousse på havremjölk?
  • Mymlan80

Det går säkert, men jag skulle nog använda soja-produkter istället. Jag tycker havre-produkter kan ge bismak.

Liten BF 091117
  • Snellen

Visste inte att oatly har vispbar grädde. Vi använder alltid deras matlagningsbas (typ grädde) iMat, men den är inte vispbar. Jag vet att det finns en färdigvispad sojagrädde i flaska (sån där som man har hårmousse i du vet). Den är ganska god, men väldigt söt. Annars är det väldigt svårt att få vispbar vegetabilisk "grädde". Är de laktosintolleranta så kanske det finns låglaktos-grejer som är vispbara?

• Bumbla

Hm, det ska nog funka bra att göra tårtan på Oatlys eller Gogreens grädde. Dom är tjock i konsistensen redan från förpackningen så de behöver inte vispas så mycket.

Föresten, har oatly grädde? Dom har iMat (matlagningsgrädde) och vaniljsås vad jag vet..

Tycker iaf att GoGreens grädde är mkt godare än Carlshamns.

Sen borde det inte vara några problem med chockladmoussen? Är de istället för mjölk?

• Snellen

Apropå chokladmousse så hittade jag ett jättegott recept i Buffé som är helt mjölkfritt. Kanske inte vad du ville ha, men jag tyckte det var jättegott!

Buffé nr 2 2009, sid 13

Ingredienser
    3 frysta, skivade bananer
    1 msk kakao
    1 msk honung
    1-2 msk vatten
    1 msk hackad mörk choklad eller 2 msk krossade råa kakaobitar
    myntablad till garnering

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Låt bananerna tina i ca 10 minuter.
    2. Mixa banan, kakao och honung till en slät glass i en matberedare. Tillsätt vattnet till rätt konsistens
    3. Skopa upp i skålar och toppa med choklad-/kakaobitar och mynta.

FÖR ALLA?
    Gluten-, laktos-, mjölkprotein- och äggfri.

• lilla carro

Nu blir jag helt osäker på om det finns vispgrädde från oatly haha. Mén har verkligen för mig att jag sett det i affären. Får nog kolla igen :)

• Bumbla

Jag kollade Oatlys hemsida, dom har ingen grädde. Så du inte kommer hem med fel ;)
    Men svärmor har gjort tårta på GoGreens iaf,och den har varit supergod.

• Snellen

Nej, jag tror inte Oatly har något vispbard, Go Green har en däremot.

Vi gjorde förresten en helt vegansk tårta till vårt bröllop, men vi gjorde den chokladig och struntade i grädde. Vi hade nån ganska vanlig sockerkaksbotten (men utan ägg förstås) som vi hade kakao i så att den blev chokladig och fin. Sen hade vi ett lager med mosade frysta hallon blandade med lite socker, och ett lager med vaniljkräm gjord efter receptet på Maizena-kartongen (vi struntade i ägget och hade en extra ½ dl havremjölk). Sen täckte vi alltihop med den bananchokladen jag beskrev nyss. Jag tyckte den blev jättegod!!

• MBert

Jag har ätit chokladpudding gjord på havregrädde (och mörk choklad) och den var jättegod.

Svar på tråden Är Oatly vispgrädde gott? Chokladmousse på havremjölk?