• Anonym

Lös i magen vid mens, varför?

Antar att det inte bara är jag som upplever det. Varför blir jag så otroligt lös i magen och måste springa på toa hela tiden (fem gånger igår kväll!) när jag precis får mens? Undrar också varför jag får ont i RYGGEN av mensvärk?

• Svar på tråden Lös i magen vid mens, varför?
  • Pimpinellan

Inte konsigt alls! Hormonerna vid mens påverkar även tarmarna-precis som de gör när man är gravid. Mensvärk kan sitta i allt mellan knän och nacken i pincip så ont i ryggen är vanligt och normalt.

• Anonym (nellah)

Jag har ingen aning, blir likadan vid mens, och vid ägglossning blir jag HÅRD i magen istället.

• Snellen

Bra fråga, har ingen aning om varför men jag blir ungefär likdan. Har dessutom varit nästan lika dan de senaste 3 veckorna (gravid i vecka 8 nu) fast jag har sluppit ryggontet, och det är skönt.

• Anonym

jo, jag vet att det är vanligt med ont i ryggen, men VARFÖR? _Vad_ är det som gör ont, liksom? Och ok, hormonerna påverkar, men hur? Gör de att tarmarna arbetar fortare, eller långsammare, eller sämre, eller vad? *frågvis*

• Snellen

Inte den blekaste aning.
    Jag har ibland fått för mig att kroppen får för sig att den är förgiftad och at den måste tömma alla system så snabbt som möjligt. Har jag riktigt otur tycker magen att den måste tömma sig ännu snabbarem dvs jag spyr. Inte så roligt.

• Anonym (me to)

Det kan jag svara på, somliga personer har båkåtlutande livmoder (inget ovanligt eller farligt alls) och när då livmodern drar ihop sig (som den gör vid mens) så ökar tarmarnas aktivitet = lös mage! Där har ni också svaret varför ni får ont i ryggen vid mens, livmodern är bakåtlutad.

Jag har själv samma problem och en läkare har undersökt mig och förklarat allt för mig.

• Kya
    Anonym (me to) skrev 2009-07-29 19:47:34 följande:
    Det kan jag svara på, somliga personer har båkåtlutande livmoder (inget ovanligt eller farligt alls) och när då livmodern drar ihop sig (som den gör vid mens) så ökar tarmarnas aktivitet = lös mage! Där har ni också svaret varför ni får ont i ryggen vid mens, livmodern är bakåtlutad. Jag har själv samma problem och en läkare har undersökt mig och förklarat allt för mig.
    åh, vad spännande att äntligen få ett svar! Hur gäller det vid graviditet då, för då expanderar ju livmodern istället för att dra ihop sig... fick du någon förklaring på det?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym

åhå, intressant. Tack för svaret!

• Anonym

Att man blir lösare i mahen kring mens och hårade i magen kring ägglossning beror på att de hormoner som utsöndras under menscykeln även påverkar musklerna kring tramarna och alltså även tarmrörelserna.

• Knastroll82

Det kan jag svara på, somliga personer har båkåtlutande livmoder (inget ovanligt eller farligt alls) och när då livmodern drar ihop sig (som den gör vid mens) så ökar tarmarnas aktivitet = lös mage! Där har ni också svaret varför ni får ont i ryggen vid mens, livmodern är bakåtlutad.Jag har själv samma problem och en läkare har undersökt mig och förklarat allt för mig.
    Det stämmer inte på mig. Min livmoder är frammåtlutad, och jag blir totalt kass i magen vid mens (även vid graviditet, var inte kul alls att vara förstörd i magen i närmare 10 månader.). För mig är det helt klart alla hormoner som pajar magen.
  • Anonym

kan kanske vara kombinationen också. Men kontentan är alltså att tarmarna arbetar fortare, iaf?

• Kya
    Anonym skrev 2009-07-29 19:55:20 följande:
    kan kanske vara kombinationen också. Men kontentan är alltså att tarmarna arbetar fortare, iaf?
    jo, diarré är alltid överaktiva tarmar...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym

okej ja det låter ju vettigt, men kroppen är skum ibland så man vet aldrig Men att ta imodium eller liknande skulle alltså kunna funka? kan ju vara rätt opassande ibland att behöva springa ifrån för att gå på toa en gång i kvarten...

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2009-07-29 20:00:50 följande:
    okej ja det låter ju vettigt, men kroppen är skum ibland så man vet aldrig Men att ta imodium eller liknande skulle alltså kunna funka? kan ju vara rätt opassande ibland att behöva springa ifrån för att gå på toa en gång i kvarten...
    Ta Imodium du och bli som folk!
  • Anonym (me to)
    Anonym skrev 2009-07-29 20:00:50 följande:
    Imodium funkar utmärkt för mig.
  • Anonym (me to)
    Knastroll82 skrev 2009-07-29 19:53:47 följande:
    Det stämmer inte på mig. Min livmoder är frammåtlutad, och jag blir totalt kass i magen vid mens (även vid graviditet, var inte kul alls att vara förstörd i magen i närmare 10 månader.). För mig är det helt klart alla hormoner som pajar magen.
    Ja det är väl olika från person till person, men det här var vad gynekologen sa till mig och på mig stämmer det för min livmoder är bakåtlutad
Svar på tråden Lös i magen vid mens, varför?