• mylifestory

D-uppsats

Någon mer än jag som sitter och försöker få ihop sin magister uppsats? Det är väldigt roligt, men det tar sågan tid!! Känns som jag aldrig kommer att bli klar...

Någon som har bra tips på att skriva uppsats?

• Svar på tråden D-uppsats
  • Anova

Jäkligt kul att skriva uppsats.. vad skriver du i för ämne?

Mitt bästa tips är:
    - sätt upp tidschema, och lägg in ledighet.
    - Låt någon annan läsa igenom det du skrivit och komma med kritik
    - Tänk på språket, talspråk är inte positivt.

• mylifestory

Tack för tipsen, skall verkligen sätta upp ett tids schema för skrvning och raster (och belöningar hehe). Skriver uppsats i folkhälsovetenskap.

Tur att det inte är strålande sol ute iaf, känns lite bättre att sitta inne och skriva då.

kram

• Anova

Det går ju faktiskt att sitta ute. Uppsatser innebär ju massa läsande, och det gjorde jag ibland utomhus (jag skrev i april-maj för några år sedan, då det var inte alltid jätteskönt ute då). Det kan vara skönt att byta miljö ibland.

Belöningar är viktigt, fast se upp med belöningar i matväg. Jag gick upp 10 kg under de veckor (ca 10) jag skrev uppsatsen.

• Parenthood

I tidschemat bör du också lägga in milstenar för t.ex. de olika stegen, faserna eller kapitlen eller hur din uppsats nu är uppdelad, så du känner att nu blev jag klar med den här delen, å då kan du fira att du blev klar med den! :)

Sitt inte och småpilla i 100 år när du är i stort sett klar med en del, det är då man aldrig blir klar, om du tenderar att göra det, så avbryt, säg att -ok, nu är den här delen i stort sett klar, jag gör småfixet sist, åsså går du på nästa del. När du sedan är i stort sett klar med hela uppsatsen och kommer tillbaka för att småfixa, kommer du att se det du gjort med lite andra ögon och troligen bara småfixa sånt som verkligen behövs, det sparar tid.

Det underlättar alltid att välja ett ämne som man är intresserad av eller kan lite om, så det hoppas jag du gjort :)

• NoMercy

Jaaa. har hållt på i över ett halvår. Skriver på distans halvfart och jobbar heltid. Men vi är två som sliter. Men nu har handledarena fått för sig att det vi fått till är så bra så det kan publiceras och vips så har dom massor med ideer hur vi kan utveckla resultatet osv.
    Men vi har nog kommit fram till att det inte blir någon publicering. Ämnet är känsligt men dock viktigt. Nu vill vi bara bli klara.

Äcklak
  • Savanna555

Mmm, jag försöker också få ihop min magisteruppsats. Den skulle egentligen varit klar för ganska länge sedan men jag fick jobb och avvaktade med uppsatsen ett tag. Jag tycker egentligen att det är väldigt roligt att skriva uppsats, men det har inte varit lätt att arbeta heltid och skriva uppsats parallellt. Nu är jag inne på slutspurten och det ska bli så skönt när det är klart!

Svar på tråden D-uppsats