• Sebbes    mamma

vad göra med squash/zuccini???

har odlat (förstå gången) squash,,, o där kommer hur mycket som helst,...
    Men d kommer nästan fööör mycket... vet inte riktigt var ja ska göra av den...

vad kan man göra med den???

Kan man frysa in den??

• Svar på tråden vad göra med squash/zuccini???
  • Lena

gratänger, grytor, pastasåser, mjukakaor. Zucchini går att göra mycket av

• nano

Min mamma gjorde några mjuka kakor med smak av choklad som många tyckte var jättegoda, kan inte receptet sjävl (tycker inte om zucchini :-P)

Går säkert att hitta om man googlar lite

• abnoc

.tek eller grilla i skivor, lägg på tomatskiva plus ost och njuuut. Soppa med grönmögelost är suveränt gott. Ostkaka gör min mamma.
    Googla runt så hittar du massor recept-

• musli

Moussaka med Zucchini istället för potatis! Jättegott!!!!!

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Mumzzan

Strimla och använd istället för spagetti i lasagne t ex
    grilla eller stek med kryddor
    halvera, gröp ur, fyll med köttfärs och baka i ugnen
    tärna och frys in för att använda senare i soppor eller sallader

• ALJO

Googla på squashkaka. det finns otaliga recept. Annars att skiva tunt på längden med osthyvet, steka i olja/smör, krydda med vitlök el curry o servera som tillbehör. Även att steka i tunna skivor och klicka på lite vitlöksfärskost o rulla ihop är smarrigt. Gott på grillspett med andra grönsaker och kött. Eller att grilla i skivor, lite olja o kryddor är inte fel.

• MBert

Dubbelpanera i ägg och potatismjöl och stek i olja.

• astalacasta

Woka med nudlar och andra grönsaker
    Grilla
    Panera och stek
    Varva skivad squash med tunnskivad potatis i en ugnsform, salta peppra och strö över ost och tillaga i ugn.
    Grilla squash, aubergine, paprika och lök, släng i en panna tillsammans med tomater, olivolja och pressad citron och rivet citronskal, salt och peppar, låt gojsa till sig på låg värme ett tag. Ät med ett gott bröd och tex stekt fisk eller kyckling.
    Fyll squashhalvor med köttfärs och ugnsbaka

• Vintage4ever

Favo är grillad zuccini med hallumi eller feta.

• ankilii

En av mina favoriträtter är:
    skivad squash/zuccini, hackad gul lök, paprikabitar, vitlök, krossade tomater, vatten och salt. fräs löken koka sedan allt och ät med ris eller bröd. Du kan även lägga köttbitar i men koka då i en enskild kastrull och lägg i, i slutet.
    Jag lovar dig det är sååååå himla gott!!!!!

• aguita
    ankilii skrev 2009-07-31 03:57:15 följande:
    En av mina favoriträtter är: skivad squash/zuccini, hackad gul lök, paprikabitar, vitlök, krossade tomater, vatten och salt. fräs löken koka sedan allt och ät med ris eller bröd. Du kan även lägga köttbitar i men koka då i en enskild kastrull och lägg i, i slutet. Jag lovar dig det är sååååå himla gott!!!!!
    Jag håller med :)
    En jättegod gryta som man kan slänga chorizo korv i.
  • bambigirl

Dela den, gröp ur köttet som du hackar. Stek lök och hackad bacon (eller svamp fö vegetariskt), blanda i squashen och krossade tomar och koka. Krydda.

Penla squashskalen med olja och stek i ugn 200 grader ca 10 minuter. Ta ut och fyll halvorna med röran. Lägg på riven ost och gratinera. Ät med ris.

• Trynträ

Det finns massor du kan göra. Äta den naturell, i sallad som gurka, istället för lasagneplattor, soppor, tjockpannkaka med squash, squashkakor, stekt squash, fylld squash, ratatouille.

Sök på squash på tasteline så får du många träffar.

• ALJO

Jag har just två squashkakor i ugnen, tänkte frysa in så jag har i vinter. Smakar ung som morotskaka.

Svar på tråden vad göra med squash/zuccini???