Någon som pluggat till bibliotekarie på distans?
Skulle vilja veta hur ni tyckte det var?
Skulle vilja veta hur ni tyckte det var?
Fan va slakt, finns det en sån kurs? jag behöver göra nåt på fritiden ;)
Jag läser till bibliotekarie på distans via Växjö universitet (första terminen) Fråga gärna om det är nåt du undrar över!
Jag funderar också över detta. Har tittat på utbildningen i Borås. Jag skulle vilja jobba som barnbibliotekarie. Men jag misstänker att det är svårt att få jobb.
Desirée: Vet du hur många som vill bli just barnbibliotekarie? Är det ungefär varannan kursare eller är det väldigt olika?
Har ingen direkt koll på det, men det är nog ganska olika. En del vill jobba på forskningsbibliotek, andra kanske med information på företag etc. Ö h t behövs det inte mycket bibliotekarier just nu men prognoserna ser goda ut om 5 år :)
Desirée: Tack för svar Jag ska fundera vidare... Är kurserna roliga?
Jag har bara läst en kurs än så länge, som heter "Brukare, bibliotek, samhälle"och den går in och "nosar" på allt möjligt som vi senare kommer fördjupa oss i, för att få en överblick över yrkets historia, vad det innebär och bibliotekets relation till samhället. Vihar fått reflekterera över sånt som våra egna kontakter med bibliotek, synen på användarna, etiska frågor. Vi har även haft en kortare praktik på 5 dagar (som vi fick ordna själva) för att få komma ut i verksamheten och se hur det kan gå till. Jag var på mitt lokala folkbibliotek och fick bl a göra pass i utlåningsdisken, vara på skolbibliotek, följa med på bokbussen m.m.
Den har varit intressant och inte så pluggig. I höst ska jag bl a läsa kunskapsteori och det blir nog mer teoretiskt.
Det låter verkligen kul! Vilken ålder är de som pluggar?
Vi är mellan 19 och 50 plus, men hon som var äldst tror jag har hoppat av. Åldern ärofta lite högre på distansutbildningar. Vad gäller könsfördelningen så tror jag det var 6 killar av 28 personer i klassen. Vi ses bara två gånger per termin så man känner inte alla.
puffar denna tråd. Skulle gärna vilja höra mer erfarenhet, framförallt av hur distansstudierna varit upplagda oc tempot och svårighetsgrader på delkurser.
antagligen pensionsavgångar