• stjärna4

Hur värma burkmat???

Ska man värma burkmat i micron eller vad är bäst??Har ibland värmt i liten plastskål från ikea,men tänker på det här med gift i vissa flaskor när man värmer i micron.Hur är det då med en plastskål att värma i?Vad värmer ni i ni som värmer mat i micron?

• Svar på tråden Hur värma burkmat???
  • MammaTillDomFinaste

jag värmer i IKEAs plastskålar. Alla jag vet om värmer sina i det barnen ska äta ur, aldrig hört att det ska vara falrigt. du oroar dej nog i onödan.

• stjärna4
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-07-29 19:52:04 följande:
    jag värmer i IKEAs plastskålar. Alla jag vet om värmer sina i det barnen ska äta ur, aldrig hört att det ska vara falrigt. du oroar dej nog i onödan.
    Det är de skålarna som heter kalas som säljs i olika färger som jag brukar värma i!Är det de som du också värmer i micron???
  • Joje

Vi värmer på olika sätt, antingen ställer vi in burken eller i kalaskålararna från ikea, men sedan vår micro pajade så värmer vi i kastrull på spisen.

Alla 3 sätten funkar finfint

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • annikaloppan

Att värma i plasttallrikar skulle jag aldrig göra. Varken till mig eller mina barn.

♥ William 05 10 15 & Ida 09 04 09 ♥
  • stjärna4
    annikaloppan skrev 2009-07-30 09:00:06 följande:
    Att värma i plasttallrikar skulle jag aldrig göra. Varken till mig eller mina barn.
    Men de flesta tallrikar till barn är ju i plast,även till vuxna tex tupperware.Är det för det med bisfenol A som gör att du inte skulle värma i plast?
  • MammaTillDomFinaste
    stjärna4 skrev 2009-07-29 20:44:56 följande:
    Det är de skålarna som heter kalas som säljs i olika färger som jag brukar värma i!Är det de som du också värmer i micron???
    ja det är Kalas. Jag värmer i plast till mej också, ser inga problem i det alls.
  • annikaloppan
    stjärna4 skrev 2009-07-30 09:15:12 följande:
    Men de flesta tallrikar till barn är ju i plast,även till vuxna tex tupperware.Är det för det med bisfenol A som gör att du inte skulle värma i plast?
    Måste det vara barntallrikar då? Min son (min dotter är lite liten än) har allltid ätit på våra tallrikar. Det började med assieter, och sen när han blev äldre äter han på "våra" tallrikar.

Nej, det har inte med bisfenol A att göra, det känns bara väldigt väldigt onödigt att handla plasttillrakr till barnen när det fungerar precis lika bra med vanligt porslin! "Bisfenol A hysterin" började långt efter min son var liten.
  • annikaloppan

Jag skrev fel! Innan assiterna använde vi djupa skålar!

• stjärna4
    annikaloppan skrev 2009-07-30 14:12:54 följande:
    Måste det vara barntallrikar då? Min son (min dotter är lite liten än) har allltid ätit på våra tallrikar. Det började med assieter, och sen när han blev äldre äter han på "våra" tallrikar. Nej, det har inte med bisfenol A att göra, det känns bara väldigt väldigt onödigt att handla plasttillrakr till barnen när det fungerar precis lika bra med vanligt porslin! "Bisfenol A hysterin" började långt efter min son var liten.
    Nej det måste det absolut inte!Tyckte det var bra när mina stora var små med plast om tallriken åker i golvet.Har opererat bort en glasbit som jag fick i fingret efter att dottern tappat en tallrik i golvet.Tänkte bara att det kanske var för att du är rädd för att plasten skulle vara farlig som du inte använder plast!
  • annikaloppan
    stjärna4 skrev 2009-07-30 14:55:24 följande:
    Nej det måste det absolut inte!Tyckte det var bra när mina stora var små med plast om tallriken åker i golvet.Har opererat bort en glasbit som jag fick i fingret efter att dottern tappat en tallrik i golvet.Tänkte bara att det kanske var för att du är rädd för att plasten skulle vara farlig som du inte använder plast!
    Jaha, okej. Du tänkte så
    Här hemma har vi föräldrar snabba händer och fingrar, så vi hinner med att ta tag i tallriken innan den åker i golvet. Det är värre med glasen
  • OMWF

skötselråd:
    Tål mikrovågsugn.
    Tål mikrovågsugn max. 120°C, dvs. för att tina och värma mat i.
    Tål maskindisk.
    Tål maskindisk max 70°C.

Från ikeas sida om Kalas-tallrikarna.

Svar på tråden Hur värma burkmat???