• Katja77

Bor du i en etta? Tips och råd önskas!

Jag bor just nu i en stor tvåa med mina katter. Letar lägenhet då jag vill ha en lägre boendekostnad och mindre yta. För övrigt trivs jag bra. Bor nu på 73 kvadrat, vardagsrummet är i vinkel så egentligen är det mer som en trea. Hade egentligen tänkt mig en tvåa på ca 50 kvadrat eller en etta med sovalkov i motsvarande yta. Nu har jag hittat en fin etta på ca 45 kvadrat, utan sovalkov. Tanken känns lockande men hur fungerar det att minska sin boendeyta så egentligen? Med handen på hjärtat behöver jag ju inte så mkt utrymme egentligen. Förutom att den är lite liten så är lägenheten fantastiskt fin.

Ni som bor i en etta, har ni alltid gjort det eller har ni bytt från större lägenhet? Isåfall varför? Hur fungerade det? Känns det trångt? Vad är viktigast att det finns i bostaden för dig?

• Svar på tråden Bor du i en etta? Tips och råd önskas!
  • Mandragora

Vi bodde i ett etta på 45 kvm i flera år. Det fungerade bra trots att vi även hade katt och dobermann.

Rensa och gallra rejält i gömmorna innan flytten. Behåll inte saker bara för att (då får de verkligen ha ett ordentligt affektionsvärde eller vara dyrbara rariteter). Vi hade en bokhylla som täckte hela väggen från golv till tak (och vi hade högt i tak). Där hade vi all litteratur, sällskapsspel och annan mediaförvaring.

Du får tänka lite annorlunda när det gäller saker. Fixa förvaringslådor under sängen och verkligen utnyttja ytorna. För oss blev det trångt men det var mysigt. Vi flyttade till större lägenhet sedan.

• enlitenbitkaka

Har bott som störst på 78kvm, nu bor jag på 35kvm. Har gott om utrymme och det känns mer hemtrevligt än trångt. A och O i en etta är förvaringen. Även om ytan finns så r ju problemet att man inte kan "stänga in" saker när man har besök osv. Men med välordnad förvaring är det inga problem.

Jag har delat upp rummet och fått det att kännas som två genom att ha sängen ut från väggen, inte längs väggen osv.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Katja77

Tack för de uppmuntande svaren! Bor/ bodde ni ensamma i ettan eller var ni flera personer? Jag har bott i etta tidigare, för länge sen när jag nyss hade flyttat hemifrån. Då hade jag sängen i klädkammaren och fick rummet ledigt. Dessutom hade jag ju inte lika mycket saker som jag har nu.

• nano

Jag och sambon bodde ett tag i en etta. Där var rummet iofs format så det blev en stor sovalkov med plast för 110-säng + dator.

Iövrig så får man inte vara rädd för att möblera lite trångt. Jag var jätterädd för det men min sambo övertala mig till att få in en stor tv-möbel och hörnsoffa (!). Det blev jättebra! Iochmed hörnsoffan så kunde vi vara ganska många och sitta och prata, titta på tv eller fika/bara umgås.

• enlitenbitkaka

Jag bor själv men skulle absolut kunna vara sambo i min 1:a. När jag däremot bodde på 27kvm hade jag inte fixat det, men i lägenheten nu på 35kvm med separat kök osv. så funkar det fint.

Har 3-sits soffa, soffbord, tv-bänk. garderob, 120cm-säng, spegel, sängbord, stor hundbädd osv i rummet och har gott om plats. Får utan problem in ex. soffa med chaiselounge, fotölj osv.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Katja77

Det låter ju kanon! Tack för alla svar! Är det någon som har bilder? Eller tips på fiffiga speciallösningar?

• esperandote

Vill du dessutom dela av så att du får en sovrumsdel så går det oftast bra med draperi, hylla eller liknande. Lycka till! (Loftsäng kan vara smart om man gillar det.)

• Sol

Vi bor i en etta på 45 kvm. Rummet är ganska fyrkantigt med en nisch för köket. Mitt i rummet är det byggt en vägg halvägs ut på golvet. Jag köpte ett tjockt tyg som jag sydde ett drapperi av så att vi kan dra för så att ungarna får ett eget rum. Det är väl ca 6 kvm i det "rummet" På andra sidan väggen har vi vår säng. I början gjorde jag en hörnsoffa och våra två enkelsängar. Jag la två tygstycken under bäddmaddrassen och på morgonen rullade jag in madrassen i det översta och fick ett ryggstöd. Men vi tröttnade på att inte sova bredvid varandra.
    En annan sak vi gjort är att plocka ner hatthyllan i vår pyttelilla hall och istället satt upp såna där skenor med hyllplan man kan flytta. Där har vi haft allt det där som man kanske ofta har i städskåpet, och lite till. Med ett drapperi framför såklart. Isället har vi haft en sån där klädhängare som man har över dörren att hänga ytterkläder.

Men nu är det snart slut på det för om ett par veckor flyttar vi till vårt nybyggda hus! Ska bli så härligt.

• Katja77
    Sol skrev 2009-07-31 08:02:48 följande:
    Vi bor i en etta på 45 kvm. Rummet är ganska fyrkantigt med en nisch för köket. Mitt i rummet är det byggt en vägg halvägs ut på golvet. Jag köpte ett tjockt tyg som jag sydde ett drapperi av så att vi kan dra för så att ungarna får ett eget rum. Det är väl ca 6 kvm i det "rummet" På andra sidan väggen har vi vår säng. I början gjorde jag en hörnsoffa och våra två enkelsängar. Jag la två tygstycken under bäddmaddrassen och på morgonen rullade jag in madrassen i det översta och fick ett ryggstöd. Men vi tröttnade på att inte sova bredvid varandra. En annan sak vi gjort är att plocka ner hatthyllan i vår pyttelilla hall och istället satt upp såna där skenor med hyllplan man kan flytta. Där har vi haft allt det där som man kanske ofta har i städskåpet, och lite till. Med ett drapperi framför såklart. Isället har vi haft en sån där klädhängare som man har över dörren att hänga ytterkläder. Men nu är det snart slut på det för om ett par veckor flyttar vi till vårt nybyggda hus! Ska bli så härligt.
    Har ni bott fyra stycken i en etta och det har fungerat bra? !Då ska väl jag och två katter få plats utan problem! Tack för din berättelse!
  • Pyttismamman

Tidigare bodde vi i en liten etta med sovalkov där det precis fick plats en 120-säng. Vi ställde sängen ovanpå vanliga köksskåp från ikea, ett i varje hörn, och fick då en massa förvaring under sängen. Då skåpen inte är så höga så behövs ingen stege eller trappa upp utan det går bra att gå uppi sängen iallafall.

Svar på tråden Bor du i en etta? Tips och råd önskas!