när ska man börja använda sittdelen i barnvagnen?
vilken ålder var er bebis när ni började använda sittdelen i barnvagnen?
vilken ålder var er bebis när ni började använda sittdelen i barnvagnen?
Min son var nästan sex månader, vi bytte dock för att han höll på att passera maxvikten. Han lärde sig sitta sent så vi hade den helt liggande (med åkpåse) ganska länge.
Men om den inte är för trång eller att barnet blir för tungt så kan man ju ha den tills de försöker klättra ur (såvida man inte monterar sele) eller enbart vill sitta (kortare stunder kan de sitta i liggdelen med en kudde bakom)
Byt när barnet börjar kunna sitta stadigt.
Vi bytte till sonen vid sex månader ålder. Dock fick vi ha en kudde i liggdelen från ca 4 månaders ålder då sonen vägrade ligga ner helt för då såg han ju inte något av omgivningen.
Hade en större kudde som gick att forma bra, spec högt hamnade han inte med huvudet, men nöjd blev han när han kom över kanten så han såg ut, som sagt.
Dottern var ca 4 månade när vi bytte till sittdel - hon satt dock inte upp helt utan halvlåg. Hon vägrade åka vagn om hon var tvungen att ligga platt på rygg när hon var vaken. När vi bytte till sittdelen blev det kul att åka vagn igen- och mindre stressfullt för mig att vara ute på promenader... slapp oroa mig att hon kanske skulle vakna!
Jag tror barnen siganlerar när de är redo. Vår dotter ville absolut sitta när hon var 2,5-3 månaer och när hon var nästan 3,5 månad bytte vi efter att ha burit henne och haft henne sittande i liggvagnen massor för att hon inte skulle bli vansinnig.
Det beror säkert på vilken vagn man har.
Vi hade en Brio Happy. Fördelarna med den vagnens liggdel är att den är stor/lång och att den har ett litet ryggstöd så att bebisen kan sitta upp även i liggdelen om man vill. Därför hade vi liggdelen tills dottern var 8 månader. Det var perfekt, eftersom det var jättekallt ute innan och det är lättare att hålla värmen i en liggdel (oftast).
Jag kommer inte exakt ihåg när, men hon var ungefär 4 månader, hon låg ju på rygg i liggvagnen med huvudet upp hela tiden, hon skulle se på allt....Mer och mer...Så då kände jag att det var dags. Kommer inte ihåg om hon kunde sitta upp själv utan stöd först, tror inte det...
Det började med en kudde för att stötta upp hennes nyfikna huvud, sedan höjde jag upp allt eftersom.
4,5 månad var våran dotter. Hon var väldigt stadig tidigt och växte ur liggdelen fort.
Min dotter var 6 månader gammal när jag började använda sittdelen till henne. Men det är så olika. Men hon började själv vilja sitta upp istället för att ligga så därför kände jag att det var dags,
Min son var 6 månader när vi bytte från ligg till sitt i bugaboon men våran Emmaljunga så är han fortfarande för liten även fast vi spännt selen till max, så vi måste ha en kudde bakom honom om vi ska använda den..
Hade en dam som vägrade åka vagn redan vid 4 månader om hon ej fick sitta upp. Så vi tog bort då, hon har alltså ej suttit helt upp, men har fått komma upp lite. Hade det dock varit vinter hade hon fått ligga kvar iaf ett par månader till.
Hilda är lite drygt 4 månader och vi ska byta till sittdel nu. Först och främst för att hon blivit för lång för at ligga i liggdelen men också för att hon vill kunna se lite mer när hon e vaken. Som det e nu ligger hon och gör "situps" för att hon vill komma upp ;)