• nano

Leksaksmat i tyg...

Nån som vet en sida med leksaksmat i tyg, gjärna där det står hur man själv syr/gör dem.

Min dotter (snart 2) har just nu ett stort intresser för koppar, tallrikar, glas osv så jag tänkte att det vore kul att sy några egna grönsaker, brödbitar och annat för henne att leka med. Tycker att de som finns att köpa är så himla dyra (iaf här i stan)

Alla tips och idéer tar tacksamt emot

• Svar på tråden Leksaksmat i tyg...
  • nano

Jättetack!

Ska titta igenom dem direkt, har gått igenom mitt tygföråd och komit fram till att jag måste ut och leta lite bra färger på tygen. Känns konstigt att sy en blommig macka lixom

• nano
    Stormorsan skrev 2009-07-30 10:08:31 följande:
    Filttyg eller velour skulle jag tippa blir bra. Även vanligt bomullstyg kanske.
    Filttyg eller tjock vaddmall verkar smart. Tjock brund vaddmall är ju redan färdig som små mackor, behöver bara sy pållägg då och det tror jag blir bra i vanligt bommullstyg.

Ska få fart på sambon så han kan skjutsa mig till stan, är sjukskriven så jag ska inte överantränga mig just nu men en liten runda tror jag går bra
  • Stormorsan

Jag har inte sytt men väl virkat mat till mitt ena barnbarn. Köpte en bok på Adlibris. Virkade morötter,tomater, ägg, jordgubbar, bakelser, hamburgare med bröd, ost, salad, gurka, tomat och lökringar mm väldigt uppskattat.

• nano

Oj vad gulligt. Är själv ganska dålig på att virka men kanske värt att lära mig då. Har försökt lite (har en vän som är väldigt duktig) men jag "fastnade" aldrig för det, roligare med nål och tråd.

Får svänga förbi biblioteket i samma veva då

• lillvilda

jag syr leksaksmat. Tyvärr har jag inte skrivit ut så grundligt på min blogg hur jag gör. Det kanske jag borde göra. Du kan sy i precis vilket tyg du vill tycker jag. Filttyg är tacksamt till att göra stekta ägg, fisk osv medan velour är bra att sy äpplen och jordgubbar.
    det är enkelt att sy.
    Jag har gjort massor mer men här är lite bilder på lite av de jag gjort.

lillagronahuset.blogg.se/category/pysslat.html

Beksrivning på hur du gör!

busenkla jordgubbar

mrmonkeysuit.typepad.com/mr_monkeysuit/files/microsoft_word_strawberry_tutorial_word.pdf

torreadora.livejournal.com/64116.html

• lillvilda

angående det blommiga tyget, kanske inte passar till mackor men till jordgubbar och äpplen kan det bli fint.

• nano

Jättetack! Tänkte inte ens på att det kunde finnas på youtube (googlade bara :-P)

Tänkte göra mest "platt" mat eftersom hon älskar att lägga upp duplobitar på tallrikar och runda tror jag bara ramlar av än för henne. Om jag ska sy i bomull eller lite tunnar tyger, behöver jag stoppa dem med nåt då? Och i så fall med vad?

Ska leta lite i gömmorna och se vad som finns, har bara en gardinbutik istan och inte riktigt nån budget för att köpa för mycket men filt kanske itne är så dyrt? Fick tag på ett gult bommulstyg och ett grönt i nån fusksammets-variant på loppis idag iaf

• nano

Har provat att göra en jordgubben nu. Gick ganska bra (har inte fått några blad än bara, måste hitta grönt lite styvare tyg än det jag har).

Hade knallrosa tyg, gjorde lite för liten cirkel så i slutändan så blev det precis i storlek av ett hallon men det passar ju bra till färgen. Är bara dottern som är lite liten än för så små leksaker bara. Sen har jag glömt bort hur man ska fästa tråden smidigast när man slutar så det blev en masa stygn kors och tvärs för att säkra tråden

• lillvilda
    ja man får ta i lite när man gör cirkeln annars blir dom små Jag har precis som du småttingar så jag brukar göra dom rätt rejäla så de inte lockas att svälja dom.

Jag köpte filt på panduro, den man köper på metervara är billigast. Filt är ju smidigt eftersom man inte behöver zickzacka kanterna utan bara klippa till. Grönt är ju en bra färg i filt att köpa. Det funkar till jordgubbarnas blad, äppelblad. blast till moroten, salladsblad att ha på mackorna. Jag köpte lite sån vadd att stoppa med.Vissa grejer som mackor kan man stoppa med gamla täcken eller vad man nu kommer över.
  • nano

Ska till västerås en snabbis imorgon. Vet du var filt kostar ung och om man måste köpa en meter (blir inte så många färger då....)?

Har tagit paus för kvällen, är sjukskriven nu så orken är inte i topp tyvärr :/

Ska ta en assiet tror jag när jag gör nästa. Men tror du knallrosa jordgubbar blir bra eller ska jag göra dom röda

• nano

Kom precis på att jag sitter vid intrernet och kan söka upp panduros hemsida *känner mig aningen puckad* så du behöver inte svara på den frågan

• lillvilda
    man kan inte tänka på allt.
    Jordgubbarn har jag gjort i de tyg jag kommit över. jag har gjort av ett par gamla gardiner, vita med rosa rosor på. Jag har gjort i ett rött strechigt tyg som jag tidigare sytt vår och höst mössor av. Av knallrosa fleece tyg osv. ja allt tyg tycker jag har funkat. Eftersom man kan sy dit fröna (dom gröna prickarna på jordgubben) och sätter dit blad så missar ingen att det är en jordgubbe och barnen har glatt lekt med allt.
  • nano

Har pillat ihop 4 st nu, men saknar blad och prickar. Ska få filttyg av en kompis men hon ska till gotland nu en vecka så det får vänta. Kan tänka mig att det funkar med vilket tyg som helst egentligen. Just det, till stoppning använde jag våtserveter av skumplast (eller vad det heter), blev jättebra men jag är lite osäker på om man kan tvätta dom i tvättmaskin :-/

Nästa projekt är att sy sallad. Hittade ett grönt fusksammets tyg som jag tror ska bli en utmärkt sallad!

• lillvilda
    nano skrev 2009-07-31 18:43:05 följande:
    Har pillat ihop 4 st nu, men saknar blad och prickar. Ska få filttyg av en kompis men hon ska till gotland nu en vecka så det får vänta. Kan tänka mig att det funkar med vilket tyg som helst egentligen. Just det, till stoppning använde jag våtserveter av skumplast (eller vad det heter), blev jättebra men jag är lite osäker på om man kan tvätta dom i tvättmaskin :-/Nästa projekt är att sy sallad. Hittade ett grönt fusksammets tyg som jag tror ska bli en utmärkt sallad!
    Vad roligt. Du får ta å lägga ut lite bilder när du är klar. jag är riktigt nyfiken. jag har suttit och sytt morötter nu om kvällarna. i filt tyg. Riktigt kul! perfekt kvälls pill. Jag brukar klippa ut flera. trä symaskinen och sy de som går sy på maskin och lägga i en korg som jag sen kan plocka fram om kvällarna när jag slöar framför nån film eller så.
  • nano

Har fiaktiskt gjort likadant med jordgubbarna. Klippte ut flera och sydde raksömmen på masking sen fick de ligga tills jag kände för att fortstätta (vilket brukar bli på kvällen när dottern sover).

Tyvärr har jag ingen kamera, min är trasig. Ska se om jag kan få liv i min mammas gammla men jag tror att den är helt död den med....

Svar på tråden Leksaksmat i tyg...