• Moonis

Hjälp mig, vet inte hur jag ska göra imorgon?

Skaförsöka berätta lite kort. Mina föräldrar är nu skilda men under många år drogs seperationen ut innan dom verkligen skilde sig och mamma blev väldigt sårad av pappa. Han hade dels en relation med en annan kvinna flera år och efter henne träffade han en ny vid sidan om.
    Hela situationen va väldigt jobbig för alla inblandade och våran inställning till denna nya kvinnan är ju inte så het kanske
    Vi har en knepig relation till våran pappa och efter han flyttade upp dit den nya bor har vi knappt träffats.
    Nu ringde min pappa igår och frågar om vi vill med till tivoli imorgon och blev glatt överraskad att han frågade, också att han vill stå för det mesta vilket är ännu mer förvånande (han har alltid varit rätt ego).
    Fick bomben idag att hans nya ska med (dom är inte gifta och lär nog aldrig bli det), även hennes barn och bror.
    Har alltid sagt att jag inte ens vill träffa människan (hennes brev tidigare va inte så respektfulla mot mamma i den situationen som va och då reste man ännu mer ragg) men funderar om det är rätt beslut.
    Vill ju att mina barn ska ha en relation med sin morfar och min pappa säger att han är lycklig med sin nya. Känner mig fortfarande som barnet i detta känslomässigt som bara totalvägrar den nya kvinnan men samtidigt är jag ju vuxen och orkar man verkligen undvika och avsky någon resten av livet? Som det verkar kommer dom vilja hålla ihop men är det helt orimligt att man vill ha en relation själv med pappa utan henne eller ska man vara vuxen nog att gå vidare?

Känner mig väldigt delad med detta och vet inte vad som är rätt eller fel. Vill inte svika mamma genom att acceptera den nya men inte heller skita i att ha en relation med min pappa även om den inte är på topp. Men vill kunna umgås i alla fall.

Frågan är nu om vi ska skita i att följa med (sur över att han inte respekterar att jag inte vill träffa den nya) eller följa med och ta det för vad det är.
    Någon som känner igen sig som kan sprida lite erfarenhet och ljus över dilemmat?

• Svar på tråden Hjälp mig, vet inte hur jag ska göra imorgon?
  • FannyN

Jag skulle absolut gå med och ha trevligt. Dina föräldrars separation var just deras separation och jag tycker inte att barn ska ta parti för någon faktiskt. Det finns ofta orsaker och känslor som gör att folk agerar som de gör och det är hemskt om barn ska ta parti. Även om det funnits otrohet etc med i bilden. Barn vet inte allt och ska inte veta allt.

• Moonis
    FannyN skrev 2009-07-29 20:20:16 följande:
    Jag skulle absolut gå med och ha trevligt. Dina föräldrars separation var just deras separation och jag tycker inte att barn ska ta parti för någon faktiskt. Det finns ofta orsaker och känslor som gör att folk agerar som de gör och det är hemskt om barn ska ta parti. Även om det funnits otrohet etc med i bilden. Barn vet inte allt och ska inte veta allt.
    Håller absolut med men tyvärr så va vi vuxna när detta hände och mamma hade ingen annan att prata med förutom mig och min storebror.
    Så man blev tyvärr mer involverad än man hade önskat
  • Bakeapple

Jag har varit i precis samma situation, förutom att det var min mamma som var den otrogna och den som drev igenom skilsmässan och pappa den som ältade allt med mig. Mamma kunde dock inte acceptera att vi inte ville träffa hennes nye, utan låg på som en igel, så nu träffas vi ju allihop. Jag tror att det lägger sig lite med tiden och man kan inte lägga sig i sina föräldrars liv. Deras äktenskap och skilsmässa var deras liksom, så jag försöker hålla mig utanför.
    Följ med och ha kul, det kan ju vara lättare att träffas på ett neutralt ställe än att ni ska sitta hemma (första gången ni träffas) och stämningen kanske blir tryckt. Ni har ju barnen med er som säkert underlättar lite och om hon den nya har lite vett så ligger hon ju kanske lite lågt första gången ni träffas.

• soffys

Ja följ med jag brukar gå efter att alla är värda en andra chans...... =D o som sagt dina barn ska ju få en morfar...... sen ska du givetvis följa ditt hjärta =D Hoppas d går bra!!!

• Moonis

Tack för svaren. Det är bestämt att vi åker med imorgon men det känns väldigt ångestfullt. Fick typ övertala min ena lillebror att ge det en changs och det känns som man sitter i mitten och försöker medla.
    Det får va så för denna gången men sen orkar jag inte med sånt. Får se hur det går imorgon men hoppas det blir kul.

• Moonis
    soffys skrev 2009-07-30 20:14:34 följande:
    Hoppas d gick bra idag =)
    Allt gick över förväntan bra men vi höll oss mest på våran kant. Men pappa han ansträngde sig faktiskt och umgicks mest runt oss och försökte inte tvinga på oss att prata med dom andra.
    Det ska ju komma naturligt och jag tror hennes barn också kände som oss inför situationen. Men alla tyckte det va trevligt så det kan man nog tänka sig att göra om

Tack för alla råd
Svar på tråden Hjälp mig, vet inte hur jag ska göra imorgon?