• Epona

geggiga kantareller

Var ute men hunden och hittade kantareller och det enda jag hade att lägga svampen i var en plastpåse. Nu när jag kommit hem så är svampen geggig. Kan den vara farlig att äta då? Har för mig att jag har hört nånstans att svamp kan bli giftig om den förvaras i plastpåse..

• Svar på tråden geggiga kantareller
  • mliten

Ja, den utvecklar ett gift...vet inte vad giftet heter men svampen är förstörd tyvärr.

• foteniklam
    mliten skrev 2009-07-29 22:56:07 följande:
    Ja, den utvecklar ett gift...vet inte vad giftet heter men svampen är förstörd tyvärr.
    Va?
    Har jag aldrig hört talas om.... Skojar du?
  • vackrastarflow

då har jag ätit giftiga kantareller idag mina befann sig i plastpåse, de var något geggiga (fast jag tog bort en del eftersom jag tyckte det var lite äckligt).

än så länge lever jag och mår bra. men det kan vara de 3 glas vin som jag sköljde ner dem med som täcker symptomen

• vackrastarflow

då har jag ätit giftiga kantareller idag mina befann sig i plastpåse, de var något geggiga (fast jag tog bort en del eftersom jag tyckte det var lite äckligt).

än så länge lever jag och mår bra. men det kan vara de 3 glas vin som jag sköljde ner dem med som täcker symptomen

• mandelblomma
    mliten skrev 2009-07-29 22:56:07 följande:
    har plockat svamp sen jag var liten och aldrig hört...
  • mliten

Okej, gift var lite felaktigt men de utvecklar bakterier som kan vara ganska nasty, sen att de förstörs till utseendet är ju inte så mysigt heller
    Sen som sagt så tillagades de ganska snabbt så det var ingen fara

Svar på tråden geggiga kantareller