• Ami755

Råd för hortensia

Jag är en nybörjare inom trädgårdsarbete...

Har alltid älskat Hortensia o fick en lila sådan av min mamma. Jag vet att färgen försvinner(oftast blir de rosa)på grund av surhalten ph värdet i jorden. Ska inhandla rhodedendronjord sen till hösten o blanda upp nuvarande jord med det.

Men nu står den i den jord som de lagt här efter de byggt klart-typ åkerjord.
    Rätt så lerig.Min mamma sa de behöver rätt såmycket vatten, det får den.Blåser en del här står i sol halva dagen men ändå så ser den "bränd" ut. Vattnar jag för lite/mycket varför sloknar blommorna...

Hjälp snälla!

• Svar på tråden Råd för hortensia
  • prinsesstårtan

följer tråden med intresse... har precis samma problem. jag har nu noppat av mina blommor för att ge de undre skotten mer plats...

• BuoBä

Jag har ingen erfarenhet av just hortensior, men vissa växter man köper kan behöva "skolas ut" för att de är uppdragna i växthus och inte vana vid direkt solljus. Då får man bära in och ut dem i ett par dagar, men längre och längre utevistelse, innan man planterar dem.

Nu är ju din redan planterad, så det är ju lite för sent, men om du fortsätter pyssla om den tar den sig säkert.

• södertälje

Innan mitt radhus brann hade jag en jätte hortensia i trädgården,just nu är den nerklippt i väntan på återflytt,jag planterade den vid staketet i vanlig jord,den växte och blev säkert en meter hög.Första året gjorde jag misstaget att klippa ner den på våren så den blommade inte,sen blommade den varje sommar med blåa stora blommor.
    Hade en bild på den förrut i mitt galleri,ska försöka hitta bilden och lägga ut den igen.

• södertälje

Nu har jag lagt ut bilder på hortensian,men fan vad deppig jag känner mig när jag gick igenom alla bilder på min fd trädgård.

• Stardust

hortensian slokar äåven om den får för mkt vatten. Kolla upp om du har väldigt kalkrikt vatten där du bor. Hortensian är kalkskyende så det kan ju vara det. Rhododendronjord är super att den får stå i. /växtis

• Ami755

Tack för era svar-varit på semester o hortensian mår lika dåligt nu...
    Ska genast köpa rhodedendronjord- bor i Malmö-mycket kalk härnere i vattnet.
    Men det regnar inte tillräckligt för o bara vattna med regnvatten heller som jag läst man helst ska göra..

Kan tillägga att grannarnas är så mycket finare än min-de har minsann inga problem med sina...Jaja provar o ser

Svar på tråden Råd för hortensia