• mamma3barn

Vem passar era barn när ni åker till förlossningen??

Hej!!

Undrar hur ni andra gör med barnvakt!!! Har ni garderat er med flera ifall den ena inte kan just då.

Vi har inte så många bekanta / släktingar som bor här och jag får panik av tanken..

Min kusin har erbjudit sig att vara barnvakt. Hon har 2 småbarn under 3år och hon själv jobba natt hela veckan. Det innebär att mina barn kommer vara med hennes man som barnen knappt träffat.

Glömde säga att jag är på BF + 3 idag

Min mamma kan tänka sig passa, men enbart om vi lämnar hos henne vilket är helt fel håll.. Vill helst att hon kommer hit (om det händer mitt i natten) då slipper man ju väcka barnen.

min stora pojk är hos sin pappa from idag tom Söndag ( har han sedan ett tidigare förhållande) och har lillkillen hemma som är 3år.

Ett alternativ är att ta med honom till förlossningen.. Han och pappa kanske kan vänta utanför just när jag föder.. Eller så får han vara med.. Men är lite emot tt han skall se allt blod m.m mm

Hur gör ni????

• Svar på tråden Vem passar era barn när ni åker till förlossningen??
  • Lussekatten87

Min mamma kom hem till oss imorse och har tagit hand om sonen hela dagen.
    Vi bor 5 min bilresa från varann så det var självklart.

• mamma3barn

vad skönt... att er mamma kunde komma.. men är du redan hemma?? Fick du barn idag?

• Niveas

Vi är i liknande situation som ni TS.

Har 2 dagar kvar till BF och våra föräldrar bor långt borta. Vi har inte bott här så länge att vi lärt känna några som känns riktigt tryggt att ha här hemma med sonen under förlossningen. Nu har min mamma erbjudit sig att åka hit, vilket tar ca 3 timmar för henne. Sonen kom ut på 5 timmar, hur snabbt kommer inte andra barnet att kika ut när det väl startar?

Vi har då helt enkelt bestämt att sonen följer med till förlossningen (hopppas det blir på natten, då kan han kanske sova i vagnen), sen får min mamma hämta honom där.

Plan B blir att pappa och son stannar hemma och jag är på förlossningen själv. Tror nog att det blir så då jag helst inte vill att sonen behöver följa med.

• lisadragon

Har samma dilemma men vi har släkten inom en mils radie, det sämre är att både mormor och farmor jobbar natt.. Hoppas väl på att förlossningen startar på kvällen så kan nån sova här. Blir det ett jätte snabbt förlopp får min bror pallra sig hit och vakta medans farmor/mormor är påväg (brorsan bor 5 minuter från oss).
     Det visar sig, har inte tänkt på det så mkt.. Storebror kommer vara ca 16 månader när bebis tittar ut, så inte tänker jag väcka honom.. Tar med honom om det krisar, sköterskorna är ju fantastiska så sambon kan vara med sonen medans jag klämmer ut bebis ;)

• mamma3barn

men helst vill man väl ha sin älskling vid sin sida som ger en mer kraft???!! Jag känner så ialla fall... Skulle nog inte vilja föda helt ensam...

Oavsett om nu vi lämnar till kusinen eller min mamma så åker min sambo o hämtar såfort jag kommit till BB..

Jag kan inte sluta tänka på det här.. Det snurrar o snurrar.. Inget känns som ett bra alternativ egentligen..

• astalacasta

Vi hade det så fint planerat med mina föräldrar som skulle bo hos oss i skift tills bebisen kom (de bor långt borta). Sedan gick jag så länge över tiden att min pappa till slut var tvungen att resa hem. Då ringde vi in svärföräldrarna (de bor också långt borta) som var jättegulliga och kom på bara ett par dagars varsel.

En enda natt på över fyra veckor var vi utan dygnet runt-barnvakt. Gissa när sonen bestämde sig för att födas...? Japp, rätt gissat. Så vi fick ändå panik-ringa en tidigare icke tillfrågad kompis klockan elva på kvällen och kolla om hon hade något emot att komma och bo över natten med vår dotter. Det gick bra det med

• Äventyr

Hej,
    Vi har föräldrar långt borta, 30 mil resp 60 mil bort, och min förra förlossning var extremt långt bort. Här har vi en lista på personer som vi kan tänka oss.

Jag tycker det är svårt nog att kommunicera hur vi vill ha det med hjälp efter förlossningen. Om föräldrarna ska hjälpa så innebär det samtidigt att de måste bo här.

• Fåret Shaun

Vi kommer att göra en lista ca 1 mån innan om vilka som kan vilka tider och dagar. Ha en hemma att veta vem vi ska ringa och en på förskolan om vi åker in och den som ska hämta inte dyker upp.

Vem leker smatterband idag då?
Svar på tråden Vem passar era barn när ni åker till förlossningen??