• Spiro

Föslag till sköljmedel/tvättmedel som luktar gott men "allergivänligt"?

Lägger denna fråga i "allergitråden" då jag antar att ni med allergier bör ha rätt bra koll på detta...
    Min son är väldigt känslig i sin hud och vi har därför använt tvättmedlet "neutral", även sköljmedel av samma märke (behöver sköljmedel då vi hängtorkar och kläderna blir så hårda annars).
    Nu till problemet: Tycker att tvätten luktar så illa! Känns inte alls kul att ta på sig nytvättade kläder som stinker!
    Till frågan: Något förslag på bra och milt tvättmedel/sköljmedel som ändå luktar lite gott?

• Svar på tråden Föslag till sköljmedel/tvättmedel som luktar gott men "allergivänligt"?
  • Gurkan

Tvättnötter (tvaleriet.se). Nötterna kan lukta skumt men kläderna luktar mest rent och lite som en sommarvind. De är dessutom allergi och miljövänliga!
    Trodde absolut inte på den här produkten när jag testade dem men jag har blivit positivt överraskad! Tycker även mörka kläder håller färgen bättre med nötterna (som egentligen inte är en nöt) men titta in på sidan jag skrev i början av inlägget och läs lite mer!

• Gurkan

Kan tillägga att sköljmedel inte behövs, kläderna blir mjuka ändå! Vit tvätt kan man behöva använda något naturligt blekmedel till och om man vill att det ska dofta kan man stoppa in en trasa med någon droppe aromatisk olja på.

• Spiro

Mina föräldrars grannar säljer faktiskt såna nötter, kanske ska testa det då! Tack för tips!

• mompe

Prova Softlan ultra Sensitive! Mild och doftar underbart.

• Spiro

Menar du att inget sköljmedel behövs tillsammans med nötterna?

• Spiro

Luktade på den i affären idag men tyckte inte den verkade så "god" kanske annat när den är i kläderna..

mompe skrev 2009-07-29 22:32:06 följande:
    Prova Softlan ultra Sensitive! Mild och doftar underbart.
  • Blåklocka

Har inga allergier så jag kan egentligen inte svara på din fråga. Men skulle det inte fungera att tvätta med Grumme tvättsåpa? Det är visserligen lite parfym i det, men jag upplever det ganska milt jämfört med andra tvättmedel.
    Jag har också provat tvättnötter. Men det jag inte gillar med tvättnötterna är att man lägger de tillsammans med tvätten och således så tvättas inte såpan från tvättnötterna ur i och med att nötterna ligger kvar även i sköljvattnet. Ska man använda tvättnötter så ska man nog göra avkok på dessa och använda avkoket i vanliga doseringsfacket.

• Gurkan
    Spiro skrev 2009-07-29 22:33:14 följande:
    Menar du att inget sköljmedel behövs tillsammans med nötterna?
    Nope! Kläderna upplever i alla fall jag blir mjuka utan!
    Blåklocka skrev 2009-07-29 22:34:40 följande:
    Har inga allergier så jag kan egentligen inte svara på din fråga. Men skulle det inte fungera att tvätta med Grumme tvättsåpa? Det är visserligen lite parfym i det, men jag upplever det ganska milt jämfört med andra tvättmedel. Jag har också provat tvättnötter. Men det jag inte gillar med tvättnötterna är att man lägger de tillsammans med tvätten och således så tvättas inte såpan från tvättnötterna ur i och med att nötterna ligger kvar även i sköljvattnet. Ska man använda tvättnötter så ska man nog göra avkok på dessa och använda avkoket i vanliga doseringsfacket.
    Jag har aldrig haft något problem med att låta nötterna gå med hela tvätten igenom (inget avkok) och jag är känslig för vanliga tvättmedel (det finns bara två sorter som jag inte får klåda av) men har aldrig känt av nötterna.
  • mompe
    Spiro skrev 2009-07-29 22:34:28 följande:
    Luktade på den i affären idag men tyckte inte den verkade så "god" kanske annat när den är i kläderna..
    Ja den är "godare" efter tvätten I flaskan är den så koncentrerad.
  • Spiro

Ja, grumme känns ju rätt milt.. Han har ännu inte testats för allergi så vi vet inte riktigt vad som orsakar hans problem. Känns dock bra att ha så milt som möjligt. Intressant tanke med tvättnötterna...

Blåklocka skrev 2009-07-29 22:34:40 följande:
    Har inga allergier så jag kan egentligen inte svara på din fråga. Men skulle det inte fungera att tvätta med Grumme tvättsåpa? Det är visserligen lite parfym i det, men jag upplever det ganska milt jämfört med andra tvättmedel. Jag har också provat tvättnötter. Men det jag inte gillar med tvättnötterna är att man lägger de tillsammans med tvätten och således så tvättas inte såpan från tvättnötterna ur i och med att nötterna ligger kvar även i sköljvattnet. Ska man använda tvättnötter så ska man nog göra avkok på dessa och använda avkoket i vanliga doseringsfacket.
  • Spiro

Skadar ju inte att testa iofs... Är rätt bra vän med mina föräldrars grannar så jag får nog nötterna till ett bra pris!

Gurkan skrev 2009-07-29 22:40:18 följande:
    Jag har aldrig haft något problem med att låta nötterna gå med hela tvätten igenom (inget avkok) och jag är känslig för vanliga tvättmedel (det finns bara två sorter som jag inte får klåda av) men har aldrig känt av nötterna.
    Ok, kommer jag inte "överens" med nötterna får den eller grumme blir nästa försök!
    mompe skrev 2009-07-29 22:40:57 följande:
    Ja den är "godare" efter tvätten I flaskan är den så koncentrerad.
  • Miralicia

Jag använder inte sköljmedel över huvud taget längre utan tar bara en liten skvätt, typ 1-2 msk, med ättika i sköljmedelsfacket i varje tvätt. Det är ju inte parfymerat eller så att tvätten doftar något särskilt utan det luktar bara "rent".
    Hängtorkar i princip all tvätt eftersom vår tumlare inte är pålitlig och jag märker ingen direkt skillnad i mjukhet på kläderna mot när jag använde sköljmedel en gång i tiden.
    Dessutom hjälper det till att hålla tvättmaskinen ren och luktfri, i synnerhet om man skulle ha hårt vatten eftersom det motverkar kalkavlagringar.

Kan även bidra med ett litet miljövänligt tips för tvättmaskinsrengöring om man tycker att den skulle börja lukta - töm först silarna på maskinen, häll en påse citronsyra i tvättmedelsfacket och en lite rejälare skvätt ättika i sköljmedelsfacket och kör en tom 90-gradersmaskin. Sen är det bara att tvätta på som vanligt igen.

• Spiro

Hos oss är det tyvärr tvunget med sköljmedel. Låter vi bli blir tvätten väldigt hård och vår sons utslag blir mycket värre...
    Det är tvättmedlet som ger lukten. Använt den i tvättstugan som hör till bostadsrätten och det luktar likadant som när vi tvättar i vår egen maskin.
    Men tack ändå för tips!

Miralicia skrev 2009-07-29 23:07:02 följande:
    Jag använder inte sköljmedel över huvud taget längre utan tar bara en liten skvätt, typ 1-2 msk, med ättika i sköljmedelsfacket i varje tvätt. Det är ju inte parfymerat eller så att tvätten doftar något särskilt utan det luktar bara "rent". Hängtorkar i princip all tvätt eftersom vår tumlare inte är pålitlig och jag märker ingen direkt skillnad i mjukhet på kläderna mot när jag använde sköljmedel en gång i tiden. Dessutom hjälper det till att hålla tvättmaskinen ren och luktfri, i synnerhet om man skulle ha hårt vatten eftersom det motverkar kalkavlagringar. Kan även bidra med ett litet miljövänligt tips för tvättmaskinsrengöring om man tycker att den skulle börja lukta - töm först silarna på maskinen, häll en påse citronsyra i tvättmedelsfacket och en lite rejälare skvätt ättika i sköljmedelsfacket och kör en tom 90-gradersmaskin. Sen är det bara att tvätta på som vanligt igen.
  • Miralicia
    Spiro skrev 2009-07-30 10:33:45 följande:
    Hos oss är det tyvärr tvunget med sköljmedel. Låter vi bli blir tvätten väldigt hård och vår sons utslag blir mycket värre... Det är tvättmedlet som ger lukten. Använt den i tvättstugan som hör till bostadsrätten och det luktar likadant som när vi tvättar i vår egen maskin. Men tack ändå för tips!
    Fast ättika hjälper till att ta bort dålig lukt.
    Och jag upplever i varje fall väldig skillnad på att tvätta med enbart tvättmedel eller tvättmedel + ättika.

Sen vad gäller tvättmedel så klarar inte dottern Neutral utan får utslag av det, däremot så funkar Euroshoppers eller Eldorados för henne. De är dessutom inte speciellt kraftigtt parfymerade jämfört med en del andra som Via, Ariel och allt vad de nu heter.
  • Spiro

Konstigt att få utslag av neutral som ska vara så "snällt"? Vore ju praktiskt om euroshopper fungerar då det borde vara rätt billigt!

Miralicia skrev 2009-07-30 11:01:06 följande:
    Fast ättika hjälper till att ta bort dålig lukt. Och jag upplever i varje fall väldig skillnad på att tvätta med enbart tvättmedel eller tvättmedel + ättika. Sen vad gäller tvättmedel så klarar inte dottern Neutral utan får utslag av det, däremot så funkar Euroshoppers eller Eldorados för henne. De är dessutom inte speciellt kraftigtt parfymerade jämfört med en del andra som Via, Ariel och allt vad de nu heter.
  • Miralicia
    Spiro skrev 2009-07-30 11:37:41 följande:
    Konstigt att få utslag av neutral som ska vara så "snällt"?
    Att det anses som så väldans "snällt" har nog snarast med lyckad marknadsföring att göra. Allergimärkningen har till stor del att göra med att det är oparfymerat och att det inte innehåller tillsatta färgämnen som kan vara som tex små blå korn i en del andra rätt kraftigt parfymerade tvättmedel än så jättemycket med själva innehållet i övrigt.
    Och miljömärkningen med svanen så är ju även tvättmedel som Ariel mfl svanmärkta också.

Vet flera som reagerat med utslag av neutral. Även jag som inte är känslig för tvättmedel tycker att det kliade när jag testade med det.
  • näradig

tvättnötter och eterisk olja. fast jag tycker det luktar gott av bara "nötterna"

• Spiro

Tänk om det är tvättmedlet som orsakar hans klåda... har använt neutral i stort sett hela hans liv i tanken om att det ska vara "snällt".. Känns nästan jobbigt att tänka på med tanke på hur mkt vi grejat med hans eksem... Har aldrig misstänkt tvättmedlet... men som du säger kan det ju bara vara bra marknadsföring...
    Nu är det jag som byter bort skiten helt och hållet!!!
    Tack för all hjälp!

Miralicia skrev 2009-07-30 12:02:36 följande:
    Att det anses som så väldans "snällt" har nog snarast med lyckad marknadsföring att göra. Allergimärkningen har till stor del att göra med att det är oparfymerat och att det inte innehåller tillsatta färgämnen som kan vara som tex små blå korn i en del andra rätt kraftigt parfymerade tvättmedel än så jättemycket med själva innehållet i övrigt. Och miljömärkningen med svanen så är ju även tvättmedel som Ariel mfl svanmärkta också. Vet flera som reagerat med utslag av neutral. Även jag som inte är känslig för tvättmedel tycker att det kliade när jag testade med det.
Svar på tråden Föslag till sköljmedel/tvättmedel som luktar gott men "allergivänligt"?