• MuffinCake

Några frågor om laxfilé

Kan man tina fryst laxfilé i micron?

På vilket gradantal ska ugnen vara om man vill ugnssteka den?

Och ungefär hur lång tid tar det för den att bli färdig?

Jag är sjukt dålig på att tillaga fisk, och vore jättetacksam om nån ville svara på dessa frågor så att jag kan testa senare i dag

• Svar på tråden Några frågor om laxfilé
  • TheMother

Första frågan kan jag svara på: JA, det gör vi, bara ställ in micron på "tining"

Har gjort lax i ugnen nån gång, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog eller gradantal, så det får nån annan svara på.

• Issa79

Jag hade nog tinat den i ett vattenbad eller på bänken.

Beror på tjocklek och hur du har tänkt dig att göra den. Jag brukar göra foliepaket med lax, sparris, andra grönsaker, lite smör o kryddor. Har inte superkoll på hur lång tid det tar men kör på ca 150 grader i runt 20 min innan jag kollar till den.

Tiden beror också på tjockleken.

Kolla in Google. Laxfilé + recept exempelvis så kan du nog få ngr bra uppslag.

• grön banan

Jag ser den som klar när det bildats gott om vitt fett runtom o laxen har mörkare yta. Kör en supergod garnering med grovsalt, dill, honungsgrillolja o sesamfrön.

• MuffinCake

Tack för era svar!

Jag har lite kort om tid, så jag testar nog att tina den i micron - och sen ugnssteker jag den tills jag tycker den ser ut som du beskriver grön banan.

Hur svårt kan det va?

• Mela78

Jag tinar nästan aldrig lax om jag ska ugnssteka den. Brukar ha ugnen på 200-225 grader, laxen är klar när den skivar sig när man trycker lite lätt på den.

Svar på tråden Några frågor om laxfilé