varför stå på parkeringen när man har garage?
jag har länge för undrats över människor beteende.
har uppmärksammat detta på vårat området men även på andra ställen.
och blir lite irriterad på detta fenomen ibland.
på vårat område har vi en parkering med två garage längor. att ha garage är smidigt för man har en varm bil på vintern och en sval bil på sommaren när man ska ut och köra kanon bra kan man tycka. även om vi ha klimatanläggning i båda våra bilar så är det kanon skönt på sommare att ha sval bil när man åker iväg en varm sommar dag.
det jag inte förstår vi har olika skyltar på vår parkering vi har ca 6 platser för besökande 23 tims parkering...
sedan har vi ca 10 platser som är till för boende också 23 timmar parkering. det står klar och tydligt i alla papper som kommer med lägenheten (bostadsrätter) att boende parkeringen är i första hand till för de hushåll som har två bilar och inte har mer än en p plats med stolpe eller ett garage. i andra hand till oss andra som egentligen har p plata eller garage. det är tex okej. om man har garage att komma hem på lunchen och ställa sig på boende parkeringen när man snabbt ska in och kasta i sig nått och sedan åka man kanske stå max en timme eller så.
men det är inte ok att stå hela tiden om man har garage eller plats.
egentligen får man bara ha ett garage eller en p plats med stolpe per hushåll men om det finns lediga garage och ingen stå på kö får man ha flera men man bli av med det ena om det kommer nån som vill ha garage och inte har det sedan innan. helt klart rättvist.
det jag uppmärksammat är att människor som har garage ställer bilarna på boende parkeringen så snart snön slutar falla från himmelen och det blir vår. man har bilen ute hela tiden(förutom när man kör) hela sommaren och tänker inte alls på de som inte har garage eller p-plats. (det finns ingen regel som säger att man måste ha p-plats eller garage fast man har bil så länge man inte stå mer än 23 timmar på boende) men har man nått av dem ska man stå på dem större delen av tiden.
de baktbolag som sköter pakerings böter m.m. i området får lappa bilar som stå på besökande parkeringen men inte de som stå på boende förutom ifall man stått mer än 23 timmar men det är en annan sak.
vilket betyder att många utnyttjar det. jag vet inte hur många gånger jag kommit hem senaste veckorna och boende parkeringen varit full jag har ställt in min bil i garage och så har det kommit någon som inte har p.plats eller garage tänkte parkera men inte kunnat. och så harman sett att 3-6 bilar av de som stå på boende har garage eller p-plats och i vissa fall har man även uppmärksammat om de stått länge alltså flera timmar. går ofta förbi parkeringen.
varför tänker man inte?
är det nån här inne som gör så här hemma eller har ni samma problem som vi? föreningen har sagt till flera ggr både via information och även sagt till enskilda men inget händer...
fattar inte människor hur smidigt det är med kall bil på sommare? det tar ca 1 minut längre att ställa bilen i garaget än på parkeringen och om man nu har så brottom varför står man då kvar i flera timmar detta är inte logiskt.
men sedan när vintern kommer så är boende parkeringen så gott som tom. förutom de bilar som inte har p-plats.
behövde bara skriva av mig.