• Desse

byta efternamn kostnad?

Om man som gift vil byta tillbaka till det efternamn man hade som ogift, kostar det? Någon som vet?

• Svar på tråden byta efternamn kostnad?
  • joojoo

Nej det ska det inte göra. Sambon bytte till sin mammas namn (som hon hade som ogift) och det kostade inte heller något.

• joojoo

Förresten måste du ju byta ut legitimation, pass och kanske en del andra kort så det kan ju medföra en del kostnader iaf.

• MrsMcC

Om jag inte helt missminner mig är ett namnbyte gratis, vill du sedan byta en gång till (alltså i detta fallet byta tillbaka till namn man hade som ogift så kostar det. Jag vet inte hur mycket, men det ringer n[got i huvudet om att det kan kosta 800:-. Ring Skatteverket och fråga!
    0771-567 567

• kaksmulan

Jag vet inte hur det fungerar vid giftemål men annars kostar det 800 kr att byta namn. Det gjorde det för mig i alla fall när jag bytte efternamn när min son föddes.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • hugskott

Nej det ska inte kosta ngt om du har anknytning till namnet. Jag bytte till min pappas efternamn, och om jag inte missminner mig förklarade de så på skattemyndigheten. Alltså har du inga släktingar med namnet så kostar det. Men detta var ju 10 år sen, vet inte hur det är nu..

• MrsMcC

Gäller samma nu, eller gjorde i alla fall förra året. Min man tog sin mors flicknamn och det kostade ingenting

• maggsan

Man kan byta till mammas/pappas/blivande makes efternamn utan kostnad. Annars kostar det 800 kr.. plus pass o id o körtkort å sådant...

• Igelkotten

Men jag har för mig att det kostar om man byter för ofta.

Typ byter till sin mans namn sedan till sin pappas och sedan till sin mammas....

Men min man behövde inte betala när han tog mitt namn!

• maggsan

Jag la till ett namn för någar år sedan och bytte efternman när jag gifte mig.. sedan när jag ville ändra margareta till maggie så fick jag betala.. och göra en sedvanlig ansökan hos PRV. Å då kostade mig 800 kr o allt det andra..

Svar på tråden byta efternamn kostnad?