• Kristin28

Varför och När började ditt barn äta smörgåsrån?

Väldigt många frågar mig om min 7 månaders äter kex ännu, de vill ge honom det. Jag säger nä!
    Jag vet inte om det smälter i munnen och blir en seg massa som han sätter i halsen eller om det slinker ner lätt...
    Hur gammal var ditt barn när det fick mariekex och smörgåsrån?

Men varför ska han äta det?? Eller sådana här konstiga ostbågar? Kan han inte få riktig mat om han är hungrig? Eller en leksak om han behöver något att pilla med?

Tröttnar på allt tjat!

• Svar på tråden Varför och När började ditt barn äta smörgåsrån?
  • VBS

Haha! Gud vad jag känner igen mig i ditt inlägg.
    Var med om samma sak jag med när min tös var runt 6-7 mån (nu är hon 9mån).
    Helt plötsligt så började folk tjata om de där j*** kexen och smörgåsrånen.
    Jag sa flera gånger att "Nä men jag tror jag väntar med att ge henne det där, är orolig att hon ska sätta i halsen". Tror du att folk accepterade ett nej?
    icket! Utan det skulle då hämtas en massa kex och rån för att testa!
    Va tusan! Testa på ditt eget barn. Ge tusan i mitt.

Jag blir alltid lika faschinerad och förvånad hur folk beter sig.
    Vad är det för måste att ungen ska äta kex? Varför måste man testa det så himla tidigt?

Ja du...Håller med dig iallafall. =)

• Linam370

Han var väl runt 8-9 månader kanske....och det var mest för att han blev lugn en stund när han hade en bit rån att tugga på. Började prova med det när vi gick på babysim och det hjälpte mig att hinna klä på mig själv utan att han blev tokig

• Lena

smörgåsrån och majskrokar smälter i munnen och är lättsvalda. Vår lilla började få det vid ca 4mån när hon började sitta med vid bordet. Majskrokar smälter mer än smörgåsrån

• Sirendes

Nej, Leon har heller aldrig ätit det som bebis, med undantag av ett par tillfällen när vi var på besök hos andra som hade bebisar i samma ålder. Har inte heller direkt fattat vitsen med det.. Såå nyttigt är det ju inte, bättre med mat då. Men det är kanske kul för barnet att ha nåt att "tugga" lite på! Och kan förstå att många vill låta sina barn "öva sig" på att äta själva på detta sätt, även om Leon alltid varit superduktig med maten på alla sätt hela tiden utan detta.

• Eisa

Minns inte hur gammal han var, kanske 9-10 månader?

Det är kanon med rån eller majskrokar när man vill att barnet ska vara lugnt en stund, t.ex om man fikar med en vän

OBS! Jag är ironisk i 50% av alla inlägg.
  • HelenaMaria

Sonen var nästan ett halvår när vi börajde ge honom bitar av rån. Det är ju jättebra att ge dem lite rån eller liknande att plocka med eftersom de då övar sig i att äta bitar och tugga.

• gosmamman

Inga merie kex eller liknande men majs krokar och smörgåsrån fick dom nog runt 7 mån.

Men så fort man börjar med det så börjar omgivningen höja ribban och tycker sååå synd om lillan som bara får äta sin torra krokar och rån med vatten till, så lite saft och bulle måste hon ju få, eller varför inte lite glass.

Det är bara till att sätta ner foten direkt så har man banat väg inför andra barnet, då är dom inte lika jobbiga för då har man redan visat sin ståndpunkt.

• Frila2

Majskrokar får dottern nu när hon är ca 4 månader. Hon gillar det, tyckre att det är gott att "tugga" och äter det när vi sitter vid matbordet. Har provat smörgåsrån också men hon gillar majskrokarna bättre. Absolut inte Mariekex, det är ju massa socker och smular jättemycket = risk att sätta i halsen.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Isabellee

Jag testade majskrok första gånger hon var strax över 6 månader. Hennes lilla bebis vän åt en och hon började skrika helt hysteriskt. Och var lugnt när hon också fick sån. Hon får en krok kanske 3 ggr i veckan.

Smörgåsrån testade jag första gången i går med lite leverpastej. Hon älskade det. Gav det för att hon var så rastlös, inte hungrig och ville ingenting. Testade och voila- Hon mumsade i sig det glatt :)

Men förstår dig absolut. Folk var på mig om det innan också. Men sa NEJ, när jag känner för det så får hon testa. :) Stå på dig!

• guppyn

Blir så störd på folk(svärmor) som säger "å, din stackare, får du inte nån kaka/äta av mammas mat/glass osv" Det skulle vara mycket mer synd om min 6 månaders om han SKULLE få äta allt det där. Lite OT, sorry.

Jag har gett pyttesmå bitar av smörgåsrån till lillen då bvc tipsade om att jag skulle göra det för att introducera gluten. Sedan upptäckte jag att rånen innehåller salt och det säger ju bvc att man inte ska ge. Tvetydligt.

Svar på tråden Varför och När började ditt barn äta smörgåsrån?