• Vanilj

Nyttig desert?

Jag var på föräldrar möte idag på min yngsta dotters dagis. Dem sa att dem hade tagit bort glassen på dagis på fredagarna eftersom det inte är bra med för mycket socker sen snacka dem om när barnen fyllde år man fick ta med glass men tipsa en att ta med nåt nyttigt. Vad finns det förutom fruktsallad som är nyttigt men gott att ha som desert?

Kan någon ge tips?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Nyttig desert?
  • Noran

Nån paj kanske. Sån med havregryn i. Nyttigare än glass i alla fall. Vet inte riktigt hur onyttigt det är med vaniljsås, men om man gör sån man kokar kan man ju reglera sockret själv.

• Lady Namárië

Man kan ju göra frunktsalladen roligare genom att göra Gino av den, dvs riva lite vit choklad över och köra den i ugnen en stund. Inte LIKA nyttigt som bara fruktsallad, men en rolig (och god!) variation.

Man kan ju bre någon rolig fyllning på kalla pannkakor, också, eller göra chokladpannkakor (lite obypulver eller kakao i smeten).

Sorbet är också ett alternativ till glass, men jag vet inte hur mycket socker det brukar innehålla.

• Vanilj

Tack för tipsen

Jo pajer är nog nyttigare..

Sorbet trodde jag själv var nyttigt men det inhåller visst lika mycket socker som vanlig glass bara det att det är mindre fett i sorbet.

Finns den nån mer som vet utan socker?

• LinTra

Varför inte göra egen glass, mycket nyttigare.

Ett recept:

1 pkt djupfrysta blåbär, ca 225 g
    2 dl crème fraiche
    1 dl florsocker
    4 dl färska bär, t ex jordgubbar
    2 nektariner

Bara att röra ihop. Den kan du ju frysa in i en vanlig glasslåda som barnen kan ta med sig. Sånt gjorde vi på dagis när jag arbetade där. Kul när barnen själv kan vara med.

Eller smördegsknyten fyllda med nått som barnen tycker om.
    Tex. banan, äpple, blåbär.
    Enkelt att ta med sig, typ som små mackor/bullar.

Sedan finns det ju jättemånga nyttiga muffins mm.

Jag kan komma på hur mycket som helst

• MAMMSY

Tycker det är bra tt dagis slutar med saker som innehåller mycket socker.
    Det finns så mycket som man tror är nyttigt men sen när man kollar innehållet så är det nästan bara socker.. tex kräm blåbärssoppa och andra liknande mellanmål.
    Detta gjorde att vi på mitt dagis där jag jobbar valde vi att göra så mycket som möjligt själva, vi lagar redan all mat sjäv men till mellanmål kunde det bli mycket halvfabrikat..
    Något som våra barn gillade var kokkos fattiga riddare, man gör som vanligt men man byter ut mjölken mot kokkosmjölk och doppar bröden i kokkos innan man steker dom.
    Sen serverade vi det med färsk frukt det var mycket uppskattat!

• lata kocken Johanna

yoghurtdesserter är inte fel

vanlig grekisk eller turkisk yoghurt + frukt/bär + ev lite honung

do. + rostade havregryn eller kokos eller såndär kaksmulemusli (typ start - den är ju åt skogen om man äter det som mellanmål - men som dessert och bara lite är det ok, och det finns sorter som inte innehåller lika mkt socker)

smoothies, fruktspett (gärna med ngn god dip - typ mangosås) mm är oxå gott

• LinTra

Åh, nått som min mamma alltid gjorde när vi var små var "strövargodis".
    Hon bryner havregryn i smör eller olja tills det blir lite knaprigt, ibland med socker, ibland utan, detta hällde hon i botten av ett glas/ en skål, på det hällde hon bär.. blåbär, hallon, hjorton, det som nu fanns hemma och detta toppade hon med grädde.
    JÄTTEBAMSEGOTT!

Mer eller mindre nyttigt.

• lata kocken Johanna

precis det var det som jag menade med rostade havregryn - kom inte på vad det hette

• LinTra

lata kocken: snittsigt nick för ämnet.
    Men visst är det gott!!!! Barndomsminnen, jag har lärt min man att äta det.
    Det känns bättre att äta det istället för en stor godispåse eller chips.

Svar på tråden Nyttig desert?