• Baaarbamamma

Frysa kantareller?

Kan man frysa kantareller?
    Eller hur brukar ni göra med era?
    Hittade 2,5 liter idag

• Svar på tråden Frysa kantareller?
  • Anova

Jag brukar steka kantarellerna innan jag fryser dem..

Grattis föresten, vilket fynd! Jag skulle också vilja ha lite kantareller just nu

• AlvaLovisa

Förväller och fryser in i portioner Gud vad gott!!

• Baaarbamamma

vad menas med förvälla? {#lang_emotions_embarassed}

• Malmoe

Japp, som sagt, förväller och fryser sen. Kanonfint!

• Hundägare i Gbg

Låt det mesta av vattnet koka bort och sen är det bara att frysa in. Har själv kunnat lägga in lite i frysen redan. Häääärligt.

• k girl

All svamp som ska frysas ska kokas in (förvällas). Rengör svampen och lägg den i en kastrull (jag brukar använda traktörpanna med lock) och låt vattnet koka in på svag värme.

• NinnaBus

Rensa kantarellerna, dela dem i småbitar och lägg dem i en gryta...
    Sätt på plattan och de kommer att börja avge vatten... Låt detta vatten koka bort, så mycket som går...
    Sen låter du dem bara svalna och läger i lagomportioner i fryspåsar...
    Knyt igen påsarna och platta till dem.. Platta påsar är lättare att tina och tar mindre plats då de är lättare att stapla på varandra i frysen...

• Baaarbamamma

tack för alla tips!
    jag ska alltså inte lägga till vatten i kastrullen utan det är vattnet i svampen som ska kokas bort ?

• k girl

Jag brukar sätta dit lite, lite vatten i botten av kastrullen för att svampen inte ska bränna fast. Det brukar ta en liten stund innan den börjar vattna.

• frappa
    matmor skrev 2013-08-25 18:35:24 följande:
    kan man torka frysta kantareller? 
    Jo, det går ju såklart.

Vet inte varför folk envisas med att frysa in kantareller.
    Det helt klart bästa är ju att torka kantarellerna.
    Det tar liten plats och håller hur länge som helst om man har dom i en torr ren burk.
    Och med en liten påse med silica.
  • mammaspyre

Jag fryser dom alltid som dom är... Bara rensar och hackar och fryser platt i påse! Går dock inte att tina dom utan jag lägger i hela den frysta klumpen i grytan/såsen, så jag fryser i ganska små paket

Svar på tråden Frysa kantareller?