Frysa kantareller?
Kan man frysa kantareller?
Eller hur brukar ni göra med era?
Hittade 2,5 liter idag
Kan man frysa kantareller?
Eller hur brukar ni göra med era?
Hittade 2,5 liter idag
Jag brukar steka kantarellerna innan jag fryser dem..
Grattis föresten, vilket fynd! Jag skulle också vilja ha lite kantareller just nu
Förväller och fryser in i portioner Gud vad gott!!
vad menas med förvälla?
Japp, som sagt, förväller och fryser sen. Kanonfint!
Låt det mesta av vattnet koka bort och sen är det bara att frysa in. Har själv kunnat lägga in lite i frysen redan. Häääärligt.
All svamp som ska frysas ska kokas in (förvällas). Rengör svampen och lägg den i en kastrull (jag brukar använda traktörpanna med lock) och låt vattnet koka in på svag värme.
Rensa kantarellerna, dela dem i småbitar och lägg dem i en gryta...
Sätt på plattan och de kommer att börja avge vatten... Låt detta vatten koka bort, så mycket som går...
Sen låter du dem bara svalna och läger i lagomportioner i fryspåsar...
Knyt igen påsarna och platta till dem.. Platta påsar är lättare att tina och tar mindre plats då de är lättare att stapla på varandra i frysen...
tack för alla tips!
jag ska alltså inte lägga till vatten i kastrullen utan det är vattnet i svampen som ska kokas bort ?
Jag brukar sätta dit lite, lite vatten i botten av kastrullen för att svampen inte ska bränna fast. Det brukar ta en liten stund innan den börjar vattna.
kan man torka frysta kantareller?
Jag fryser dom alltid som dom är... Bara rensar och hackar och fryser platt i påse! Går dock inte att tina dom utan jag lägger i hela den frysta klumpen i grytan/såsen, så jag fryser i ganska små paket