• Anonym

religions byte????

Vad heter de när man vill byta releigion?

jag e muslim men lever med en kristen ortodox från serbien..
    jag skulle vilja gå över på hans sida...(eftersom jag inte är en troende muslim) så spelar de ingen roll för min familj vad jag väljer...

hur gör jag detta?

• Svar på tråden religions byte????
  • fruis

Du får kontakta serbiska ortodoxa kyrkan och fråga. Det inkluderar åtminstone kravet att döpas och bekänna sin tro.

• Anonym

Det heter att konvertera. Du kontaktar ortodoxa kyrkan och säger att du vill konvertera och de kommer att berätta för dig vad du behöver göra.

Men frågan man kan ställa sig är varför du vill konvertera alls? Jag är lutheran och gift med en Katolik. Ingen av oss har konverterat.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-30 17:54:55 följande:
    Det heter att konvertera. Du kontaktar ortodoxa kyrkan och säger att du vill konvertera och de kommer att berätta för dig vad du behöver göra.Men frågan man kan ställa sig är varför du vill konvertera alls? Jag är lutheran och gift med en Katolik. Ingen av oss har konverterat.
    kan man göra det i en evensk kyrka? finns de inte kristna ortodoxer i sverige?
    nej för jag kan inget om hans releigon o de är mkt troende, jag vill göra de för hans skull!!
  • Anonym

Du går till serbiska ortodoxa kyrkan i Sverige och pratar med en präst där.
    Men varför är det så viktigt för honom att du byter religion? Du kommer att få frågan när du väljer att byta och du kommer enbart att få byta om du gör det för din egen skull. Det är viktigt att du funderar på varför det är så viktigt för dig att bli ortodox i stället för muslim och jag är naturligtvis nyfiken också

Anonym skrev 2009-07-30 18:12:20 följande:
    kan man göra det i en evensk kyrka? finns de inte kristna ortodoxer i sverige? nej för jag kan inget om hans releigon o de är mkt troende, jag vill göra de för hans skull!!
  • Anonym

Du går till serbiska ortodoxa kyrkan i Sverige och pratar med en präst där.
    Men varför är det så viktigt för honom att du byter religion? Du kommer att få frågan när du väljer att byta och du kommer enbart att få byta om du gör det för din egen skull. Det är viktigt att du funderar på varför det är så viktigt för dig att bli ortodox i stället för muslim och jag är naturligtvis nyfiken också

kan man göra det i en evensk kyrka? finns de inte kristna ortodoxer i sverige? nej för jag kan inget om hans releigon o de är mkt troende, jag vill göra de för hans skull!!
  • Anova
    kan man göra det i en evensk kyrka? finns de inte kristna ortodoxer i sverige?nej för jag kan inget om hans releigon o de är mkt troende, jag vill göra de för hans skull!!
    Självklart finns det ortodoxa i Sverige, på de större orterna t.ex. stockholm finns det större församlingar också. Serbisk-ortodoxa har flera församlingar i Sverige med sitt huvudsäte i Stockholm.

Kanske kan du börja med att prata med din make om hans tro. Sedan ta kontakt med en församling, och höra med dem om de har verksamheter du kan delta i och lära dig med om tron och det ortodoxa livet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-30 18:15:14 följande:
    Du går till serbiska ortodoxa kyrkan i Sverige och pratar med en präst där. Men varför är det så viktigt för honom att du byter religion? Du kommer att få frågan när du väljer att byta och du kommer enbart att få byta om du gör det för din egen skull. Det är viktigt att du funderar på varför det är så viktigt för dig att bli ortodox i stället för muslim och jag är naturligtvis nyfiken också
    Jag vill ha något att tro på........
    jag har ingen releigös tro och har inte fått lära mig något om den muslimska tron heller..... jag vet inte vart jag hör hemma längre... jag måste ha n tro för att ha något att se fram emot, något att vända mig till, något att lräa mig om osv...

och varför då inte min mans?
  • Anonym (oj)

Jag tycker att du först och främst ska skaffa dig en tro, om du söker. För det behöver du ingen kyrka. Det kan bli bökigt och jobbigt att byta igen, ifall du har valt fel innan du visste. Man behöver inte gå med någonstans så länge man inte är helt säker, du kommer ändå kunna få undervisning om du vill.

Sen hoppas jag att du är medveten om att muslimer inte kan konvertera enligt islam, och därför riskerar repressalier. Men om din familj inte bryr sig, och ingen annan vet om din situation, så. Ta reda på hur det hänger ihop med just detta också.

Svar på tråden religions byte????