• Anonym

gravid med låg ämnesomsättning

Jag är gravid i vecka 8 och precis fått provsvar att jag har "lätt ökat TSH värde", och blivit insatt på levaxin. Jag har läst nu hur viktigt det är de första tre månaderna av graviditeten att nivåerna ligger rätt och blir jätteorolig över att allt inte utvecklas som det ska hos bebis... Någon med erfarenhet av detta? någon som kan lugna mej??

• Svar på tråden gravid med låg ämnesomsättning
  • nicely

Äter levaxin sedan många år tillbaka. Även jag har låg ämnesomsättning. Men jag åt redan innan jag blev gravid. Under graviditeten så får man höja sin dos så att det blir rätt mängd i kroppen.
    Prata med mvc doktorn så att du kan få bra svar.
    Jag tror inte att det är någon fara eftersom du har börjat redan äta och är endast i vecka åtta.
    Men som sagt boka en tid med doktorn på mvc. Dem brukar ha bra koll på detta. Eventuellt kan du ju få remiss till specialmödravården för dem har ännu bättre koll och kunskap om detta. Gick där med mitt första barn.
    Lycka till

• Anonym

Tack för ditt svar... Jag ska ringa och kolla i morgon vad dom säger, jag har bara läst på nätet vad som kan hända om inte barnet får tillräckligt med hormoner de första tre månaderna och det är skrämmande att läsa om mentala handikapp osv...
    Men jag hoppas innerligt att det är tillräckligt att ha börjat med medicin nu i vecka 8... Undrar hur man ska kunna släppa denna oron bara...

• Ipana

Jag äter också Levaxin och har gjort det i 20 år. Min läkare höjde min dos något nu under grav. På henne lät det är inga konstigheter, bara man får rätt dos så att inte jag själv får för lite nu när barnet tar en del. Har inte känt mig orolig alls nu under grav. Men jag kan förvisso förstå att du är det som inte ätit Levaxin innan. Lycka till och hoppas du får ett bra svar!

• Anonym

Nu har jag pratat med MVC och hon lugnade mej:) Hon sa att det är absolut ingen fara för fostret för att den tar det den behöver ändå, och så länge det bara var lätt ökat så kan jag vara lugn.. Jag ska på inskrivning den 26 augusti och då ska jag få en läkartid och kolla upp mina värden igen...Det känns skönt och nu ska jag försöka slappna av och njuta av graviditeten:)

• Ipana

Vad skönt! Lycka till på inskrivningen!

• Tuxi

Äter Levaxin jag med denna grav, är bara extremt jäkla trött och aldrig hungrig blivit lite bättre med medicin.

• lisen88

så länge du tar din medecin så ska de inte vara någon fara alls =)

men berätta sen för din bm att du äter levaxin och även efter du har fåt ditt barn så berätta de för barnets läkare att du äter levaxin. för de finns en risk att ditt barn kan få samma problem som du har med sköldkörteln.

min dotter ( vad vi vet nu ) hade tur och fick inte samma problem som jag har.

jag har ätit levaxin i 11 år och ska äta de livet ut.

• lotttalotta

Jag fick som av en händelse veta att jag har underfunktion när vi gjorde en utredning till varför jag inte blev gravid. Sen visade det sig att jag faktiskt var gravid! Jag fick börja äta Levaxin rätt tidigt i min grav. och behövde inte höja dosen under tiden.
    Men när min son var ca 3 månader så blev jag jätte dålig, hade gått upp en massa i vikt och var sjukt trött. Så min dos höjdes från 0.75 mickrogr till 125. Och den dosen har jag varit kvar på nu i snart 6 år.

Så var vaksam på hur du mår efter förlossningen!

Svar på tråden gravid med låg ämnesomsättning