• Anonym (den ovetande)

Är jag bisexuell eller letar jag efter en modersfigur?

Jag är en tjej på 21 år som inte fattar vilken läggning jag har egentligen. Kanske finns någon som kan avgöra det åt mig? Jag är inte ute efter att ha en etikett eller så men det skulle kännas bra att få en stämpel på sätt och vis.

När jag växte upp (med båda föräldrarna) så var min mamma verkligen elak mot mig, ett as helt enkelt. Sedan ett par år tillbaka har vi ingen kontakt alls.

Kanske berodde det på att min egen mamma var en dålig mamma, men jag har alltid dragits till andra kvinnor. Inte sexuellt på den tiden, jag var ju bara barn men jag minns att jag beundrade och fantiserade om de mest fantastiska liv tillsammans med dessa kvinnor. Mina kompisars mammor var ständigt heta objekt. Jag var aldrig kär i någon jämnårig utan det var (och är) alltid kvinnor mellan typ 40-50.

När jag kom i tonåren blev jag störtkär i min kvinnliga lärare, som då var runt 30. Jag var verkligen dödligt olyckligt kär i henne! Jag har aldrig visat min kärlek, mest för att jag redan vet att hon som jag gillar just då är gift med en man eller för att jag vet att ett förhållande i verkligheten skulle vara omöjligt.

Jag är 100% säker på att jag dras till män. Jag är lyckligt gift och dras till maskulina män direkt, så homosexuell är jag inte. Däremot är det alltid så att i en folksamling kollar jag direkt in vilka tjejer som är snygga. Jag har aldrig spanat på snygga killar som alla mina kompisar gjorde. Jag fantiserar om att ha tjejsex och jag vill verkligen ha det också. Däremot kan jag inte tänka mig ett liv ihop med en tjej, att säga "hej, det här är min flickvän". Det skulle kännas konstigt i längden, och tro det eller ej men jag skulle sakna en snopp! Plus att jag har bara en magkänsla av att jag attraheras av tjejer men skulle inte vilja ha en flickvän, däremot gärna en kvinnlig KK. Fattar inte alls varför jag inte vill ha en flickvän öppet, det är ju egentligen inte det att jag skäms, men så är det.

Fortfarande är det mest snygga och välbibehålla 40-50åringar som gäller. Jag bryr mig inte alls om gäddhäng eller lite rynkor, bara de tar hand om sig själva och så får de inte vara överviktiga. Yngre tjejer tittar jag precis lika mycket på, men skulle nog inte hoppa i säng lika lätt med dem som med de äldre. Med andra ord har jag tänkt mycket på vad det är som jag vill ha.

Jag gillar helt enkelt män men spanar ALLTID på brudar och tycker att de är snygga, har fina kroppar osv. Eftersom jag blir sexuellt upphetsad av och vill ha sex (kanske oftare med män) är jag bisexuell då? I normala fall skulle jag säga direkt ja, men tänk om det är så att jag egentligen letar efter en modersfigur? Eller skulle jag verkligen tända sexuellt på tjejer då?

Vad tror ni? Ni som är uttalat bi, hur upptäckte ni det? Och hur tar man egentligen reda på om en person man är attraherad av är bi?? Man kan ju inte fråga rakt ut direkt.

Några tips & råd?

• Svar på tråden Är jag bisexuell eller letar jag efter en modersfigur?
  • Lundis

Jag kan ju inte avrar för om du söker modersfigur eller inte men jag kan ju svar på din fråga

Jag upptäckte det genom att det började pirrade i magen och hela kroppen när min vän stod nära mig. Lite läskigt eftersom jag hade varit lyckligt gift och har barn med en man sen innan. Aldrig varit kär i en tjej förut nånsin men alltid tyckt att dom var snygga.
    Om den andra är bi eller inte tror jag att du märker om den andra känner likadant. Det gjorde iallafall jag och sen ett och ett halvt år tillbaka är jag i ett lyckligt förhållande med tjejen som var min vän först och sen pirr i magen .

Lycka till

• Anonym (den ovetande)

puffar lite

• Anonym (det är så...)

Jag måste säga som Lundis. Jag märkte det genom att det pirrade i hela kroppen när hon tittade på mig, hon gjorde mig varm och glad och lycklig när vi var tillsammans och när hon tog på mig så rös hela jag. Det var något helt nytt för mig som tidigare varit med män, fått barn och aldrig tidigare haft en tanke på tjejer på det sättet.

Men det är ingen lätt insikt... inte för mig i alla fall... med allt runt omkring som ska vara på ett visst sätt. Ont som fan gör det :(

• Lundis

Anonym (det är så...) skrev 2009-07-30 22:07:29 följande:

Jag måste säga som Lundis. Jag märkte det genom att det pirrade i hela kroppen när hon tittade på mig, hon gjorde mig varm och glad och lycklig när vi var tillsammans och när hon tog på mig så rös hela jag. Det var något helt nytt för mig som tidigare varit med män, fått barn och aldrig tidigare haft en tanke på tjejer på det sättet. Men det är ingen lätt insikt... inte för mig i alla fall... med allt runt omkring som ska vara på ett visst sätt. Ont som fan gör det :(
    Men säg inte så . Allt är möjligt och det är superviktigt att du mår bra för du är väl ändå viktigast för dig..?
    Det tog ett tag innan mina vänner och släkt accepterade mitt beslut men idag är dom lyckliga för min skull. Vad andra tycker och tänker måste man lägga åt sidan. Dessutom är det vid sådana här tillfällen som du verkligen märker vilka dina vänner är.
  • Anonym (det är så...)

Men allt känns åt h-vete o jag kan inget göra åt det. Det känns som jag aldrig kommer bli glad igen och jag vet inte om jag hellre hade gått utan denna upplevelse, som jag ändå ser som det finaste som har hänt mig i mitt liv. Det värsta är att man inte har någon att prata med, för det känns som ingen skulle förstå...
    Men antagligen överlever man även detta, även om livet inte känns lika roligt för tillfället... Men tack för dina fina ord.

• Lundis

Anonym (det är så...) skrev 2009-07-30 22:22:22 följande:

Men allt känns åt h-vete o jag kan inget göra åt det. Det känns som jag aldrig kommer bli glad igen och jag vet inte om jag hellre hade gått utan denna upplevelse, som jag ändå ser som det finaste som har hänt mig i mitt liv. Det värsta är att man inte har någon att prata med, för det känns som ingen skulle förstå... Men antagligen överlever man även detta, även om livet inte känns lika roligt för tillfället... Men tack för dina fina ord.
    Men självklart får du skriva till mig om du vill. Vet ju precis hur det känns att ha dom där hopplösa känslorna i kroppen.
    Livet är inte till för att överleva för att man måste. Livet är till för att levas till fullo.

Kram..
  • FlamingRed

Varför denna strävan efter att sätta en etikett på dig själv?

Du verkar ju ha grym koll på hur du själv fungerar, räcker inte det?

• Anonym (den ovetande)
    FlamingRed skrev 2009-07-30 23:03:50 följande:
    Varför denna strävan efter att sätta en etikett på dig själv?Du verkar ju ha grym koll på hur du själv fungerar, räcker inte det?
    jo, men jag känner ett behov av att veta om det är psykologiskt - jag vill ha en mamma eller om det är biologiskt - jag vill ha sex med en kvinna.
  • Anonym (Äää!)

Möjlighet 1: Gå till en hjärnskrynklare och vänd dig ut och in
    Möjlighet 2: Ut och ragga tjejer!

Jag vet ju vad jag hade gjort ;)

Jag tror inte att du är straight i alla fall, det är vad jag tror... Men man kan ju vara bi OCH leta efter en modersfigur antar jag? Anknytningsteorier osv är inte min grej - jag är mer inne på att blod inte är tjockare än vatten och att biologism och familjen är överskattad fenomen. Nu är du ju vuxen, ut och leta upp nån trevlig kvinna att ha sex med (medan du funderar)

• Anonym (39)

Hej!

Jag har inget bra svar på din fråga men vill gärna säga att du inte är ensam. Jag har sedan mina tonår (eventuellt tidigare, som barn fäste jag mig då och då vid någon fröken eller kompis förälder lite extra) med ojämna mellanrum blivit kär eller förälskad i kvinnor i min närhet, nästan uteslutande äldre än jag själv - oftast mycket äldre. Jag har gått igenom olika stadier av reaktioner över detta, både skräckslaget förnekande, överdrivet heterobeteende, nyfikenhet, acceptans och nu har jag kommit dithän att jag inför mig själv och några få närstående kallar mig bisexuell. För några år sedan (alltså väldigt sent, jämfört med dig!) insåg jag att jag även kunde dras sexuellt till kvinnor. Varför jag inte uppfattat detta tidigare (var då bara medveten om platoniska förälskelser, som iofs kunde vara nog så starka) kan jag bara gissa handlar om att jag inte erkänt det för mig själv; att det varit för läskigt helt enkelt. Kanske också det faktum att jag var gift (med en man) under många år spelade in också, förstås. Jag har alltid fallit för män också, och då män i min egen ålder företrädesvis, och sex har alltid haft mest med män att göra.

Men som sagt - äldre kvinnor, såna som kunde varit min mamma eller nästan iallafall, har jag fallit för. Väldigt ofta både förr och nu, har jag fastnat för kvinnor i 45-55-årsåldern. Gärna som du säger "välbehållna" och attraktiva, men nästan aldrig utan att de också har egenskaper som jag gillar, och väldigt ofta har jag känt mig "sedd" av de här kvinnorna, det är liksom det som har triggat förälskelsen tror jag. Så visst har jag tänkt som du, att det är en modersfigur jag omedvetet söker. MEN jag har inte haft en dålig mamma. Något upptagen kanske, med sin karriär och annat, men absolut en bra mamma.

För mig är det så att jag ser en relation till en man resp en relation till en kvinna helt olika. Just nu är jag singel men funderar mycket på hur jag egentligen skulle vilja ha det, om jag kunde styra....det känns som om jag inte kommer att känna mig "hel" om jag inte får möjlighet att leva ut BÅDE min hetero- och min bisida, samtidigt. Låter det knäppt? Jag vet ju att det finns folk som lyckas få till det så, men det är kanske inte särskilt vanligt, är jag rädd.

Hoppas det här du funderar på nu inte ska leda till onödiga våndor - lycka till!

• LadyWillow

Varför skulle du leta efter en modersfigur? Du blir ju sexuellt attraherad av kvinnor. Du är bisexuell skulle jag säga. Att du har haft en taskig barndom har inget med din sexualitet att göra. Både homon, heteron och bin kan ha haft en taskig barndom.

• Anonym (den ovetande)
    LadyWillow skrev 2009-08-01 22:12:36 följande:
    Varför skulle du leta efter en modersfigur? Du blir ju sexuellt attraherad av kvinnor. Du är bisexuell skulle jag säga. Att du har haft en taskig barndom har inget med din sexualitet att göra. Både homon, heteron och bin kan ha haft en taskig barndom.
    Öh, ja det är väl rätt självklart att man inte behöver bli homo bara för att man haft en jobbig uppväxt??? Det jag säger är ju att jag undrar om mitt undermedvetna vill ha en mamma.
  • LadyWillow

Anonym (den ovetande) skrev 2009-08-01 22:25:29 följande:

Öh, ja det är väl rätt självklart att man inte behöver bli homo bara för att man haft en jobbig uppväxt??? Det jag säger är ju att jag undrar om mitt undermedvetna vill ha en mamma.
    Men i så fall skulle du väl inte bli sexuellt attraherad av äldre kvinnor, då skulle du väl bara söka dig till deras sällskap? Jag förstår nog inte hur du menar. Alltså, tänker du att om du hade haft en snäll mamma så hade du inte blivit attraherad av kvinnnor alls, eller hade du blivit det, men då av kvinnor i din egen ålder?
  • Anonym (hetero)

Själv hade jag en kall hård mamma. Har ingen kontakt idag. Är snart femti. Men jag har aldrig varit kär eller tänd på en kvinna. Hade en kärleksfull pappa. Det tråkiga är att jag aldrig litat på en kvinna, för de är så mjuka de flesta och visst ser jag snygga sexiga tjejer, men försöker tända men neeeej det går inte. Har funderat mycket sedan min flicka gick ut med sin bisexualitet för några månader sedan.

• Anonym (Eva)

TS, hur gick det? Kom du fram till något?

Svar på tråden Är jag bisexuell eller letar jag efter en modersfigur?