• sanlun

Flytta till Timrå?

Hej,

Jag är en nybliven mamma som för tillfället bor i Sundsvall. Min sambo och jag planerar dock att köpa hus och eftersom det kostar sjukt mkt i Sundsvall funderar vi på Timrå.

Finns det några mammor här ute som bor i Timrå och som har några åsikter om det? Var bor ni osv?

• Svar på tråden Flytta till Timrå?
  • j e s s i c a

Vi bor utanför timrå i söråker. Det är bra med skolor osv. Men tänk på att timrå är suuuperfattigt så det görs indragningar hela tiden. Vi får färre lärare och så. Iof är det kanske så överlag i hela landet just nu...

Lycka till

jessicaärbästjessicaärbästjessicaärbästjessicaärbästjessicaärbästjessicaärbästjessicaärbästjessicaärbäst
  • Chips

Vi är två, snart nyblivna föräldrar (BF 1 augusti, dvs om mindre än två timmar... Fast så känns det inte just nu, så det blir väl om ett par dagar...) som ska flytta till Timrå (Fagervik) den 1 september!

Vi har kollat runt en hel del på husmarknaden i Sundsvall/Timrå sedan i maj när det blev klart med sambons jobb (även detta i Timrå). Och tja... en mäklare som försökte få oss att köpa ett hus i Sundsvalls kommun använde också argumentet att "Timrå är en fattig kommun med hög kommunalskatt" och "I Timrå finns det ju bara industrier". Vi köpte dock inte argumenten eftersom vi känner att den lilla skillnad i kommunalskatt som finns mellan Timrå och Sundsvall rätt snabbt äts upp av skillnaden i bostadspriserna. Vet inte heller om man kan säga att det är mer industrier i Timrå än i Sundsvall... verkar hugget som stucket?

Jag är hitills bara positivt överraskad av hur gemytligt det tycks vara i Timrå. Trevlig mäklare, trevliga säljare (jo, de vill förstås sälja sitt hus, men ändå..), trevligt bemötande på bvc (kände att det vore bra att kolla hur det skulle fungera med BF så nära inpå flytt och förestående bvc-besök på nytt ställe), nära till fin natur (vi gillar att ha nära till naturen och att få möjlighet att åka skidor under Riktiga vintrar..).

Sedan återstår förstås att hitta några trevliga timråbor att umgås med, men det tror vi också kommer att gå fint

• sanlun

Fagervik ja. Det är himla mysigt... då har vi säkert kollat på samma hus dessutom :)

Vi bor ju i Sundsvall nu och trivs väldigt bra, men känner väl som ni att det är extremt dyrt att köpa boende där. Du får ju ett lika fint hus för miljonen mindre i Timnrå och det tar bara 15 min att köra in till stan.

Kommer ni från annat ställe?

Det här med skolorna känns lite same same om man jmf Sundsvall med Timrå. Här läggs det ju ned en massa skolor och ekonomin är ju inte bäst direkt med alla byggen som ska göras osv.

• Chips

>> Kommer ni från annat ställe?
    Skickade ett meddelande till dig så att inte tråden blir helt förstörd

Ja, ekonomin går ju upp och ner i alla kommuner. Det verkar som om invånarantalet i Timrå växer iallafall (inte bara för att vi och ev sanlun ska flytta dit ) men i övrigt verkar väl inte kommunens ekonomi särskilt bra att döma av årsredovisningarna (www.timra.se/templates/Page.aspx). Hade jag inte sett den här tråden hade jag iofs inte ödslat särskilt mycket tankeverksamhet kring detta. Jag har väl aldrig läst en årsredovisning för någon annan kommun jag flyttat till... Det blir som det blir helt enkelt.

Det vi var ute efter var ju som sagt ett billigt och bra boende nära jobbet och naturen så vi är nöjda med Timrå! (Får väl återkomma med delårsrapport om ett halvår...)

• sanlun

Hej,

Du får gärna skicka om det där meddelandet för av ngn anledning, förmodligen mitt fel, försvann det ;)

Ska ta och kika igenom årsredovisningen jag med och se hur den ser ut, men som sagt... jag tror inte att Sundsvall kommuns årsredovisning ser så positiv ut heller. Det som främst skulle vara dåligt är ju om skolorna skulle bli av relativt dåligt kvalitet, men det är 6-7 år kvar tills det är dags i vårt fall så vi kan ju hoppas på en förbättring!

Svar på tråden Flytta till Timrå?