• Joico

Sätta fönster i badrumsdörren

Vi har en väldigt mörk hall och ingen möjlighet att få in ljus nånstans ifrån.. och man vill ju inte gärna ha spotlightsen i taket tända mitt på dagen. Men! I badrummet finns ett normaltstort fönster vilket gör att badrummet är väldigt ljust, och badrumsdörren är i hallen. Alltså vore det kanske en idé att sätta in ett litet frostat fönster i badrumsdörren, men dörren är ihålig.

Går det att sätta in ett fönster i en ihålig dörr? Om ja, hur gör man då? Om nej, varför inte? Andra tips, idéer eller nåt?
    Nån som har fönster i badrumsdörren som vill visa eller komma med tips, förslag?

• Svar på tråden Sätta fönster i badrumsdörren
  • SailorGirl

En kompis har en toadörr med frostat glas hela vägen, då deras problem är det omvända. Man är sjukt osugen på att gå på toa hos henne, fast man vet att man knapt ens ser några konturer igenom. Min rekommendation är att hålla fönsterdelen till den övre halvan av dörren och/eller allra längst ner vid golvet.

• Joico

Hahaha ja det räcker med ett litet runt fönster för oss, i övre delen av dörren. Tack för tipset
    ... fast det lät ändå ganska snyggt!

SailorGirl skrev 2009-07-30 21:49:20 följande:
    En kompis har en toadörr med frostat glas hela vägen, då deras problem är det omvända. Man är sjukt osugen på att gå på toa hos henne, fast man vet att man knapt ens ser några konturer igenom. Min rekommendation är att hålla fönsterdelen till den övre halvan av dörren och/eller allra längst ner vid golvet.
  • Pappa G

Det bör kunna gå att montera ett litet runt fönster i den. Kanske får dörren förstärkas lite invändigt först.

Jag har sett en annan mycket snygg lösning på samma problem. Där hade man satt in ett parti frostad glasbetong som vägg.

• Joico

Hur förstärker man dåra? Hmm....

Menar du sånadär tjocka block som brukar sitta som duschvägg eller genom en hel vägg?

Pappa G skrev 2009-07-30 22:20:34 följande:

Det bör kunna gå att montera ett litet runt fönster i den. Kanske får dörren förstärkas lite invändigt först. Jag har sett en annan mycket snygg lösning på samma problem. Där hade man satt in ett parti frostad glasbetong som vägg.
  • mimmi 1

undrar om det inte blir enklast, och därmed också billigare att helt enkelt köpa en ny dörr, med redan monterad ruta? men det där med glasblocken låter ju helt läckert!! om ni har en lämplig vägg mot hallen vill säga... så det inte finns ledningar, tvättställ etc. mot den väggen... det skulle ju släppa igenom massor med ljus...

• Joico

Oj det låter svindyrt ett fönster är ju ganska dyrt och en dörr är ganska dyrt, så att köpa en dörr med fönster låter inte särskilt billigt :/

Lämplig vägg vet jag inte om det finns, men jag tycker det är ruggigt fult med såna glasblock så

mimmi 1 skrev 2009-07-31 14:01:37 följande:

undrar om det inte blir enklast, och därmed också billigare att helt enkelt köpa en ny dörr, med redan monterad ruta? men det där med glasblocken låter ju helt läckert!! om ni har en lämplig vägg mot hallen vill säga... så det inte finns ledningar, tvättställ etc. mot den väggen... det skulle ju släppa igenom massor med ljus...
  • mimmi 1

en reflektion bara... jag skulle då inte chansa att såga sönder en dörr, köpa ett fönster, och sedan skulle det inte bli bra i slutänden iallafall.... men" händige herrn"
    klarar det säkert

• mimmi 1

frostat fönster i väggen då? väggen från toan till hallen....då kan man ju sätta in ett avlångt, lite högt upp??

• Joico

Hehe ja nej det är ju det jag är lite rädd för.. därför tänkte jag om nån här visste hur man kunde göra
    Min karl är ganska händig, men inte på snickeri hehe

mimmi 1 skrev 2009-07-31 17:42:35 följande:

en reflektion bara... jag skulle då inte chansa att såga sönder en dörr, köpa ett fönster, och sedan skulle det inte bli bra i slutänden iallafall.... men" händige herrn"klarar det säkert
  • abnoc

Det finns färdiga runta små fönster med frostad glas man kan sätta i en dörr och man skulle ju kunna ha två ovanpå varandra om man vill ha in lite ljus eller varför inte tre i rad på höjden? De är jättelätta att sätta in och går även i ihåliga dörrar för det har vi och vi satte dit ett sådant.

Svar på tråden Sätta fönster i badrumsdörren