• jomi

KATT fördelar/nackdelar ??????

Funderar på att skaffa katt...

Vad ska man tänka på? kostnader? mm mm
    TIPS innan man bestämmer sig

• Svar på tråden KATT fördelar/nackdelar ??????
  • MrsMcC

Tja, med tanke på att jag just blivit utträngd ur sängen av två av våra och nu inte längre får plats så borde katt inte direkt vara mitt favoritdjur.

Att tänka på:
    - Du har ansvar för ett liv de närmaste 10-20 åren
    - De kostar en slant. Mat, sand, vetrinärvård. Räkna med 15:- per dag så hamnar du någonstans i rimlighetens område.
    - Du behöver backup av kattvakt för eventuella resor och semestrar. Alternativt behöver du tillräckligt god ekonomi för att kunna lämna kisse på kattpenstionat.
    - Har du goda vänner som är allergiska?
    - Finns det allergi i familjen? Risk för att ni skall utveckla.
    - Har du tid att engagera dig i ett litet djur? Om du inte har mycket tid är det bäst att skaffa två.

Men katter är också rent fantastiska. De börjar med åren kommunicera väldigt väl, är kärleksfulla och sällskapliga.

Lycka till!

• Fru Wirenborg

Så här var det för oss med våran (senaste) kattunge vi köpte juli 2007.

Här kostade det ca 1300 att Idmärka (tatuering i örat) ,Kastrera och ge första vaccineringssprutan.

Sen ska de ha en till vaccin inom 4 v.Kostade ca 275.
    Och så ska de ha vaccin 1 gång om året.

Försäkra kissen! Vi har en bas försäkring som kostar ca 900 kr om året.

Hon får torrfoder som är ett fullfoder. Köper tio kg säckar av ett märke som heter Royal Canine som kostar ca 600 kr. Den räcker i ca 5 månader.

Jag gillar katt för den är så självständig och vi bor ute på landet så den kan gå ut och in som den vill.Men samtidigt är de ju ganska sociala och mysiga att ha i famnen på kvällarna.

• TheMother
    MrsMcC skrev 2009-07-31 08:30:03 följande:
    Tja, med tanke på att jag just blivit utträngd ur sängen av två av våra och nu inte längre får plats så borde katt inte direkt vara mitt favoritdjur. Att tänka på: - Du har ansvar för ett liv de närmaste 10-20 åren - De kostar en slant. Mat, sand, vetrinärvård. Räkna med 15:- per dag så hamnar du någonstans i rimlighetens område. - Du behöver backup av kattvakt för eventuella resor och semestrar. Alternativt behöver du tillräckligt god ekonomi för att kunna lämna kisse på kattpenstionat. - Har du goda vänner som är allergiska? - Finns det allergi i familjen? Risk för att ni skall utveckla. - Har du tid att engagera dig i ett litet djur? Om du inte har mycket tid är det bäst att skaffa två. Men katter är också rent fantastiska. De börjar med åren kommunicera väldigt väl, är kärleksfulla och sällskapliga. Lycka till!
    Riktigt bra råd. Vill bara tillägga, bestämd dig i så fall för två katter från början, om du inte känner att du är hemma tillräckligt. Ta då ett syskonpar som verkar komma överens bra. Vi tog först en katt och senare en till, och de gick aldrig bra ihop dessvärre. Katter är ju ensamdjur, men det betyder ju inte att de alltid vill vara själva. Sen är det förstås en annan sak om det är en utekatt, då får den ju en hel del stimulans och möjlighet att söka sällskap själva mot innekatt (som vi har).
    Två katter kan dessutom (har i märkt) vara svårare att få kattvakt till, om den som kan passa t.ex redan har en katt, men tycker det blir för många i hushållet med tre (om personen inte kan bo hos er vill säga).

Lycka till om ni bestämmer er för katt! Jag skulle själv aldrig kunna vara utan.
  • Fru Wirenborg
    TheMother skrev 2009-07-31 08:40:30 följande:
    Riktigt bra råd. Vill bara tillägga, bestämd dig i så fall för två katter från början, om du inte känner att du är hemma tillräckligt. Ta då ett syskonpar som verkar komma överens bra. Vi tog först en katt och senare en till, och de gick aldrig bra ihop dessvärre. Katter är ju ensamdjur, men det betyder ju inte att de alltid vill vara själva. Sen är det förstås en annan sak om det är en utekatt, då får den ju en hel del stimulans och möjlighet att söka sällskap själva mot innekatt (som vi har).Två katter kan dessutom (har i märkt) vara svårare att få kattvakt till, om den som kan passa t.ex redan har en katt, men tycker det blir för många i hushållet med tre (om personen inte kan bo hos er vill säga).Lycka till om ni bestämmer er för katt! Jag skulle själv aldrig kunna vara utan.
    Håller med! {#lang_emotions_laughing}
  • Kattägd

Förutom det som är sagt så bör du ha undansparat några tusen till veterinärvård, även om man har en försäkring så kan man behöva lägga ut pengar en stund innan man får de tillbaka.

Läs på noga om katter, rekommenderar att du blir medlem på www.kattforum.se

Jag har aldrig ångrat att jag blev med katt, har nu tre stycken och skulle gärna ha fler om det fanns plats och tid. De ger ett sådant otroligt sällskap och varje katt har sin personlighet som man lär känna.

Det jag tycker är jobbigt med katt ibland är att man inte kan åka bort hur som helst om man inte kan ta med dem. Det gäller att ha bra grannar som kan ställa upp som man litar på :)

Sen är det inte så kul heller om katten blir sjuk, jag har oturen att två av tre katter har sjukdomar som inte går att bota, bara hålla på en bra nivå så länge det går, det är både kostsamt och jobbigt att inte veta hur länge till man får tillsammans.

Svar på tråden KATT fördelar/nackdelar ??????