• PirrPirr

Röda kliande prickar på magen??

Har sedan igår ca 10-15 röda kliande utslag/prickar på magen. Dem kliar ganska mycket i perioder.
    Har googlat lite & hittat en del förklaringar bl a att det är magen som töjs...... men varför skulle man få prickar av detta??
    Någon som haft något likande??
    Någon som har en "bättre" förklaring??
    Är i v 20 idag.

• Svar på tråden Röda kliande prickar på magen??
  • Pruttiluskan

Värme utslag?
    Nickel allergi?

• lia76

Gravid om en form av eksem som man kan få när man är gravid. PUPPP kallades det visst. (Därutöver ska det finnas en graviditetsklåda som orsakas av ansträngd lever.)
    Man först kan pröva med kylbalsam och om det inte hjälper kan man be att få recept på kortisonkräm. (Finns även feceptfri kortisonkräm man kan testa... bl.a. Mildison)

Finns en kräm som heter Propyless (om jag inte missminner mej) som är rätt så skön.

PUPPP:
    PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. Även om klådan är mycket störande innebär PUPPP inga risker för varken den gravida kvinnan eller fostret. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben. Klådan kan lindras med klåddämpande tabletter och liniment eller kortisonhaltiga salvor.

• Humbla

Med sonen fick jag prickar fulla magen runt v 36, den här gången kom dom i v 12. Detta har sedan spridit sig till ben och armar, värst på benen.
    Jag har fått förklarat att det är PUPPP, såg att lia76 redan skickat dig lite fakta om det. HAr fått förklarat för mig av läkare att det är helt ofarligt, och fått utskrivet tavegyl att ta innan natten när det är som värst med klådan. Fick också veta att om du väl haft det en graviditet, så kommer det garanterat  tillbaka nästa.

Hemskt irriterande, jag vet, men det går inte att göra nått åt detta, det försvinner vid förlossningen. Tavegylen och kalla duschar hjälper skapligt, och min bästa investering är en fläkt!

• PirrPirr

Tack för svaren. Vi får väl se om de sprider sig till armar & ben. Huvudsaken är ju att det är ofarligt.

• Superbia

Mmm.. gravidklåda trodde jag åxå att jag hade, men det visade sig att det var skabb. Konstigt va..

• Licens To Kiss

Jag har fått röda små prickar på magen och dom kliar lite grann. Har inte tänkt att de är konstigt.

Vecka 13+6 med nr2. Älskar mina barn.
  • PirrPirr

Jag får väl avvakta & se om de försvinner eller blir värre......
    Får väl ringa bm isåfall......

Tack !

• Humbla
    Superbia skrev 2009-07-31 12:12:52 följande:
    Mmm.. gravidklåda trodde jag åxå att jag hade, men det visade sig att det var skabb. Konstigt va..
    Jag hade inte skabb någon av gångerna. Skabb brukar börja mellan tår/fingrar, och lämnar gångar efter sig i huden. Klådan är alltid hemsk på nätterna. Jag har kollat upp hos läkaren båda graviditeterna, men nej det var inte skabb, inga gångar och remissen på hus där dom gjorde hudskrap visade inget.
    också lämna blodprover på gallsyrorna, bilirubin och levervärdena, för att utesluta hepatos (den grav.klådan som kan vara farlig).
    Grav. klådan jag har började båda gångerna på magen, spred sig på armar och ben, och kliar inte varje natt, utan tar uppehåll på ett par dagar emellanåt.

Är man osäker tycker jag dock att man ska kolla att det inte är skabb, eftersom det smittar otroligt lätt, är vansinnigt irriterande och bara blir värre och värre.
  • Maxie

Under min förra graviditet fick jag konstiga utslag som kliade från mitten av magen, under bysten och runt till ryggen. Dessutom fick jag enormt ont i ryggen. Inte för att jag la ihop de här symtomen själv men det gjorde min bm som direkt kallade in en läkare som gav diagnosen bältros. Det var inte roligt. Hoppas det inte är det du har fått.

Svar på tråden Röda kliande prickar på magen??