Jag har graviditetsdiabetes så jag har full koll!! Det första man bör göra om man ligger i riskzonen är att lägga om kosten, äta rikligt med grönsaker och protein till varje huvudmål, och minska ner på kolhyderaterna. Välja fullkorns alternativ osv. Det är dock superviktigt att man får i sig kolhyderater, så ta inte bort det helt, lagom e bäst! =) Självklart ska allt socker kapas ur kosten, juice, saft, läsk, fika bröd, godis osv. Du ska helst äta med 3 h mellanrum, då hinner blodsockret aldrig toppa eller dala. Självklart ska dessa mellanmål vara välanpassade, max 3 frukter om dagen men inte vid samma tillfälle. Jag har upptäckt att laktosfria mjölkprodukter ger lägre värden så det är ett hett tips... Skulle det vara så att du utvecklar en diabetes så kommer du att få hjälp av dietister som specialicerat sig på gravida.
När du har ett högt blodsockervärde så känner bebisen att fostervattnet blir sötare och kommer därför att dricka mera, dels för att det smakar gott och dels för att försöka "späda" ut fostervattnet genom att dricka och kissa. Det leder till att bebisen ofta växer i ruskig takt, samt att man lätt skapar "för" mycket fostervatten. Båda dessa symtom är belägg för att föda förtidigt...
Om du har mer frålgor så är du varmt välkommen att skriva direkt till mig! Jag har verkligen tagit min diabetes på allvar och är väl påläst om risker osv...
Lycka till!!