• CarroP

Aktiv 1 1/2 åring på långflyg. Hur gjorde ni? Tips?

Hejsan
    Vi har funderingar att åka till Thailand när vår son är 1 år och 8 mån . Nu är det så här att han är väldigt aktiv, sitter i princip aldrig still utan det ska busas precis hela tiden.{#lang_emotions_smile} Vi hade inte tänkt boka eget säte till han (pga pris och att han ändå inte vill sitta still förmodligen), och då är jag lite orolig då han aldrig somnar hos oss. Vi ska åka med mina föräldrar så vi har hur mkt hjälp som helst om det skulle bli jobbigt.
    Tips om vad som funkat bra/dåligt och vad ni skulle göra annorlunda nästa resa emottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-31 13:29
    Kan tillägga att det är direktflyg på ca 11 timmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 15:52
    Och vi flyger på em/natt

• Svar på tråden Aktiv 1 1/2 åring på långflyg. Hur gjorde ni? Tips?
  • LillaFlamman

Åkte när min son var 1½ år, det bästa tipset jag har är att se till att din son har bytt dygnsrytm så det är nattsova på flygplanet, vårat plan gick vid 1 från Arlanda, alltså gick vi upp vid halv 3 på natten o satte fart att leka och allt annat som man gör när man är vaken (och sistaminutenpacka o fixa).
    Tänk på att bokar du inget säte utan han åker som infant har han heller inte rätt till mat men det brukar gå att boka barnmat till infant med, kostar extra men billigare än ett säte , barnmaten brukar bestå av typ pasta med köttbullar o liknande, mer barnanpassad efterätt osv, gäller även frukosten, då min son tyckte det var läskigt att äta på planet så fick jag mycket godare frukost

Hade packat ner mackor och frukt för att ha som färdkost på planet.

Papper o penna är ju bra att ha med, kanske nåt litet spel eller puzzel, småböcker, ett tips är att plocka bort små leksaker han tycker om hemma ett par veckor i förväg för att sedan ta fram den en o en på planet, sen kanske köpa några nya leksaker (små billiga) som man slår in i paket och ger ett i taget när man känner att barnet blir uttråkat. bara gå runt i planet o titta brukar vara spännande med, följa med någon på toaletten och spola, trångt blir det men vad gör man inte , någonstans på planets toaletter brukar det finnas skötbord så de toaletterna är något större även om det är marginellt.

• LillaFlamman

Kan tillägga att så länge jag har barn som behöver sitta i barnvagn så kommer jag inte flyga med någon annan än Thai Airways eftersom de är de enda flygbolaget som låter dig ha barnvagn (sulky) med ända fram till planet, alla de andra måste du checka in barnvagnen, Finns det säten över så brukar de möblera om folk så en vuxen och ett barn har en rad så barnet kan ligga och sova, de försöker även sätta barn där det är stort benutrymme (bakom väggar o liknande) så de kan vara lite på golvet. De är även fruktasnvärt barnkära och brukar inte ha något imot att barn kommer o kollar hur det ser ut i köket osv men rekomenderar att inte göra det när det ska serveras mat då de är fruktansvärt stressade men så fort serveringen är över tar de all tid i världen för att prata med och roa småbarn

• CarroP
    LillaFlamman skrev 2009-07-31 13:46:50 följande:
    Kan tillägga att så länge jag har barn som behöver sitta i barnvagn så kommer jag inte flyga med någon annan än Thai Airways eftersom de är de enda flygbolaget som låter dig ha barnvagn (sulky) med ända fram till planet, alla de andra måste du checka in barnvagnen, Finns det säten över så brukar de möblera om folk så en vuxen och ett barn har en rad så barnet kan ligga och sova, de försöker även sätta barn där det är stort benutrymme (bakom väggar o liknande) så de kan vara lite på golvet. De är även fruktasnvärt barnkära och brukar inte ha något imot att barn kommer o kollar hur det ser ut i köket osv men rekomenderar att inte göra det när det ska serveras mat då de är fruktansvärt stressade men så fort serveringen är över tar de all tid i världen för att prata med och roa småbarn
    Tack för många bra tips!!

Resan är nu bokad och det är faktiskt med Thai vi ska åka. Går säkert jätte bra!
  • jamarl

bärbar dvd-spelare är bra också

• Fruochmamma
    jamarl skrev 2009-08-09 15:25:22 följande:
    bärbar dvd-spelare är bra också
    Håller absolut med.

Vi flög 9 timmar (direkt) till Västindien med Ludvig då han var 18 måns gammal och vi hade den fantastiska turen att få en 4sätes-rad alldeles själva eftersom det inte var fullbokat. Ludvig är också intensiv men vart så trött av alla intryck att han sov 90% av resan vilket var tacksamt.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mudd

Ska oxå åka till Thailand med en aktiv 2-åring och funderar som bäst på hur han ska roas under flygresan. Han är inte så mkt för att se på tv hemma så jag tror inte en dvd-spelare skulle göra så stor nytta för oss. Tänkte ta med papper och färgpennor, böcker och kanske ngt pussel men det kommer knappast roa honom i elva timmar är jag rädd...

• LillaFlamman
    Mudd skrev 2009-08-10 14:36:36 följande:
    Ska oxå åka till Thailand med en aktiv 2-åring och funderar som bäst på hur han ska roas under flygresan. Han är inte så mkt för att se på tv hemma så jag tror inte en dvd-spelare skulle göra så stor nytta för oss. Tänkte ta med papper och färgpennor, böcker och kanske ngt pussel men det kommer knappast roa honom i elva timmar är jag rädd...
    Vänd på dygnet för honom så det är nattsova 1-2 timmar efter ni går på planet. direkt när planet kommit upp i luften på lagom höjd är det mat, direkt efter att alla har ätit färdigt och de plockat in släcker de ner så man ska sova. så då borde sömnen slå allra minst fem timmar av resan, ofta mer, vi gjorde så både till och från thailand o sonen sov som en gris, sen att vi var trötta var en annan sak
    De blir ganska trötta av alla nya intryck med, men papper, pennor, böcker o pussel är fantastiska, kanske någon liten bil eller liknande han inte har sett förut.
    Hade turen att veckorna innan vi åkte så fick man bilar i happy mealen på McD så gömde dem och tog med, gjorde ju inget ifall de försvann heller
  • CarroP
    Fruochmamma skrev 2009-08-10 11:11:41 följande:
    Håller absolut med.Vi flög 9 timmar (direkt) till Västindien med Ludvig då han var 18 måns gammal och vi hade den fantastiska turen att få en 4sätes-rad alldeles själva eftersom det inte var fullbokat. Ludvig är också intensiv men vart så trött av alla intryck att han sov 90% av resan vilket var tacksamt.
    Sååå skönt att han sov, och att ni fick hela sätet för er själv

Vi ska åka med mina föräldrar så vi har fixat så vi har fått en hel rad...i värsta fall får han väl hoppa mellan oss alla
  • CarroP
    Mudd skrev 2009-08-10 14:36:36 följande:
    Vår lille "huligan" är inte hellr så mkt för tv här hemma men tittar vi på barnprogram på datorn så brukar det funka.
    Tänkte också köpa lite kritor och papper. förhoppningsvis tycker han det är spännande !
  • CarroP

Kan tillägga att vi har fått platser längst fram så det ska vara lite anpassat för spädbarn. Antar att det är lite större plats. Någon som vet om man får ligga där och sova? Undantag för start/landning förståss...

• LillaFlamman
    CarroP skrev 2009-08-11 13:21:57 följande:
    Kan tillägga att vi har fått platser längst fram så det ska vara lite anpassat för spädbarn. Antar att det är lite större plats. Någon som vet om man får ligga där och sova? Undantag för start/landning förståss...
    Får inte ligga på golvet och sova utan det måste göras i säte, famn eller om man beställer en babycot men det är mer för riktiga spädisar och inte för något större
  • Mudd
    LillaFlamman skrev 2009-08-10 14:45:51 följande:
    Vänd på dygnet för honom så det är nattsova 1-2 timmar efter ni går på planet. direkt när planet kommit upp i luften på lagom höjd är det mat, direkt efter att alla har ätit färdigt och de plockat in släcker de ner så man ska sova. så då borde sömnen slå allra minst fem timmar av resan, ofta mer, vi gjorde så både till och från thailand o sonen sov som en gris, sen att vi var trötta var en annan sak De blir ganska trötta av alla nya intryck med, men papper, pennor, böcker o pussel är fantastiska, kanske någon liten bil eller liknande han inte har sett förut.Hade turen att veckorna innan vi åkte så fick man bilar i happy mealen på McD så gömde dem och tog med, gjorde ju inget ifall de försvann heller
    Vi åker kl. 12 på dagen så det blir nog väldigt knepigt att få honom att nattsova vid den tiden...
  • Mudd
    CarroP skrev 2009-08-11 13:19:25 följande:
    Vår lille "huligan" är inte hellr så mkt för tv här hemma men tittar vi på barnprogram på datorn så brukar det funka.Tänkte också köpa lite kritor och papper. förhoppningsvis tycker han det är spännande !
    Kanske värt att testa med en bärbar DVD i alla fall. Någon som vet var man kan få tag på en billigt?
  • vildaungarnasmamma

tips tack
    ledsen Ts att jag lånar din tråd lite, men jag undrar en sak.
    vi skall åka till cypern i maj med våra tre barn, de kommer då att vara 5 år, 2,5 år och 7 månader.
    några tips på hur man löser allt praktiskt?
    får man ta med frukt och sånt på planet?
    får man ta med välling(ersättning) på planet?
    dricka och sånt, finns det där eller kan man ta med det med?
    1000 frågor

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bebis BF 28/10-09 ★
  • CarroP
    vildaungarnasmamma skrev 2009-08-12 13:14:19 följande:
    tips tack ledsen Ts att jag lånar din tråd lite, men jag undrar en sak.vi skall åka till cypern i maj med våra tre barn, de kommer då att vara 5 år, 2,5 år och 7 månader. några tips på hur man löser allt praktiskt?får man ta med frukt och sånt på planet?får man ta med välling(ersättning) på planet?dricka och sånt, finns det där eller kan man ta med det med?1000 frågor
    Hihi ingen fara...Kan inte få för många tips! Och skönt att höra att det inte bara är jag som har tusen frågor och funderingar!!
  • CarroP

Tror att man kan ta med välling i tetra förp. Läste om nån annan som tog med tom termos och fyllde på med kallt vatten efter säkerhetskontrollen och sen bad att få varmt vatten på planet. Sen blandade dem det lagom varmt på planet.

• LillaFlamman
    Mudd skrev 2009-08-12 13:06:07 följande:
    Vi åker kl. 12 på dagen så det blir nog väldigt knepigt att få honom att nattsova vid den tiden...
    Vi lyfte vid ett (eftermiddagen), gick upp 3 på natten o han la sig vid 5-6 kvällen innan så man får planera lite så går det jättebra att vända dyg. Vi höll i gång som satan under dagen så han skulle slockna tidigt., tänk på att klockan är 9-10h + där så lyfter ni vid 12 på dagen så är klockan sent på kvällen, resan tar 10-12h så ni landar på morgon/lunch, lite får man räkna med att sova när man landar men är inge bra att lägga sig för natten så dags
    vildaungarnasmamma skrev 2009-08-12 13:14:19 följande:
    tips tack ledsen Ts att jag lånar din tråd lite, men jag undrar en sak.vi skall åka till cypern i maj med våra tre barn, de kommer då att vara 5 år, 2,5 år och 7 månader. några tips på hur man löser allt praktiskt?får man ta med frukt och sånt på planet?får man ta med välling(ersättning) på planet?dricka och sånt, finns det där eller kan man ta med det med?1000 frågor
    om du får ta med dig frukt är upp till flygbolaget, vällin/ersättning på tetra går jättebra (beräknad åtgång under flygresan), vill du ha pulver brukar man kunna få vatten av kabinpersonalen, vissa flygbolag tillåter att man får ta med särskild dryck till barn (typ sempers tetra festis, ej vanlig) men alla bolag tillåter inte detta då det finns dryck på planet. dryck finns alltid på flygplan men om det ingår eller om det kostar beror på vilken sorts resa ni gör (reguljärt, charter, all inclusive osv.)
  • CarroP
    Mudd skrev 2009-08-12 13:07:06 följande:
    Kanske värt att testa med en bärbar DVD i alla fall. Någon som vet var man kan få tag på en billigt?
    Min pappa hittade jättebilliga på tradera, tyvärr vann han inte auktionen men vi ska fortsätta leta
Svar på tråden Aktiv 1 1/2 åring på långflyg. Hur gjorde ni? Tips?