Tvättmedel för gore tex?
Vad ska jag använda för tvättmedel till gore tex kläder? Finns det något speciellt?
Vad ska jag använda för tvättmedel till gore tex kläder? Finns det något speciellt?
Det brukar vara nåt specialmedel till såna kläder. Om du har möjlighet att titta in i butiken där plagget/plaggen är köpt så kan du fråga om det, och ev köpa. Annars finns det kanske info hos tillverkaren?
Jo det är nog så att det finns hos återförsäljaren, synd att det inte finns på coop, eller finns det? Var nyss där men glömde kolla..
JAg har alltid tvättat mina Gore-Tex kläder i vanligt tvättmedel. Å jag har haft dom många många år nu!
Hittat på nätet:
"Den allmänna regeln är att alltid följa tvättråden som rekommenderas i plagget.
Membranet är mycket tåligt och skadas inte av att tvättas i tvättmaskinen. Saknas tydliga tvättråd är vår rekommendation följande:
Tvätta plagget i 40 grader med ett milt tvätt-medel utan sköljmedel.
Skölj två gånger om det är möjligt
Torka gärna plagget genom att torktumla på låg värme eller stryk på låg värme. Värmen hjälper till att återaktivera impregneringen.
Använd inte blekmedel.
Ska du ta bort fläckar bör du testa fläckbort-tagningsmedlet på en dold yta innan du använder det där det syns."
Vi kör alltid med vanligt tvättmedel - specialtvättmedeln är där för att man som tillverkare kan tjäna extra pengar på dom dvs man inbillar konsumenten att det finns ett behov- tror själv att funktionen är densamma.
Vanligt milt tvättmedel har för oss fungerat på Goretex-, MPC- och Helly tech-material utan problem!!!!