• dunderhonung

barnkalas 3-åring

Min dotter börjar närma sig 3 år nu och vi tänkte ha ett litet barnkalas för henne när hon fyller år. Tänkte bjuda ett par dagiskompisar, någon granne och så. Känner att det nog bör vara ganska få barn eftersom de trots allt är ganska små ännu. Har ni andra haft 3-årskalas för era barn? Hur många barn bjöd ni? Hur lång tid höll kalaset på och vad hade ni för aktiviteter? Vill gärna få lite tips och idéer!

• Svar på tråden barnkalas 3-åring
  • SIN74

Vi har tyckt att ungefär lika många barn som år man fyller är lagom.
    De hinner inte med alla kompisar annars.

• Suneboll

Vi hade inte barnkalas så tidigt...barnet frågar ju inte efter det så varför börja då ;0) Vi har bjudit in släkten, både vuxna o barn istället

• snusmumriken2
    Suneboll skrev 2009-07-31 22:01:32 följande:
    Vi hade inte barnkalas så tidigt...barnet frågar ju inte efter det så varför börja då ;0) Vi har bjudit in släkten, både vuxna o barn istället
    Åh vad skönt att höra!
    Vår son fyller tre i höst o vi har inte tänkt ha nåt barnkalas. Han har som du säger inte efterfrågat det o jag personligen tror att han är för liten för att ha ett barnkalas med allt vad det innebär.
    Trodde vi var ensamma om att tycka så här
    "Alla andra" verkar ha barnkalas för sina barn hur tidigt som helst!
    Hos oss blir det bara släkten som blir bjudna. Får se hur det blir nästa år.
  • kardemummakrydda

Blandar ni släkten tillsammans med erat barns kompisar eller har ni istället två bjudningar?

Alla gillar ju inte att blanda ihop släktingar med vänner osv...

• Bast

Vi hade inte barnkalas när vår son fyllde tre, och jag tror inte att han saknade det på något sätt.
    Däremot blev han hembjuden till en dagiskompis på hennes treårskalas, och det var en mycket trevlig tillställning, om än kasnke mest för oss vuxna som ju stannade kvar.
    Ungarna fikade, åt tårta och sedan fick de leka först inne i rummet, men sen gick de ut. Själva leken var alltså inte uppstyrd på något sätt, och det tror jag var bra. Vi var där i två timmar, och det kändes också ganska lagom, då det blev ungefär en halvtimme med paket och hälsa på alla, sen en halvtimme med fika/tårta, och så en timmes lek på det.

• nallemaja

Vår tjej fyller 3 år om en månad och vi ska inte heller ha barnkalas.
    Tidigast nästa år hade vi tänkt.

• korfu08

När vår dotter blir fyra i vinter skall hon få ha sitt första kalas och det har hon efterfrågat själv och då blir de fyra kompisar som hon leker mest med. Så jag tänker ha det i ca 2 timmar och inte så storslaget.

• kardemummakrydda

Korfu08, hur gör ni med släkten? När kommer dem och firar?

korfu08 skrev 2009-08-01 22:44:34 följande:
    När vår dotter blir fyra i vinter skall hon få ha sitt första kalas och det har hon efterfrågat själv och då blir de fyra kompisar som hon leker mest med. Så jag tänker ha det i ca 2 timmar och inte så storslaget.
  • Begga

Hade för sonen förra året då han fyllde 3 år. Dagiskompisar och familjvänner m barn. Tror det var ungefär 8 barn i liknande ålder med föräldrar.
    Barnen var inte så himla intresserade av vad som bjöds på att äta utan det var mest att sitta några minuter, sjunga och äta en bit tårta. De fick fika först såklart och senn rusade de för att leka fritt. Jag hade lagt ner lite mer ork på vad de vuxna bjöds på så det blev en väldigt trevlig fikastund för oss medans barnen lekte. Roligt att lära känna dagiskompisarnas föräldrar lite närmare :)
    Senn fixade vi den obligatoriska fiskdammen (ballong, tablettask och klubba i påsen) och då var det slut. Tror att tiderna var 14-16.

• Ilonasmamma

2-3 timmar hade vi kalas....

vi va ute på gården och det var lite vänner/släkt och grannbarn...vi va väl 7-8 barn och lika många vuxna...sen fick alla barnen varsin påse med ballong och godis och russen sen.

ute lekar...bollar och sen kritor som barnen fick rita med på asfalten som försvinner med vatten sen

bjöd på jordgubbar med grädde. Rulltårta och banankaka...så grädden passade till allt.

veckan innan hade vi firat med släkten.

• minSaile

Vi har faktiskt haft barnkalas för sonen sen han blev 1 år men det tyckte vi var roligt. När han fyllde 1 så var vi i vår lägenhet men det blev lite mkt folk då dom flesta barnen hade med sig bägge föräldrarna och vissa även syskonen. Men jag ville inte säga nej. Så totalt blev det 30 personer med vänner och deras barn samt både sambons och min familj med sina barn.

När han fyllde 2 så hade vi kalas men lite färre och då bjöd vi även in 2 bästisar som han har på förskolan och då var vi ca 20 pers allt som allt.

Nu när han fyllde 3 år så ville vi inte ha kalas hemma utan vi var på Bushuset här i Göteborg (ett stort rum med klätterställningar, rutschkana, två mindre rum med film och dans) och då koncentrerade vi oss mer på hans kompisar på förskolan och några få privata vänner. Det skulle bli 15 barn men en del var sjuka så det blev 10 barn. Dom hade jätteskoj där. Det ingick korv med bröd och dricka plus kalaspåsen. Och så gjorde jag sandwichar till oss vuxna och tog med kaffe och te samt en jag kände hade bakat en stor musse pigg tårta.

När han fyller 4  så tror jag att vi kommer vara där igen då sonen även har ett syskon och vår lägenhet är för liten.

Hans kompisar på förskolan har också haft kalas och sist var vi hemma hos en av dom och det var jättetrevligt det med.

• korfu08

Släkten min får komma själva mina, föräldrar är skilda och omgifta sen länge och tycker inte om varandra, så det är lite pyssligt, med mina föräldrar och jag har bäst kontakt med ena av min förälder. Så kalaset får bara vara för kompisarna, så tar jag släkten en annan helg.

• Suneboll
    snusmumriken2 skrev 2009-08-01 20:46:59 följande:
    Åh vad skönt att höra! Vår son fyller tre i höst o vi har inte tänkt ha nåt barnkalas. Han har som du säger inte efterfrågat det o jag personligen tror att han är för liten för att ha ett barnkalas med allt vad det innebär. Trodde vi var ensamma om att tycka så här "Alla andra" verkar ha barnkalas för sina barn hur tidigt som helst! Hos oss blir det bara släkten som blir bjudna. Får se hur det blir nästa år.
    Vi hade inte ens det när han fyllde 4.......han vet ju inget annat än släktkalas, inte någon annan hos dagmammorna heller som bjudit o inte mina vänners barn så det har varit skönt att vara förskonad från dessa barnkalas. Vi har bara varit på sådana kalas där hela familjen varit inbjudna o inte bara barnet....så som sagt han tror ju att kalas är så...men till nästa år när han fyller 5 ska han få ha eget kalas tycker jag, då kommer det att vara spännande att bjussa egna vänner.
  • Alionka

Hej!
    Min dotter vill ha 3 årskalas och jag undrar om man kan få lite tips på vad man kan bjuda på och vilka aktiviteter man kan ha under dem 2 timmar som kalasen pågår.

vilken ordining bör man ha? till exempel bör man börja med tårta? , skall man öppna presenterna direkt eller samla alla presenter så barnet kan öppna under en given tid under kalas eller efteråt?

mvh
    Paola

• strojes

Jag brukar låta barnet öppna paketen när alla barn kommit sedan saft och tårta. Därefter fri lek fram till ca 20 min innan slut då vi haft fiskdam.
    Två timmar brukar vara lagom i den åldern och den enda aktivitet som egentligen behövs är fiskdam på slutet. Barnen brukar leka bra utan inblandning.
    Jag brukar förbereda med möjlighet till rita och måla ifall det blir för vilt så de behöver lugna ner sig.

• mellieB

Hej, vår son fyller 3år den 29sept och vi ska ha barnkalas helgen efter,, vi har haft barnkalas varje år=),, Han kanske inte bryr sig så men jag tycker personligen de är jätte kul.. Vi är ganska många nära vänner med barn osv så att bjuda både nära vänner och all vår släkt då hade vi fått hyra ett stoooort hus=) haha.. 

Till hans 3års kalas nu så kommer de ca 9barn varav alla är barn som han leker med ofta..=) När han fyllde 1 och 2 bjöd vi bara på lite glass och fika m.m men detta året blir de ett "riktigt kalas" med korv och bröd, tårta och fiskedam,,=) 

• Caroline13

Vår dotter ville ha kalas och gäster, som hon själv uttryckte det, när hon fyllde år i somras. Vi frågade vilka hon ville bjuda och hon talade om vilka hon ville skulle komma. Det var svårt att få tag i dagiskompisarna på sommaren men en kom och hennes kusiner och några barn på vår gata. Sammanlagt 8 barn och mellan 2 - 6 år gamla. Presentöppning där de flesta hjälpte till i ca 30 minuter. Sedan lekte dem en stund och efter en stund åt de korv. Lekte igen och åt sedan lite glass och vi gjorde fiskdamm. Kalaset höll på i 2 timmar och hon tyckte det var JÄTTEROLIGT. Man behöver ju inte styra upp med lekar och sånt när de är så små men det blev ju en lite speciell dag i alla fall när hon fick klä sig fint och få hem gäster och få presenter.

Svar på tråden barnkalas 3-åring