• 26april

Kortisonkräm på eksem (utslag)

Har en 3 mån son som fått utslag på halsen i form av spec. områden med eksemliknande utslag. Har nu fått kortisonkräm med svampmedel att smörja men han har bara blivit ännu rödare. Någon annan som det blivit rödare men sen blivit bra?

/Orolig mamma

• Svar på tråden Kortisonkräm på eksem (utslag)
  • tjips

Vad heter krämen? Jag har smort mycket med krämen Mildison när Leo haft eksem (dock ej svamp) och det har fungerat jättebra. När han bara är torr smorde vi tidigare med miniderm men den kunde han bli jätteröd av ibland så vi bytte. Om du har nära till apoteket kan du väl ringa dit och fråga om det finns någon annan kräm med liknande egenskaper?

• 26april

Har fått krämen från BVC och det står något handskrivet i form av Cortimgk.

• Ananak

eftersom min son har typ 4 hakor så fick han mkt svamp i sommras när det var så varmt, det är väldigt rött och lite prickigt och då köpte jag en salva som heter Cortimyk, den innehåller en liten % kortisonsalva och den funkade jätte bra...

• Ananak

kan ju tilläga att i sommras när det var som värst så tog det nån dag innan det röda la sig.... det var bvc som rekomenderade salvan...

• 26april

Det är nog den jag har fast han har reagerat väldigt starkt på den...

• Ananak

smörjer du 2 ggr om dagen?... hon på bvc sa att jag skulle ta vääääääldigt tunt på.. men jag tog inte lika tunt som hon gjorde...

• 26april

3 gånger men jag tog rätt så mycket. frågade ifall han var röd av att jag kunde ha tagit för mycket men det trodde hon inte.

• robzick

Min lille har eksem på kinderna, på ena kinden stort som en krona, och heltäckande på den andra
    Har haft problem med detta i 2 månader o det börjar bli jobbigt.Varit hos bvc 1 gång o därefter till läkaren 3 ggr: Mildison,hydrokortison o nu Locoid.Locoiden var det enda som funka men så fort vi slutade så kom eksemet tillbaka.Stackars lilleman! Har nu talat med läkaren i veckan som sa att vi skulle fortsätta med Locoiden 1 vecka till men nu smörja 1 gång/dag bara.Nu hjälper inte salvan längre o det känns deprimerande att se hur eksemet bara blir rödare o rödare. Man är ju livrädd att gossen ska få men av allt detta kortisonsmörjande.Men jag ska försöka stå på mig och få en utredning om han kan vara allergisk mot ngt ,kanske är mjölkintolerant....

Hoppas din son blir bättre,kan rekommendera locobase repair salva som är mjukgörande o återuppbyggande.Har din son torr hud så är denna salvan kanonbra!

• tjips

Frågan är ju om det är eksem eller svamp, det kan väl inte vara båda på en gång? Vi hade en kräm utan kortison när Leo fick svamp på halsen, mikonazol. Så här står det på Infomedica:

Jästsvampsinfektion på huden
    Jästsvampsinfektion på huden kan förekomma i alla åldrar, oftast på varma och fuktiga ställen som insidan av låren, i ljumskarna, under armarna och på andra liknande ställen. Huden blir röd, den kliar ofta och kan vätska sig. Ibland förekommer också små varblåsor.

Tvätta, lufta och håll hudvecken torra
    Om huden i hudvecken blir röd och kliar kan man börja med att tvätta rent med vatten eller alsollösning, lufta och försök hålla torrt. Om inte det hjälper kan det behövas en kräm mot svamp. Rådgör med BVC. Man kan förebygga svamp genom att hålla hudveck som exempelvis hals, armveck och ljumskar, rena och torra.

• Frau BH

i somras när det var så varmt blev min tjej illröd i rumpan . jag vädrade o vädrade, men det gick inte bort. fick då cortimyk av bvc, men det blev snabbt ännu sämre. det försvann när det blev svalare. nu använder jag bepanthen till allt.

testade dock cortimyk under en av hakorna, och där var det visst svamp, för det blev bra direkt.

på apoteket var de tveksamma till svampsalvor så jag är rätt restriktiv.

Svar på tråden Kortisonkräm på eksem (utslag)