Får socialen slänga ut en barnfamilj på gatan bara?
En fråga har en kompis som bor tillfället i en soc lägenhet och får bo där 2 månader till sen vet de inte vart de ska ta vägen?? Får soc slänga ut en familj så bara???
En fråga har en kompis som bor tillfället i en soc lägenhet och får bo där 2 månader till sen vet de inte vart de ska ta vägen?? Får soc slänga ut en familj så bara???
ja om man inte sköter sig, kan ju hänt något som gör att de inte har rätt till det längre. Men då borde barnen bli omplacerade för barnen ska inte behöva bo på gatan
Men dom blir väl inte "bara" utslängd på gatan.
Dom har ju 2 månader på sig att fixa något annat.
Det är inte att bli utslängd på gatan!
Tss soc sa till mig och mitt barn att vi bara fick bo i en lägenhet en månad och att jag var tvungen att hitta eget. Men sen efter en månad så bodde jag kvar där, sen månad efter månad, tillslut fick jag lägenheten av dem hehe :D om din kompis inte har gjort någonting fel så kommer de säkert hitta en ny lägenhet om den lägenheten bara är ledig i två månader. Va inte orolig tycker jag det kommer ordna sig för dem
Svårt att svara på. Beror ju på varför familjen bara får bo kvar där i två månader till. Har de inte betalt sin hyra?
Nej det får de inte göra om det är barn inblandade.. hur mycket de än missköter sig
Anonym (SOc) skrev 2009-08-01 10:15:08 följande:
jag kan meddela att när en kompis och hennes kille gjorde slut så hamnade hon utan boende med deras 3åriga dotter..men socialen vägrade hjälpa henne att få en lägenhet..så det var kris där ett tag.
fruktansvärt hur det kan gå till!
Ja, fast soc är ingen bostaduthyrare.. Man får ordna bostad själv, det soc kan göra är att erbjuda tak över huvudet, tex vandrarhem el liknande ett tag.
Gör man slut och har barn kan det också vara värt att kolla upp om man inte har rätt att få lgh då man har barn att ta hand om. ÄVEN om det är den andra som står på kontraktet och hade lgh innan de blev tillsammans.
Anonym (SOc) skrev 2009-08-01 10:15:08 följande:
Vräkningar av barnfamiljer är ett otyg som fortfarande händer trots att socialtjänster i olika kommuner påpekar att det är fel att göra så utifrån barnens bästa. Ändå så sker det.
Hon har inte missköt sina hyror utan betalt de... soc står för kontrakten så hon hyr av soc kan man säga.. men hyran har hon alltid betalt...
Men då det verkligen dax att söka ett nytt boende då om inte familjen kan få kontraktet förlängt. Kompisen kan ju skriva ett nytt kontrakt med hyresvärden utan att soc är med i bilden om hyresvärden är villig. Om hon har varit en bra hyresgäst borde det inte finnas något hinder för det.
Vad sägs om att hon skaffar sig en egen lägenhet och betalar för den. Skulle det funka?
Om man inte klarar av att ta hand om sina barn (att ge dem tak över huvudet, ett hem, ingår i det) så kanske någon annan ska ta hand om dem ett tag tills man klarar av det?
Klarar man inte av att ge sina barn det de behöver, inklusive tak över huvudet, så kan man få hjälp med det tills man kan klara det.
Precis som alla andra så kan en barnfamilj bli vräkt, har man fått kontrakt på två månader i en soclägenhet så är det vad som gäller. Om barnfamiljer inte kunde bli vräkta så kunde de ju blankt strunta i att betala hyra. Däremot kan man säga såhär att när familjen väl blivit vräkt så har soc ett större ansvar att hitta ett nytt boende om barn är inblandade. Det kan dock vara nödvändigt med en vräkning hur tragiskt det än kan vara för barnen just för att föräldrarna ska förstå allvaret och sitt ansvar för det hela. När det gäller misskötsel av hyresbetalningar och liknande så kan upprepade sådana även leda till en barnavårdsutredning.
I det aktuella fallet så ska personen helt klart ställa in sig på att flytta om två månader då det förmodligen rör sig om ett tillfälligt akutboende och det är inte tänkt att utnyttja som permanent boende. I min kommun har vi 1 sådan lägenhet och den är i första hand tänkt för barnfamiljer men ges ju absolut i första hand till kvinnor och barn som måste fly från en våldsam man eller liknande.
Grejen är ju den att soc har ingen som helst skyldighet att ordna boende åt folk, definitivt inte permanentboenden. En lag som innebar att folk hade rätt till ett permanentboende just i den kommun där de vill bo vore ju helt omöjlig att uppfylla på vissa orter i Sverige, ta Stockholm som exempel. Däremot kan man få hjälp till TILLFÄLLIGA boenden t.ex. i jourlägenhet, campingstuga eller vandrarhem. Sen så hjälper soc även till med anskaffande med lägenhet i en del kommuner där det finns möjlighet men det är ingen självklarhet som somliga har fått för sig. Detta då soc inte har större befogenheter än någon annan att tvinga en hyresvärd att hyra ut en lägenhet.
Så ansvaret för att ordna ett boende ligger på den enskilde, sen kan soc hjälpa till med betalningen i de fall där den enskildes ekonomi inte är tillräcklig.