• filos

Dina bästa Kreta-tips!!!

Nu har jag bokat en sista minuten resa till Kreta . Det blir 2 härliga veckor i solen med familjen. Vi ska bo på Kalamaki/Kato Stalos nära Chania-stad. Det är ett tag sedan jag var på Kreta senast och denna ö tillhör egentligen inte bland mina Greklandsfavoriter... Vet dock att det är många som fastnat på Kreta och åker tillbaka år efter år. Nu vill jag alltså höra era bästa tips; favoritbyar, stränder, utflykter, restauranger m.m. Vi ska hyra bil en vecka och kan alltså åka runt som vi vill då. Barnen är 1 och 4 år så Samaria-ravinen kanske inte ligger högst upp på göra-listan . Men annars mottas alla tips tacksamt!!!

• Svar på tråden Dina bästa Kreta-tips!!!
  • Sugar Rush

Jag var i Makrigialos när jag var på Kreta, jättemysig fiskeby.
    Mittemot Sunwing Resort finns två bra restauranger.

• BethA

Vi åkte upp till Samariaravinen med vår fyraåring förra året, och bara bilresan bland apelsinlundarna är ett äventyr. Över de slingrande vägarna tassar getter med sin ungar. Vi kikade bara på utsikten och tog oss ner igen. Det går att ta en väg upp och en annan ner. Vi pallade apelsiner och fnissade så vi höll på att kissa oss!

• astoria

Bara resan upp till ravinen är ett eget resmål Åk dit & kolla,man behöver ju inte gå ner i ravinen om man inte vill. Finns utkiksplats.Annars tycker jag väl att Elafonissi är värt att se,men det är mycket slingriga vägar dit. Det bästa är om man kör bergen dit & kusten hem. Falassarna har häftiga vågor,lite för mycket för mindre barn. Bara en sväng på landsbygden bland oliv & apelsinträd,hur mysigt som helst. Om man nu inte är väldigt åksjuk förståss

• Becks84

Hej!

Måste tipsa om en restaurang som ett par som åker varje år tipsade oss om=)

Ligger i Kato stalos fast en ( gångavstånd) bit upp i bergen. Markos eller nåt liknande, frågar du så vet de flesta.. En familjerestaurang där du får gå in i köket och själv plocka ihop vad du vill ha på tallriken. Helt klart den bästa maten vi någongång ätit i Grekland ( använder den nu mera som "måttstock" för om den grekiska maten var god)

Pricken över i:et var att sonen i familjen kom och satte sig vid vårt bord och pratade och berättade allt vi ville veta =)

Trevlig resa!!

Psst. kanske ska säga att vi åker till grekland en gång om året dock till olika öar varje gång=)

• filos

Tack för tipsen. Hade faktiskt inte tänkt på att man inte behöver gå ner till ravinen utan kan bara "titta ner".
    Någon som varit till byarna/stränderna på södra sidan, t.ex Agia galini, Chora sfakion, Matala m.m.?Ser väldigt mysigt ut på bilderna...

• Hipo

Agia Pelagia är en mysig by på norra sidan. Kan rekommendera restaurangen Sokrates där. Mycket fin och lugn badvik är det där också

Svar på tråden Dina bästa Kreta-tips!!!