• Väntarochlängtar

Varför är bulldoggar och mopsar då dyra?

Hur kommer det sig att mopsar och bulldoggar är så dyra att köpa?
    Är det för att det inte finns så många uppfödare så de helt enkelt "kan" ta så mycket betalt?
    Många småhundar är ju dyrare än tex bruksraser... Why?

• Svar på tråden Varför är bulldoggar och mopsar då dyra?
  • Drakfisk

De är väldigt populära, och det finns större efterfrågan än utbud av valpar.

PS. Det är alltid bra att kontakta rasklubben och höra efter vad snittpriset på en valp av en speciell ras kostar, så vet man ungefär var på skalan man ligger. Vissa uppfödare kan ju ha hutlösa priser, långt över genomsnittet på sina valpar. Då kan det ju vara läge att fråga uppfödaren om varför en valp är SÅ dyr. DS.

• Väntarochlängtar
    Drakfisk skrev 2009-07-31 21:29:05 följande:
    De är väldigt populära, och det finns större efterfrågan än utbud av valpar. PS. Det är alltid bra att kontakta rasklubben och höra efter vad snittpriset på en valp av en speciell ras kostar, så vet man ungefär var på skalan man ligger. Vissa uppfödare kan ju ha hutlösa priser, långt över genomsnittet på sina valpar. Då kan det ju vara läge att fråga uppfödaren om varför en valp är SÅ dyr. DS.
    Det känns lite som att det är bättre "status" med dyra små hundar??
  • Drakfisk
    Väntarochlängtar skrev 2009-07-31 21:38:02 följande:
    Det känns lite som att det är bättre "status" med dyra små hundar??
    Det har jag ALDRIG upplevt. Men så rör jag mig inte i kretsar där man väljer ras utgående från status heller. Alla hundägare jag känner har valt hund utgående från vad de tänkt göra med hunden, inte hur mycket status det är att äga en viss ras.
  • Norpan666

Har fattat det som att dessa raser föder inte naturligt utan huvudena är så stora så de tas med snitt vilket kräver mer veterinär kostnader och så!!

• Titosmom

Jag har en underbar liten mops på fyra år och vi valde inte honom för någon annan anledning än att mopsar är kända för sitt fantastiska lynne och att det är en glad och härlig hund helt enkelt. och det är han verkligen, glad alltså. =)

Men många köper ju småhundar för att dom e söta och enkla att ta hand om eftersom dom är så små och behändiga. och sen är det många som vill ställa ut sin hund och kanske tjäna pengar på avel etc.
    Men jag valde iaf med hjärtat, inte efter status.

• hundpuss

Min väninna har en mops, hon kostade 14 000. Min cavalier kostade 12 000.
    Många gånger kostar småhundar av vissa raser mer, vad jag förstått föds många hundar med kejsarsnitt. Det kan förståss öka priset.

Många stora raser föder ju också många valpar, kanske därför?
    En mops får väl två-tre valpar kanske? (Rätta mig gärna om jag har fel, absolut ingen mops-expert... )

Kan det vara mindre hund = färre valpar?

Eller så är det helt enkelt Paris Hilton-effekten som jag kallar det, det är "inne" att ha en liten hund i knäet nuförtiden.

Min "lilla soffkudde" älskar dock att arbeta, och sitter inte i mattes knä mer än nödvändigt. Jag vill gärna ha en hund jag kan arbeta med, vara fysisk med, busa o knuffa, utan att vara rädd för att han/hon flyger in i väggen av lite bus.

• hundpuss
    Väntarochlängtar skrev 2009-07-31 22:31:48 följande:
    Ska man stödja avel där hundarna måste ha kejsarsnitt för att få valpar?
    Jag gör inte det.
  • Titosmom

Det är väl i princip bara chihuahua som måste föda med kejsarsnitt? Trodde jag iaf. Min mops kostade 10.000 och då berättade uppfödaren allt vad det kostar med valpar och det runt om och sen ska pengarna beskattas så det blev inte mycket hon stoppade i fickan. Men det var förstås en äldre dam som gjorde det för att hon älskade hundarna och inte för att tjäna massa pengar. I min vovves kull var dom fem valpar och jag tror att en dog =( (mopsar)

• Drakfisk
    Titosmom skrev 2009-08-01 14:04:08 följande:
    Det är väl i princip bara chihuahua som måste föda med kejsarsnitt? Trodde jag iaf. Min mops kostade 10.000 och då berättade uppfödaren allt vad det kostar med valpar och det runt om och sen ska pengarna beskattas så det blev inte mycket hon stoppade i fickan. Men det var förstås en äldre dam som gjorde det för att hon älskade hundarna och inte för att tjäna massa pengar. I min vovves kull var dom fem valpar och jag tror att en dog =( (mopsar)
    Även t.ex. fransk bulldogg behöver ibland snittas för att få ut valparna.

Tror dock att man enligt RAS (för ett flertal raser) inte får ta en till kull på en tik som behövt kejsarsnitt när hon födde första kullen.
Svar på tråden Varför är bulldoggar och mopsar då dyra?