• Anonym (ledsen)

Problem vid läggning med 2 åring, någon annan?

Fy vad jobbiga kvällana är här, jag börjar fasa för dem ett par timmar innan det är läggdags för vår 2 åring {#lang_emotions_frown}

Vi har en mycket bestämd 2 åring, hon har mycket vilja och envishet.
    Trotsa kan hon vara duktig på men också lika duktig på att vara ordentlig ibland.
    Hon började trotsa tidigt, inte långt efter ett års dagen och sedan har det kommit i perioder.
    Hon troser nu med i mellanåt och kvällarna är så jobbiga för hon vill inte sova.

Hon vill inte när det är läggdags ta av sig kläderna och byta blöja, när vi väl fått gjort det dricker hon sin välling, när hon druckit upp vällingen (som hon dricker långsamt) vill hon ha mer, ibland får hon mer ibland inte, sedan vill hon inte borsta tänderna och inte lägga sig. Man märker hur hon verkligen försöker dra ut på allting för att slippa lägga sig.
    När vi väl fått henne i säng, sagt god natt och gått därifrån börjar hon ofta efter ett kort tag ropa -mamma, pappa, vill komma upp, vill gå upp!! SÅ håller hon på ett tag och sedan blir hon ledsen!
    Så gråter hon samtidigt som hon ropar -mamma, pappa, vill komma upp, vill gå upp!!

VAD ska man göra? Jag tycker det är jätte hemskt att hon är där inne själv i sängen och gråter
    Går vi in till henne blir det ännu värre, då gråter hon ännu mer.

Är VI ensamma om detta? {#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Problem vid läggning med 2 åring, någon annan?
  • lincre

Vår dotter hade en period kring 2 år då hon krånglade jättemycket vid läggningen. Hon fick då en ny säng, växa-säng, och vi skapade en fast rutin. kl 19 Kvällsmat, tandborstning, pyjamas. 19.30 i säng - mamma eller pappa (varannan kväll) läser en bok, pussar, kramar, pratar kort om vad som händer nästa dag eller någt speciellt vi varit med om under dagen. 19.45 nattlampa och dörren på glänt, mamma/pappa går ut ur rummet.
    Några kvällar gick hon upp och ville inte sova osv men då gick vi bara in med henne och gick direkt ut igen. Efter någon vecka somnade hon själv och det gör hon fortfarande (snart 4).
    Var envisa, positiva och försök skapa en rutin som funkar för er! Vill hon inte ha pyjamas kanske hon kan sova i tröjan hon haft på dagen t.ex. Lycka till! Det blir säkert bättre snart.

• Anonym (ledsen)
    lincre skrev 2009-07-31 22:04:02 följande:
    Vår dotter hade en period kring 2 år då hon krånglade jättemycket vid läggningen. Hon fick då en ny säng, växa-säng, och vi skapade en fast rutin. kl 19 Kvällsmat, tandborstning, pyjamas. 19.30 i säng - mamma eller pappa (varannan kväll) läser en bok, pussar, kramar, pratar kort om vad som händer nästa dag eller någt speciellt vi varit med om under dagen. 19.45 nattlampa och dörren på glänt, mamma/pappa går ut ur rummet. Några kvällar gick hon upp och ville inte sova osv men då gick vi bara in med henne och gick direkt ut igen. Efter någon vecka somnade hon själv och det gör hon fortfarande (snart 4). Var envisa, positiva och försök skapa en rutin som funkar för er! Vill hon inte ha pyjamas kanske hon kan sova i tröjan hon haft på dagen t.ex. Lycka till! Det blir säkert bättre snart.

Tack för svar

Vi har ju en rutin och vill helst inte rucka på den, av med kläder, byte av blöja, så dicker hon vällingen, vi borstar tänderna och sedan läggs hon i sägen...

• lillangel

kanske prova att borsta tänderna innan vällingen?

• Anonym

Jag tycker att du ska köpa en liten växa-säng istället. Då känner hon sig inte så instängd. Risken finns ju att hon kommer upp flera gånger, men det är viktigt att man gör läggningen till något positivt och mysigt. Barnet ska inte behöva gråta sig till sömns- det är fel tycker jag. Prata om hur mysig hennes nya säng är och sitt hos henne en stund. Gör sedan som ovanstående säger dvs. dörren på glänt och nattlampa. Det gäller att skapa TRYGGHET. Idag låter det som att din dotter har ångest inför läggningen.

• Anonym (ledsen)
    lillangel skrev 2009-07-31 22:36:59 följande:
    kanske prova att borsta tänderna innan vällingen?
    Nja tandläkaren säger att det är väldigt viktigt med tandborstningen efter så det känns bäst fast det är inte det som ärdet stora problemet utan det är att hon inte vill sova "citrerar" När vi väl fått henne i säng, sagt god natt och gått därifrån börjar hon ofta efter ett kort tag ropa -mamma, pappa, vill komma upp, vill gå upp!! SÅ håller hon på ett tag och sedan blir hon ledsen!
    Så gråter hon samtidigt som hon ropar -mamma, pappa, vill komma upp, vill gå upp!!
  • Cat3

Ni får helt enkelt natta henne, ligga med i sängen. Inte alla barn som klarar att somna själva. Min äldsta blev nattad tills han var över tre år. Hans två yngre syskon har haft mycket lättare både att somna själva och att ligga i egen säng.

• lillangel

Ja alla barn är ju olika, jag kommer nog få ha min lille i sängen tills han är 15år ...skämt åsido men han är beoende av närheten.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2009-07-31 22:39:14 följande:
    Jag tycker att du ska köpa en liten växa-säng istället. Då känner hon sig inte så instängd. Risken finns ju att hon kommer upp flera gånger, men det är viktigt att man gör läggningen till något positivt och mysigt. Barnet ska inte behöva gråta sig till sömns- det är fel tycker jag. Prata om hur mysig hennes nya säng är och sitt hos henne en stund. Gör sedan som ovanstående säger dvs. dörren på glänt och nattlampa. Det gäller att skapa TRYGGHET. Idag låter det som att din dotter har ångest inför läggningen.
    Jag tror att vi kommer få väldiga problem om vi byter ut hennes spjälsäng, hon kommer bara att komma upp hela tiden.
    Hon har väldigt mycket energi och måste vara begränsad för att somna, dagtid vagnas hon, skulle aldrig funka att tex lägga henne jämte oss i vår säng, hon bara röjer runt,  hon kan inte ens sitta/ligga still och dricka sin välling, hon far runt som en tok.

Ja hon vill inte sova men det verkar som det är vanligt i 2-års åldern?
  • Anonym (ledsen)
    Cat3 skrev 2009-07-31 22:50:48 följande:
    Ni får helt enkelt natta henne, ligga med i sängen. Inte alla barn som klarar att somna själva. Min äldsta blev nattad tills han var över tre år. Hans två yngre syskon har haft mycket lättare både att somna själva och att ligga i egen säng.
    men hon har ju alltid somnat själv nu innan, detta kom bara plötsligt att hon började så här nu.
  • Cat3

Anonym (ledsen) skrev 2009-07-31 22:54:54 följande:

Jag tror att vi kommer få väldiga problem om vi byter ut hennes spjälsäng, hon kommer bara att komma upp hela tiden.Hon har väldigt mycket energi och måste vara begränsad för att somna, dagtid vagnas hon, skulle aldrig funka att tex lägga henne jämte oss i vår säng, hon bara röjer runt,  hon kan inte ens sitta/ligga still och dricka sin välling, hon far runt som en tok.Ja hon vill inte sova men det verkar som det är vanligt i 2-års åldern?
    Lägg henne i spjälsängen men stanna kvar tills hon somnat. Funkar inte det?
Svar på tråden Problem vid läggning med 2 åring, någon annan?