• Tesssan

Hund och bebis i sängen?

Ni som har er hund i sängen på natten. Hur gjorde ni när bebisen kom?
    Jag vill att hela familjen ska sova i sängen, det känns självklart för mig. Men säger man detta är det vissa som förfasar sig. Varför skulle det inte funka?

• Svar på tråden Hund och bebis i sängen?
  • MarieDahlström

Det är väl upp till var o en om man vill trängas med både hund o barn i sängen . Min hund hoppar gärna inte upp i sängen mer efter att loppan kom

• Titosmom

Det funkar, vi hade oxå lite oro men det ordnade sig jättebra. hunden fann sig i att sova i fotändan eftersom han förstod att bebben hade högre rang. Det enda som var jobbigt var att vår hund väckte bebben ibland eftersom han snarkar. (mops) men bebben vande sig med det efter ett par veckor.
    Nu har vi däremot fått förvisa hunden till korgen eftersom han inte orkar gå i trappor längre och sovrummet är på övervåningen. Men det gick också jättebra trots protester de första dagarna i form av hjärtskärande gnyenden vid trappavsatsen. =( Lycka till!!!

• maruttan

Har 2 hundar som alltid har sovit i sängen ( cockerspanielar) och det har de fortsatt med efter vi fått barn. De har när barnen varit små legat mer nere vid fötterna och valt själva att sova mer på golvet, de har blivit rätt störda när jag ammat och bebisen skrikit på nätterna.

• Lotlas

Det jag skulle vara orolig för är att hunden ska lägga sig på bebisen utan att man märker det, men det kanske beror på vilken sorts hund man har...

• Tesssan

Tack för era svar. Det jag får höra hela tiden är: Man kan aldrig lita till 100% på sin hund.. bla bla..
    Men vad skulle han göra? Äta bebisen?
    Jag är dessutom väldigt lättväckt

• Tesssan
    Lotlas skrev 2009-07-31 22:00:09 följande:
    Det jag skulle vara orolig för är att hunden ska lägga sig på bebisen utan att man märker det, men det kanske beror på vilken sorts hund man har...
    Jag har en Fransk bulldogg, inte så stor
  • Garderobshylla

Alla sov i sängen som vanligt. Dock när jag fick mitt andra barn så ville sambon rätt fort att hon skulle sova i egen säng, så efter tre veckor så var det slut med samsovandet. Hunden sover fortfarande under täcket som vanligt

• Titosmom

Alltså låt din vovve fortsätta sova i sängen och se själv om du tycker det funkar. Och det är klart att hunden inte lägger sig på bebben, dom e ju inte dumma i huvudet hundarna. =)

• lobj

Klart att de kommer att gå bra, vovvarna e jätte försiktiga med de små!!

• Dagsländan

Har en rottis och en terrier som båda sover i sängen. Tog bort långsidan på spjälsängen, sänkte bottnen till samma höjd som vår säng och ställde den alldeles intill. På så sätt låg bebisen nästan i våran säng också utan risk att bli trampad på av misstag av någon av hundarna.
    Nu när hon är ett år har hon brottningsmatcher med rottisen. Hon kastar sig på hunden och hunden rullar över henne. Båda är nöjda och glada att få vara tillsamman under uppsikt så klart

• drea

Jag ville inte ha min dotter i sängen eftersom jag gissade att JAG skulle bli störd av henne. Så hon fick från dag 1 sova i egen säng medan hunden lugnt fick sova vidare i fotändan. Nu är hon 1,5 år och har jättesvårt att somna om man ligger brevid. Skönt tycker jag!

• Tesssan

Ni verkar tycka samma som jag. Vad skönt! Tänkte väl att det inte kunde vara så "hemskt" som vissa vill få det att vara..

• tuvaliisa

Vi har en Mops! Jag skulle nog inte lita på henne i sängen, hon har ingen känsla för vart hon trampar hon kan stå o trampa en i ansiktet. Nu har vi ju till mars på oss att träna henne att sova i hennes korg. Men det är inte lätt när man en gång vant dem vid nått.
    Men håller med är ju till att känna sin hund :)

• Tesssan

Min vovve är helt avdäckad när han sover. Så tror inte det är någon risk att han trampar runt. I morse tex. låg han med huvudet under täcket och resten av kroppen utanför. Borde det inte bli varmt att andas? Han ansåg nog att det va för ansträngande att flytta sig och att hans matte snart skulle fixa det åt han

• daisy85

tycker helt klart att du ska testa, funkar det så funkar det om inte ja då får man väl ha vovven på golvet med en egen filt.
    Min vovve sover alltid med oss i sängen och tror inte det kommer vara några problem sen när våran bebbe kommer, har inte ens tänkt på att båda inte ska få sova med oss =) Har nu också en stor säng (två st 120) Det enda som jag ser kan vara ett problem är att kanske vovven lägger sig på bebisen men det har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra =)

Svar på tråden Hund och bebis i sängen?