• Fenna

Var hittar man jobb i Tyskland?

Hej, vet inte riktigt vad jag ska gora. Jag och min partner har tankt flytta, antingen till Tyskland eller Norge beroende pa jobb. Nu blir min partner med stor sannolikhet erbjuden job i Berlin och jag borjar "fega". Tank om vi flyttar dit och jag inte hittar nagot jobb. Jag kan vara hemma nagra manader med var son, men sen vill jag ju anvanda min utbildning. Var soker man jobb i Tyskland? Skulle vara tacksam om nagon kunde ge lite tips pa sidor pa internet. Jag ar hogutbildad (civilingenjor och PhD), men vill helst inte jobba vid universitetet. Talar och forstar tyska ok, men inte flytande.

Hur fungerar det med skatter och pension? Ar det battre om man ar gift?

• Svar på tråden Var hittar man jobb i Tyskland?
  • Örnie

Som svensk ingenjör kan du nog få jobb, men troligen inte vid universitetet. I o f sig är arbetsmarknaden inte så bra som den var, men du får väl söka jobb inom ditt område. Skattemässigt är det ofta av fördel att vara gift, men om ni båda jobbar och tjänar bra, vet jag inte om det spelar så stor roll. Läs annonserna i de stora tidningarna eller ring upp firmor som jobbar inom ditt område. F ö finns det nog fler jobb söderöver än i Berlin.

• katinka1

Du kan söka jobb på www.arbeitsagentur.de Det är arbetsförmedlingen. Bra krafter letar man väl alltid efter även om det är lite magert för tillfället.

Önskar dig ändå lycka till!

• Anme

Arbetsförmedlingens databank (Agentur für Arbeit) var tyvärr inte sa bra när jag sökte jobb för nagra ar sedan. Däremot tyckte jag att www.monster.de och www.stepstone.de hade bättre annonser. Tänk pa att jobbansökningar i Tyskland ofta är lite mer formellt formulerade och om man söker via post (ofta är det ju internetformulär) skall man ha en snygg mapp och foto.

• cosmos13

VDI (Verein deutscher Ingenieure) har en egen site för tekniker: www.ingenieurkarriere.de/ . Tänk på att ha ett proffsigt foto på CVn, däremot är det inte så vanligt att ange referenser, men gärna lista publikationer. Det finns tipps från Heiko Mell, en peronalkonsult, som är mycket konservativ, i VDI 's egen tiding VDI Nachrichten. Man kan tycker att det lite överdrivet ibland, men det är ändå bra grejor att veta. Annars så har dib (deutscher ingenieurinnenbund) också en joblista på dibev.de . Gå till "service"och "jobbörse", sedan till "Angebote".
    Alternativet till univerersitet kan vara en av de många offentliga eller privata forskningsinsitut (Fraunhoef, Max-Planck, Helmoltz Gesellschaft,..).
    Om du är gift gäller "Ehegattensplitting" vid taxering av inkomst, men om ni är både högavlönade, spelar det inte så stor roll. Se de.wikipedia.org/wiki/Ehegattensplitting (ingen garanti för att det stämmer). Sedan skulle man vara medveten att den som är Steuerklasse V har sämre konditioner. Mer info om Steuerklassen på www.cecu.de/32.html . Lycka till.

• cosmos13

Ursäkta, Ehegattensplitting gäller inte automatiskt, men många ansöker om det.

• cosmos13

och så heter det "Fraunhofer" - blir dags att sätta på ljus här inne.

Svar på tråden Var hittar man jobb i Tyskland?