• lunkentuss

Solarium -hur ofta?

Hej solariumexperter!
    Är total nybörjare med att sola solarium.
    Hur många dagar i veckan bör man sola för att behålla sin färg? Jag vill bli brun o sen "stanna där", inte bli brunsvart

Solar ca 20min/gång.

• Svar på tråden Solarium -hur ofta?
  • puss

20 min varannan vecka är nog lagom.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • MassiiMotoo

men sen har jag hört en rek att inte sola mer än 10 gånger per år...

• puss
    MassiiMotoo skrev 2009-08-01 09:49:43 följande:
    men sen har jag hört en rek att inte sola mer än 10 gånger per år...
    stämmer nog, är skitfarligt ju. men det var inte det som var frågan
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • MassiiMotoo
    puss skrev 2009-08-01 09:50:18 följande:
    stämmer nog, är skitfarligt ju. men det var inte det som var frågan
    hahaha förvisso sorry TS
  • FIame

WHO rekommenderar att man helt slutar sola i solarium. Att det är lika farligt/farligare än rökning.

Jag gillade sola solarium eftersom jag alltid kom ut lite speedad från solariet tack vare ljuset och värmen, men det är nog inte värt det.

• Panos

Bra Flame jag läste den artikeln också DN igår!

FIame skrev 2009-08-01 09:55:09 följande:
    WHO rekommenderar att man helt slutar sola i solarium. Att det är lika farligt/farligare än rökning. Jag gillade sola solarium eftersom jag alltid kom ut lite speedad från solariet tack vare ljuset och värmen, men det är nog inte värt det.
  • lunkentuss
    puss skrev 2009-08-01 09:46:01 följande:
    20 min varannan vecka är nog lagom.
    okej, max varannan vecka då :p. Sen märker man väl om man blir en blekfis
  • lunkentuss
    MassiiMotoo skrev 2009-08-01 09:51:48 följande:
    hahaha förvisso sorry TS
    Oo ingen fara! Det är ju ingen nyhet att det är farligt, men som "alla andra" tänker man ju att det händer inte mig Dumt absolut, men med "rätt" info kanske det är lättare att låta bli... Har gratis solarium nu via gymkortet så är lite frestande eftersom det är "gratis".
  • Flizan30

Skule iallfall inte rek att du solar året om då du får en hy som ett russin sen med åren. Det är inte värt det för att se lite fräschare ut "nu" när du är ung. Skulle hellre satsat lite extra pengar på ett bronzepuder, creme eller liknande.

• Flizan30

Men om du nu vill sola ändå lite efter sommaren så krävs det inte så ofta som man tror. Det räcker med en gång varannan vecka-en gång/vecka för att inte bli likblek. men som sagt inget jag skulle rek att du gör. solade själv för många år sedan i solairum för att få färg och älskar ljuset. men det var int evärt det med facit i hand.

• lunkentuss
    Flizan30 skrev 2009-08-01 18:56:26 följande:
    Skule iallfall inte rek att du solar året om då du får en hy som ett russin sen med åren. Det är inte värt det för att se lite fräschare ut "nu" när du är ung. Skulle hellre satsat lite extra pengar på ett bronzepuder, creme eller liknande.
    nej, det blir isåfall under höst/vinter... o bara detta året, det är ingen rutin jag tänker fortsätta med :)
  • Saule

Hej alla solare!
    jag har funderat mycket på denna häxjakt mot solarier (inte att jag själv ligger o steker dagarna i ända, men ändå).
    Blev lite nyfiken, hur många hudcancerfall per år handlar det om, för lyssnar och läser man alla dessa skrämselrapporter, så tror folk att man är dömd efter en stund under solen eller i solariet.
    På www.cancerfonden. se har jag hittat, att i Sverige konstateras 50 000 cancerfall: bröstcancer 7000, lungcancer 3000, urinblåsecancer fler än 2000, hudcancer 2000. DVS, absolut inte den största sorten.

Säga vad man vill, men man är snyggare brun än blåvit, så jag tänker fortsätta älska solen och komplettera med solarium då och då under det mörka halvåret. Allt med måtta.
    Trevlig kväll!

Svar på tråden Solarium -hur ofta?