• Sisdan

Amning - hur mycket energi..

Hej! Jag har funderat... När man är gravid bör man äta en aning - en smörgås eller två - mer än vanligt. Hur är det egentligen när man ammar? Jag börjar känna mig väldigt urlakad. Någon som känner igen sig? Tack på förhand.

• Svar på tråden Amning - hur mycket energi..
  • Fam

Har för mig att jag läst att det går ca 300 kcal (upp till 500 kcal) per dag att fullamma. En macka alltså. Glöm inte att dricka.

• Yohannan

Läste nånstans att man ska äta 1½ portion när man ammar... Jag känner mig oxå urlakad (sonen är 5 månader) och har gått ner massor på ganska kort tid. Fortsätter jag att rasa så här i vikt måste jag göra nåt åt det...

Jag försöker äta så snart jag är hungrig...

• Nervis

har ni testat vitaminer? Jag åt mitt val kvinna som gravid och började med det igen lite senare när jag kände att amningen tog på krafterna...

• Yohannan

Nervis: käkar vitaminer varje dag. Mitt blodsocker åker berg och dalbana, så jag måste verkligen äta när jag känner mig hungrig, annars blir jag yr... Zacke äter fortfarande på nätterna (särskilt nu när han har tänder på G) och jag gissar att det är DET som gör att jag blir urlakad...

• firhilwen

Man bör ju se till att äta lite extra även när man ammar för man ska ju fortfarande försörja två kroppar med energi, dessutom växer ju bebisen och kräver därmed mer...

Och sedan är det viktigt att man dricker mer än man kanske annars gör.

Min dotter är nu 5½ vecka, äter oftast varannan timme och i allmänhet i en timme... Vägrar dessutom ta napp!

Kan säga att jag är orolig att gå ner för mycket i vikt då jag redan innan har problem att gå upp igen... Jag är 170 cm över havet och bör väga minst 60 kg för att inte se alldeles utmärglad ut!

• AstraTrillian

Jag åt (och äter) som en häst när Alva helammade. Inte bara en smörgås mer än vanligt utan minst 2 portioner både till lunch och middag + massa mellanmål. Tror att man ska lyssna på kroppen och äta så mycket man vill när man ammar. Trots att jag äter absurda mängder så har jag gått ner allt och lite till. Så ät!!! Tänkt på att din bebbe ska hålla igång kroppen och även växa.

• JaneAusten

Mm äter också mycket mer, ingen ide att vara helt slut - väger ett par kilo mer än när jag blev gravid men har gått ner det mesta ändå. 500 kalorier extra sade de till mig på BB att jag skulle äta när jag ammade. Äter säkert 800 extra utan att gå upp nämnvärt. Man behöver den energi man kan få just nu tycker jag med nattvak och bebis som vill ha uppmärksamhet så jag ger mig själv det jag behöver. Har dock ett extremsug efter choklad som jag försöker hålla mig ifrån vilket är supersvårt och jag som inte ens är godisråtta i vanliga fall!

• Krickan79

På föräldrautbildningen sa de att det går åt 800-900 kcal extra varje dag!

• Sisdan

Vad snabba ni är! Tack för alla svar - dags för lunch:)

• Rosis

Jag känner ett stort söt sug...
    mer än vanligt,
    Det är väl kroppen som på behöver extra socker för att orka

Min tjej e 2½ månad äter 2 gg på natten.
    Jag är inne i en enorm trött hets period
    Får nog börja äta vitaminer igen.

Sambon tittar förundrat när jag lägger till mig mat, vilka lass

Svar på tråden Amning - hur mycket energi..