• Snuttetrasan

Kan man skänka utvuxna barnkläder till fattiga barn i Sverige?

Jag har läst på löpsidorna om de fattiga barnen i Sverige. Jag vet om organisationen Majblomman som bistår med pengar för dessa barn med förälder/föräldrar. Men finns det någonstans man kan skänka utvuxna barnkläder till dessa familjer? Jag brukar skicka till ett barnhem i Lettland- men just nu har de fullt. Så då kan jag ju passa på och ge till de svenska barnen...

• Svar på tråden Kan man skänka utvuxna barnkläder till fattiga barn i Sverige?
  • Tajan

Ja jag gick just och tänkte på detta med att det borde finnas ett ställe dit fattiga svenska morsor kan gå och få ut lite kläder och nödväniga beg. prylar. eller typ ett bytestorg för barnkläder , cyklar mm.

• Örnie

I Tyskland finns det överallt i kyrkor och på dagis barnklädesbasarer med jämna mellanrum, där man kan sälja urvuxet billigt och köpa dito. Hur bra som helst och jättepoppis. Det senare är nattloppis, som verkar bli väldigt vanligt. Köpte en hel del kläder där när barnen var små.

• Örnie

Ja, och så brukar det finnas vintersportsbytesbörsar i skolorna. För skridskor osv.

• Snuttetrasan
    Tajan skrev 2009-08-01 16:28:12 följande:
    Ja jag gick just och tänkte på detta med att det borde finnas ett ställe dit fattiga svenska morsor kan gå och få ut lite kläder och nödväniga beg. prylar. eller typ ett bytestorg för barnkläder , cyklar mm.
    Vad skönt att det inte bara jag som funderar på ämnet! :o)

Jag har googlat men inte hittat något tyvärr....
  • Snuttetrasan
    Örnie skrev 2009-08-01 21:22:55 följande:
    I Tyskland finns det överallt i kyrkor och på dagis barnklädesbasarer med jämna mellanrum, där man kan sälja urvuxet billigt och köpa dito. Hur bra som helst och jättepoppis. Det senare är nattloppis, som verkar bli väldigt vanligt. Köpte en hel del kläder där när barnen var små.
    Jag tycker att det låter vettigt att ha sådana basarer och loppis. Kläder är dyrt om man inte har pengar, och miljön känns redan ansträngd. Synd att det inte har kommit till Sverige- ännu.
  • Ensamstående mamma75

Barnfattigdomen växer här i sverige. Vi talar inte om avsaknaden av datorer eller mobiltelefoner. Utan om barn vars föräldrar knappt har råd att köpa mat eller frukt de sista dagarna i månaden, barn som Inte kommer att ha julsaker, julgran eller julskinka.Listan kan göras lång på barnens behov och tillsammans kan vi göra skillnad för barnen i sverige. Som medlem och månadsgivare blir du en viktig del i vårt arbete. För att du som medlem ska känna dig trygg i din delaktighet så får du månadsvis information om verksamhetens nytta. Klicka här för att bli medlem --> www.sverigesbarn.se)

Svar på tråden Kan man skänka utvuxna barnkläder till fattiga barn i Sverige?