• Anonym (Förbannad)

Borttappad hörapparat

Jag är en hörselskadad tjej,har haft hörapparat hela mitt liv eller ja från då jag var 3 år och idag är jag 27. I Tisdags var vi på Liseberg och vi börja med att åka kanonen och då tappa jag den,den bara flög av jag börja gråta och blev såklart skit ledsen eftersom jag får panik när jag inte hör något och det är oehört påfrestande utan denna. Det stod iofs INGA lösa föremål men eftersom jag har denna på mig dygnet runt tänkte ju inte jag på den överhuvudtaget för jag är så van att ha den där. Nu har jag varit utan denna i 5  dagar och det är såklart skit jobbigt för mig.

Jag har haft en och samma apparat sedan jag var 18 år och alltid varit noga med den och aldrig behövt få/köpa en ny apparat heller. Detta är alltså ingen apparat man har i örat utan en såkallad benförankad apparat som man fäster på en skruv man har i skallbenet (låter hemskt) men är mkt praktiskt.

Kan man få en ny eller måste jag köpa en ny tror ni? Jag ska såklart ringa sjukhuset på måndag hur nu det ska gå till men jag måste lösa det för jag måste ha den.

Jag hatar mig själv för detta och mår skit dåligt av att jag inte tänkte på den

• Svar på tråden Borttappad hörapparat
  • a mor

Jag är ganska säker på att du har en drulleförsäkring som täcker kostnaden för en ny, förutom självrisken då.
    De flesta har sådana utan att veta om det.

• Anonym (Förbannad)

Tack får kolla upp detta på måndag för dom kostar drygt 15 000 som ny hur i helvete ska jag ha råd med det,i allafall sa min läkare detta

• Anonym (snäckan)

Oj vad tråkigt, TS- jag tror dock att försäkringen täcker denna. Fick du betala 15 000 sist eller räknas det som ett subventionerat hjälpmedel? Jag vet ju att glasögon är dyra men de får ju folk betala själv.

Om din hörapparat var förankrad i skallbenet, sitter skruven kvar eller försvann den också? Och om den försvann, betyder detta att du har ett hål i huvudet nu? I såna fall tycker jag att du ska köra in till akuten för man måste lägga om sådant sterilt. Annars kan basilusker ta sig in och orsaka en infektion (menar inte att skrämmas).

• Anonym (Förbannad)

Skruven sitter såklart kvar,den kan inte lossna alls. Jag måste ha en hörapparat,det hör till för jag ska kunna "funka" normalt så att säga.

Jag har aldrig behövt köpa ngn ny apparat utan det är min läkare som sagt att den kostar så mkt. Mamma sa igår att dom var gratis som barn men inte som vuxen så jag får se vad en ny kostar i såfall och ev hjälper mamma mig med ett litet lån till en ny.

• Anonym (g)

Kostnaden varierar mellan olika landsting, i vissa är de gratis. Var bor du ts?

• bettangirl

Hejsan TS!!

Min pojke på 8 år har ett CI (utanpåliggande) och han har tappat ett sånt, det kostar 35 000.-, vi har en extra försäkring på våran hemförsäkring, så vi fick ett nytt direkt från hörcentralen och dom ordnade allt med försäkringsbolaget..(denna extra försäkring ingick i den vanliga redan från början)

Ring ditt försäkringsbolag i morgon och fråga vad du har för typ av försäkring och vad som ingår.. du kanske har någon du kan få hjälp av att ringa?... sen när du vet så kan du göra en skadeanmälan..

Tråkigt att vara utan sin hörsel, och oftast är det just under helgen eller fredagar sånt här händer...(iaf för oss)

Lycka till!!

• Anonym (Förbannad)

Jag bor i Östergötland nu men fick denna CI i malmö och där gjordes även operationen för att fästa skruven i skallbenet. Så jag har även bytt läkare i och med min flytt hit.

Herre jävlar 35 000? Ja jag kan ju bara ta och glömma det då jag har tyvärr ingen hemförsärking,den löpte ut för ett tag sen och jag har totalt glömt att förnya den.

• bettangirl

Ja min sons kostar 35 000:- men han har ju ett Cochlear implantat, så jag vet ju inte vad just dit kostar.. gå upp till Hörcentralen och prata med dom, kanske du kan få något nytt på någon form av avbetalning??

Eftersom du haft din så länge så kanske det ändå var dax för en ny, med lite ny teknik...?

Och se till att teckna en hemförsäkring så fort som möjligt...

• Lusthan

Eftersom du haft din apparat så pass länge så borde du kunna få en ny tycker jag. Jag har en av de vanligaste och där är det byte med fem års mellanrum som gäller ungefär. Det verkar ju riktigt dumt om du ska få betala för en apparat som du borde ha kunnat få bytt för flera år sen utan att betala.

Men det beror nog också på vilket landsting du bor i också misstänker jag.

Jag bor i Örebro och där är det fyra eller fem år som gäller har jag för mig. Vill jag byta upp mig innan så får jag betala men efter de åren så behövs det inte.

Jag hoppas för din skull att det löser sig på nå vis, det är jobbigt att vara utan när man är så beroende. Jobb, vänner och allt möjligt.

• Anonym (Förbannad)

Har fixat en försäkring nu,börjar gälla imorgon men vet ju inte om det hjälper i detta fallet. Mamma ställer upp och tar ett lån till apparaten om det behövs men ändå fan att det kostar så mkt

Svar på tråden Borttappad hörapparat