• Mamsis

Förvirrad ang hur mycket mat jag ska ge...

På påsen med torrfoder (hund) så står det: "En normal dagsgiva för en hund som väger 10 resp 25 kg är ca 4 resp ca 8 dl."

Dagsgiva är alltså det hunden ska ha per dag? Eller per gång? Orsaken till att jag frågar är att min hund är så liten så det blir bara ca 0.5 dl.
    Låter lite lite...

• Svar på tråden Förvirrad ang hur mycket mat jag ska ge...
  • Emmi87

Dagsgiva är sammanlagt under en dag.

• Mamsis
    Emmi87 skrev 2009-08-01 13:32:29 följande:
    Dagsgiva är sammanlagt under en dag.
    Tackar! Då får han väl vänja sig vid en gång om dagen då.. För att dela på en halv dl blir inte mycket
  • Emmi87

Ja jag vet många som bara ger sin hund mat en gång om dagen.
    Vad har du för ras och vad är det för foder?
    Tänk också på att det som står på förpackningarna om foder mängd bara är en riktlinje. Om hunden motionerar mycket eller är mager kan man gott ge lite mer och tvärtom åt andra hållet :)

• hundpuss

Mat en gång om dagen tycker jag låter lite fel...
    Morgon och kväll känns bäst,

vad är det för foder?

Tänk på att en aktiv hund oftast behöver mer foder än vad påsens text säger...

Min hund ska tex äta 1 dl cavalierfoder 2ggr dagligen, men han gick ner i vikt av det pga aktiv livsstil,
    så nu kör vi 1,5 dl på morgonen och 2 dl på kvällen av shih tzu-foder, det har högre fetthalt.

prova att ge hunden ½dl morgon och kväll, går han/hon upp i vikt märker du det ganska snabbt...

vad är det för hund?

• Mamsis

Det är en Griffon Bruxellios som hittills vägrat torrfoder och så testade vi Doggy med små bitar och se det gillar han.

Mycket aktiv så då kan han ju få lite mer, han ska ju ändå ha liiiiite mer än 0.5 dl. lite svårt att väga honom han satt inte så still lite lite mer än 2 kg väger han.

Ibland är han världens latmask och vill inte ens gå ut och ibland är han ett yrväder så 1 dl kan jag nog ge utan problem. Han är dessutom lite mager nu tycker jag, man känner ryggraden lite grann.

• hundpuss

Hur gammal är hunden? Min kille på 1½ har precis börjat växa till sig, jag kände också ryggraden på honom innan.

När de är i växtperiod kan de också äta lite mer, de rör ju på sig mkt.

• Mamsis

Han är precis ett så just att han ska bli för fet oroar mig inte så mycket, utan mer om han får i sig tillräckligt. Det syns ju ganska fort på honom om han går upp eller ner.
    Han åt lite en period förut och då gick det bara någon dag innan han såg eländig ut och fick mer fettrik mat ett tag.

Men jag tycker inte han ska äta blötfoder varje dag, mycket för att han tycker så illa om att bli torkad om munnen, men annars använder han mina sängkläder till att torka sig.. Trots att han får ett påslakan av mig så vill han in i min säng.

• hundpuss

Du kan nog utan problem ge 1 dl fördelat på två gånger om dagen, tror inte det gör någon skada, snarare tvärtom.

Hundar runt ett år har lätt för att se "taniga" ut, min såg ut som han svalt ett staket, fram tills för nån veckor sen.

• Mamsis

Haha ok, ingen fara på taket alltså = ) Nå, då får han två ggr om dagen och en halv dl per gång. Så får jag se och avväga framöver.

• linjes

enligt våran uppfödare så skulle våran då valp,ha uppdelat på 3 ggr per dag..men det har ju aldrig aldrig fungerat eftersom han inte äter

Men är dom valpar så är det väl mest för matsmältningen

Det normala för hundar är väl morgon och kväll tänker jag?

• Mamsis

Jag har haft hunddagis även om det inte märks av min fråga haha. Men det var ju vuxna hundar och de åt en gång per dag.

Min har ätit två ggr per dag för det gjorde han hos uppfödaren. (Han var lite större när vi fick honom pga att de första ägarna lämnade tillbaka honom).
    Men jag fick inte tag på uppfödaren nu när jag skulle fråga och jag har ju inget tålamod att vänta jag...
    Så, jag frågade här

Svar på tråden Förvirrad ang hur mycket mat jag ska ge...