behöver svar!
är det farligt att dricka/äta citron som gått ut. dvs pressad citron i plast citron man köper i butiken.
vi använde den till dryck nu. och upptäckte efteråt att den gick ut i MARS 09
snabba svar behövs!
är det farligt att dricka/äta citron som gått ut. dvs pressad citron i plast citron man köper i butiken.
vi använde den till dryck nu. och upptäckte efteråt att den gick ut i MARS 09
snabba svar behövs!
puff
Tror inte det... om det smakar och luktar ok så skulle jag nog inte oroa mig.
de va sambon som drack av de och märkte ingen förrän jag såg på den att den va gammal..
men vad är de värsta som händer? att man blir dålig i magen.. gammal citron kan väl inte skada på nått annat vis?
smakar/luktar den annorlunda? Har färgen förändrat? Ser du någon fällning?
Om inte så är det nog ingen fara. Det är en lösning med mycket lågt pH så det är inte många bakterier som gillar den. Det vanligaste är nog att den börjar jäsa (den lukten känner du ingen) eller att innehållet regerar med syret i luften (inte farligt) men lösningen ändrar färg och smak.
Dessutom använder du den droppvis, eller hur? Alltså har du fått i dig mycket små mängder. Att det skulle vara skadligt har jag svårt att tro. Om du sveper hela flaksan så kanske du inte mår så bra, men det skulle du nog inte göra innan bäst föredatumet hade gått ut heller...
/Linda, kemist som jobbar lite med mikrobiolgi.
den hade ändrat lite färg, åt brunhållet, men ändå lös de gula igenom. men smakade och luktade likadant..
ska också nämna att den var oöppnad. och stod längst bak i skåpet då vi lensade efter citron då den kylda var slut.. kollade inte på datumet förrän efteråt..
men smakar som de ska iaf =) -