• Mrs Cykel

Att "skola in" på Mini-Sats

Jag har köpt träningskort på Sats, eftersom jag nu en gång för alla vill bli av med mina mammakilon. Min dotter är nu 1 år, och mitt mål är att kunna lämna henne på Mini-Sats när jag tränar. Hennes pappa jobbar långa dagar och är utomlands varannan vecka, så det vore så skönt att kunna träna på dagtid.

Jag har varit där tre gånger tillsammans med henne (och inte tränat), men när jag lämnar henne (för att ställa mig utanför dörren) så blir hon jätteledsen och börjar gråta. Då har jag gått in igen och hon blir nöjd igen när hon får krama mig.

Är det orimligt att tro att detta ska kunna funka? Hur bör man göra? Jag vill ju absolut inte att hon ska få men för livet eller bli otrygg på något sätt.

Hur gör man när man skolar in på förskolan?

Alla tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Att "skola in" på Mini-Sats
  • Mrs Cykel

Någon här på FL som tränar på Sats?

• Tandborste

Jag tränar på sats och hade från början min dotter på minisats. Miniåldern är 3 mån på barnen. Jag lämnade Hannah första gången när hon va ca 5 mån. Detta funkade inte alls. Försökte ett par ggr men personal fick komma o hämta mig på träningspassen. Hannah är 1 år idag och jag har inte riktigt vågat prova igen.
    Personalen är underbar där! Dem gjorde allt för att underhålla Hannah, dock utan resultat hehe. Som inskolning va jag med henne där ett tillfälle.

• Tandborste

På förskolan fungerar inskolningen som så att man har 2 veckor på sig. Man är där med sitt barn ett par h om dagen. Sedan ökar man succesivt tiden där barnen är där själv. Allt är ju individuellt, man lägger upp ett schema tillsammans med personalen. Personalen på sats sa till mig att inte ge upp. Att fortsätta lämna henne. Men jag kunde inte "utsätta" henne för det mer. Hon blev så fruktansvärt ledsen!! Jag hörde hennes gråt lååång väga. Nu hade det säkert gått bra, min dotter är inte lika främmad längre.

• Mrs Cykel

Tack för ditt svar! Nej, jag känner också att jag inte vill utsätta min dotter för vadsomhelst, "bara" för att jag ska få träna.

Jag testar nog ett par gånger till för att se om hon kommer att känna sig hemma med personalen, sen får man väl ge upp... Synd, för det vore ju så praktiskt.

Svar på tråden Att "skola in" på Mini-Sats