• Mamma 0406

När kan man börja dricka te?

Jag brukar ta en kopp te till frukosten och vår dotter som är 4,5 år brukar få smaka en klunk när hon ber om det och hon tycker det är väldigt gott. Kan jag ge henne en kopp också eller är hon för liten?

Jag vet inte vad te innehåller men har fått för mig att det inte är så nyttigt för barn? Men jag hade kompisar när jag var barn som drack te, men det var ju på åttiotalet det....

• Svar på tråden När kan man börja dricka te?
  • lia76

Du kan ge te.
    Man kan ge te även när de är små, när man exempelvis behöver få i dem vätskeersättning.
    Men det ska vara svagt te då, inte starkt
    Är ju koffein även i te, men i mindre grad än i kaffe

• jenny b

min 5 årinh är galen i te.... dock med ganska mycket mjölk i

• Mamma 0406
    lia76 skrev 2009-08-01 21:51:25 följande:
    Du kan ge te.Man kan ge te även när de är små, när man exempelvis behöver få i dem vätskeersättning.Men det ska vara svagt te då, inte starkt Är ju koffein även i te, men i mindre grad än i kaffe
    Finns det någon speciell sort som är extra svag eller ska man bara vrida ur påsen lite mindre? Vi har Lipton te, den där vanliga i gul förpackning.
  • lia76

Mamma 0406 skrev 2009-08-01 21:52:39 följande:

Finns det någon speciell sort som är extra svag eller ska man bara vrida ur påsen lite mindre? Vi har Lipton te, den där vanliga i gul förpackning.
    Spelar ingen roll vad du tar för te... ha inte i påsen lång stund bara, utan litegrann bara... tillräckligt så det blir lite smak
  • Mamma 0406
    lia76 skrev 2009-08-01 21:53:22 följande:
    Mamma 0406 skrev 2009-08-01 21:52:39 följande:
    Spelar ingen roll vad du tar för te... ha inte i påsen lång stund bara, utan litegrann bara... tillräckligt så det blir lite smak
    Tack!

Ska fråga i morgon bitti om hon vill ha en egen kopp, då blir hon nog glad. Perfekt då hon är ganska dålig på att dricka.
  • lia76

Mamma 0406 skrev 2009-08-01 21:54:37 följande:

Tack! Ska fråga i morgon bitti om hon vill ha en egen kopp, då blir hon nog glad. Perfekt då hon är ganska dålig på att dricka.
    blir nog populärt ska du se
    Min 3 åring är också tokig i te och ska dricka ur min kopp.
    Men brukar få en egen, och det är uppskattat
  • Mamma 0406
    lia76 skrev 2009-08-01 21:55:41 följande:
    Mamma 0406 skrev 2009-08-01 21:54:37 följande:
    blir nog populärt ska du se Min 3 åring är också tokig i te och ska dricka ur min kopp.Men brukar få en egen, och det är uppskattat
    Det tror jag det!
  • Mamma 0406
    Juhanna skrev 2009-08-01 21:58:21 följande:
    Grönt te är koffeinfritt om du vill ha utan
    Tackar!!
  • Juhanna
    Juhanna skrev 2009-08-01 21:58:21 följande:
    Grönt te är koffeinfritt om du vill ha utan
    Nej oj jag menade rött te.
  • Mamma 0406
    Juhanna skrev 2009-08-01 22:02:19 följande:
    Nej oj jag menade rött te.
    He he...okej!
  • Golvmoppen

TS: Rött te kan ges från 6mån, då det är koffeinfritt.

Dottern dricker både rött och svart. Hon är idag 3,5år och har druckit te sedan 1,5års ålder.

• bellanbus

Min dotter är 8 år och har druckit te sen hon var typ 2, men jag brukar undvika att ge henne te på kvällen.

• Dalias mamma

Min dotter har också druckit sedan ca 2 år, med ganska mycket mjölk i dock.

När hon var spädbarn kokade vi mynta och gav när hon hade ont i magen, det blev nästan lite te liknande

• Mamma 0406

Okej, ska ge henne lite i morgon bitti då och sen ska jag kila ner till affären och köpa rött.

• Golvmoppen

TS: Tänk på om du köper löst Rött te, så åker en del igenom i vanlig tesil. Jag har köpt en som har mkt tätt nät. Dottern vägrar dricka om det är bös i.

• Mamma 0406
    Golvmoppen skrev 2009-08-01 22:25:58 följande:
    TS: Tänk på om du köper löst Rött te, så åker en del igenom i vanlig tesil. Jag har köpt en som har mkt tätt nät. Dottern vägrar dricka om det är bös i.
    Tack, det ska jag tänka på!
Svar på tråden När kan man börja dricka te?